Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Metabolismoa azkartu daiteke dietarekin?

Zenbait egoera direla eta, gure energia-beharrak areagotu edo murriztu egin daitezke, baina metabolismoa ezin da murriztu dieta bidez
Egilea: Laura Caorsi 2014-ko irailak 23
Img dieta metabolism hd
Imagen: Katrin Morenz

Batzuetan, “pertsona bakoitzaren metabolismoa” da gizentzeko edo mehetzeko gaitasuna. Baina, egia al da hori? Pertsona bakoitzarentzat metabolismo ezberdina dago? Dieta-motaren batekin metabolismoa “bizkortu” daiteke? Galdera horiei erantzuna emateko eta gure gorputzak nola funtzionatzen duen hobeto ezagutzeko, hurrengo artikuluak metabolismoa zer den azaltzen du, eta zenbait mitori aurre egiten die, hala nola, “alda daitekeela” edo dietaren bidez azkartzea agintzen duenari.

Zer da metabolismoa?

Metabolismoa organismoan gertatzen diren erreakzio kimikoen eta prozesu fisiko-kimikoen multzoa da, pertsona mugitzeko, arnasa hartzeko, jateko, digeritzeko eta elikagaiak eta elikagaiak xurgatzeko gai izan dadin. Azken batean, gorputzak eguneroko jarduera guztiak funtzionatzea eta garatzea ahalbidetzen du. Prozesu horietan guztietan organismoak energia lortzen edo gastatzen du, kilokaloria deiturikoetan neurtzen dena.

Erreakzio kimiko horiek guztiak berdinak dira pertsona guztientzat, nahiz eta egoera jakin batzuetan pertsona batek energia gehiago edo gutxiago gastatu edo kontsumitu dezakeen. Horrela:

  • Metabolismo basala edo energia-gastu basala pertsona batek bizirik irauteko eta arnasa hartzeko behar duen energia-kantitatea da, mugitzeko, ibiltzeko edo beste edozein jarduera egiteko behar den kaloria-gastua kontuan hartu gabe. Hainbat metodoren bidez neurtzen da, pertsona geldirik dagoenean, hitz egin gabe, tenperatura konstantean eta baraurik; baina, era berean, ekuazio edo formula prediktiboen bidez ere zenbatets daiteke, normalean adina, sexua eta altuera kontuan hartuta. Beraz, zenbat eta handiagoa izan pertsona baten pisua eta altuera, orduan eta handiagoa da haren energia-gastua; eta gizonen energia-gastua emakumeena baino handiagoa izaten da.
  • Energia-gastu osoa da organismoak energia gehiago kontsumitzen duela eragiten duen edozein faktore. Jarduera fisikoa da pertsona baten energia-gastua kalkulatzeko edo zenbatesteko faktore garrantzitsuenetako bat. Jarduera fisiko eskasa duten pertsonek (oinez ibiltzen edo gutxi mugitzen dira, gurpildun aulkian ibiltzen dira, adibidez) kirola modu erregularrean egiten dutenek baino kilokaloria gutxiago gastatzen dute (2-3 eguneko gimnasiora joaten direnek edo eliteko kirolariek).

Metabolismoa alda daiteke?

Metabolismoa, hau da, gure organismoak erabiltzen dituen erreakzioen multzoa, ez da aldatzen bizitzan zehar. Hala ere, badaude energia-beharrak handiagoak izatea edo murriztea eragin dezaketen egoerak.

Haurtzaroan eta nerabezaroan, energia-gastua handitu egiten da, hazkuntza-etapa honetan gorputzak energia asko behar baitu ehunak eraikitzeko eta jarduera fisiko handiko garaia delako. Hala ere, askotan, helduaroan jarduera eta ariketa fisikoa murriztu egiten dira -hein batean, lan-betebeharrak-, eta horrek ez du behar lehen bezain kilokaloria. Bizitzako une hauetan energi kontsumoa kontrolatzen ez bada, gorputzaren pisua nabarmen igo daiteke.

Gaixotasun larriak ere beste arrazoi bat dira energia-premiak aldatzeko. Minbizia, organismoan gertatzen diren infekzioak edo kirurgia garrantzitsuak bezalako gaixotasunek energia-gastua areagotu dezakete, hau da, egunean kilokaloriak, organismoan aldaketa metabolikoak eragiten baitituzte. Une horietan kilokaloria gehiago hartzeko gai ez bazara, pisua nabarmen gal daiteke.

Ba al dago metabolismoaren “bizkortzeko dietarik”?

Orain arte, ez da zientifikoki frogatu elikagai-patroiak gai direnik kilokaloria modu eraginkorragoan erretzeko. Hala ere, bizi-estiloari buruzko zenbait alderdi alda daitezke, pisu gehiago izatea saihesteko eta energia-gastua ahalik eta gehien indartzeko:

  • Eguneroko jarduera fisikoa handitzea: gehiago ibiltzea, igogailua gutxiago hartzea, eskailerak oinez igotzea, txakurra paseatzera ateratzea edo autoa eta bizikleta gutxiago erabiltzea.
  • Ariketa fisikoa edo kirola areagotzea eta erregulartasunez mantentzea: saskibaloian edo futbolean jokatzea, aretoko dantzak, aerobic, zumba, etab. egitea eta astean gutxienez 2-3 egunetan egitea.
  • Eguneroko kaloria-kontsumoa kontrolatu, energia-dentsitate handiko elikagaiak eta gantz eta azukre ugariko elikagaiak saihestuz. Dietan barazkiak eta barazkiak, frutak eta elikagai integralak sustatzea.
  • Kontrolatu ordu arteko mokadutxoa eta saihestu janari ugari eta kaloria gehiegi, egunean bost otordu, gutxienez: gosaria, goiz erdia, bazkaria, merienda eta afaria.