Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Mezu positiboak dieta positiboa lortzeko

Gauza bera tonu konstruktiboarekin esatea eta elikadura osasungarria duen dieta identifikatzea funtsezkoa da ondo jateak eta ondo jateak elkar dezaten.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Osteguna, 2012ko otsailaren 16a
img_dieta sana

Mezu negatiboek ez dute inoiz ekintza positiborik lortzen epe luzera. Pertsona bati gizen kalifikazioa ematea, elikagaiak debekatzea edo ohitura txarrak dituenari erruz kargatzea, ondo elikatzeko asmoari eraginkortasuna galduz. Horrek, zentzu komunean oinarrizkoa dirudien arren, itxura baino konplexuagoa du. Hizkuntza etorkizuneko ekintza positiboak eraikitzen laguntzeko tresna gisa erabiltzen saiatu behar da. Barneratutako erabilera okerrei aurre egiten saiatzea baino askoz gehiago da, eta, inposatu ezean, zuzenak adieraztea.

Img dieta sana1
Irudia: Ksenia8

Dieta, akats konpongarriak

“Ez duzu jaten asko gizentzen duen hori”, “begiratu zer lodi zauden”, “ze mehea den eta ze ederra”, “pasatuko dizut nire dieta, makal geratuko zara”. Elikadurari buruzko informazioa hainbat alditan ematen da, eta askotan. Gainera, neurri handi batean, ongizate- eta edertasun-balioekin lotzen dira, baina, sostengu izan beharrean, errua egozten diote, eta porrotera daramana aurpegiratzen. Azken helburua lortu nahi den helburutik urruntzen dute, osasuna irabazi edo kontserbatzeko ondo jatea izan behar baitu.

Gizarteak akats handi bat du: argaltzeko dieta hitza identifikatzea

Gizarteak akats handi bat du: argaltzeko dieta hitza identifikatzea. Araubidean jartzeak esan nahi du besteen arauak onartu behar direla, neurri handi batean nahitaezkoak eta elikagai-kopuru eta -taldeak arautzen dituztenak, osasunaren mesedetan.

Hala ere, dieta egitea ez da ekintza zuzentzailetzat hartu behar, ezta borondatetik at ere. Baina horrela ulertzen da. “Beti dago dietan”, borondatearen aurkako ekintza bat egiteko betebeharra betetzera, plazer bati uko egitera. Eta ez. Izan ere, dieta osasungarria egitea arau batzuk betetzea da, baina ez izatea nahi ez den betebehar baten menpe. Izan ere, elikadura osasunerako aliantzarik onena diren erabaki-multzoa dela ulertzen ez duenak, aukera asko ditu hutsegiteetan erortzeko. Dieta miragarrietan edo elikadura-sinesmen faltsuetan.

Dietei buruzko uste faltsuak maiz errepikatzen eta berresten dira. Jaki osasuntsuen onurei gozoak ere badirela ezartzen zaie, haien propietate onuragarrien aurretik jarri beharko litzatekeen ezaugarria. Dastamena da elikagaiak aukeratzeko orduan kontsumitzailea baldintzatzen duen lehen faktorea. Elikagai batzuen nutrizio-ezaugarriak, kasu askotan exotikoak (baiak edo goji-zukua, chia-haziak…), gehiegi baloratzen dira; denborak aurrera egin ahala, moda iragankor bati baino ez diotela erantzuten egiaztatzen da. Hain osasuntsuak ez diren hauteskundeak ere deitoratu egiten dira, debekatutako izaera emateraino, eta horrek erakargarritasuna ematen die. Azken finean, akatsak errepikatzen dira eta ohiturak asmatzeetatik aldentzen dira.

Elikaduran asmatzea, indargarri positiboak

Helburua da janarian eta elikadura osasuntsuan, orekatuan, gustukoa dena egitearen gogobetetasuna aurkitzea.

Azken hamarkadetan, elikadurari, nutrizioari eta dietetikari buruzko ezagutzek sakonera zientifikoa izan dute, eta dibulgazio-bide ugari ireki dituzte. Gaur egun badakigu ogiak ez duela gizentzen, ez dagoela debekatutako elikagairik, ondo kalkulatutako gantz aseak osasungarriak direla. Zientziak aukera ematen du baieztapen positiboak errepikatzeko eta elikadura osasungarrian argudio eta frogekin hezteko. Giza metabolismoa izan da aliaturik onena elikadura-ohitura egokiak zein diren ulertzeko eta, horien gainean, etorkizuneko belaunaldiak hezteko eta, beharrezkoa bada, egungo belaunaldiak berriz hezteko.

Gizarteari sinestaraztea ondo gosaltzea dela lanaldiari ekiteko modurik onena, frutak eta barazkiak aliatu erakargarri, erakargarri eta osasungarri gisa sartzeak lorpenak dakartza epe luzera. Horrekin batera, lekaleak, egosiak eta gisatuak, sukaldaritza lasaia eta etxeko elaborazioen propietateak berreskuratzea hizkuntza posibilista eta positiboagoa da. Ez da errudunik bilatu behar, baizik eta janarian eta elikadura osasuntsu eta orekatuan gustukoa duguna egitearen poza aurkitu behar da.

TRIPAK ENTZUN

Serotonina (5-hidroxitriptamina edo 5-HT) neurotransmisorea da, nerbio-sistema zentralaren mezulari garrantzitsua haserrearen eta oldarkortasunaren inhibizioan eta umore onaren sentsazioaren aldaketan. Loan, sexualitatean eta apetituan ere eragiten du. Bada, serotoninaren %90 digestio-sisteman sortzen eta biltegiratzen da. Bertan, oinarrizko funtzio hauek betetzen laguntzen du: xurgapena, nutrizio-ekarpena eta muskulu-mugimenduak; ekintza horien mende dago gure ongizatea.

Horrek ondorio bat dakar: gehiago entzun behar dira digestio-sistema, urdaila eta hesteak. Oinarrizkoa dirudien arren, tripak esertzeko moduaren araberakoa da gogoa. Horregatik, seinaleak entzuten ikasi behar da, osasuntsuago, hautemangarriago eta orekatuago egoteko.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak