Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Minbizia prebenitzeko elikadura-gomendioak

Ez dago elikagai miragarririk minbizia sendatzeko, baina bai elikadurarako gomendio oso argiak, minbizia prebenitzeko

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Asteartea, 2012ko abuztuaren 07a
Img alimentos cancer listp Irudia: Paul Grant

Gorputzaren pisua, elikadura-hauteskundeak eta jarduera fisikoaren maila alda daitezkeen hiru faktoreak dira (ez genetikoak). minbizia izateko arriskuan gehien eragiten dutenak tabakorik kontsumitzen ez dutenak. Estatu Batuetan, minbiziak eragindako heriotzen herena elikadura-ohitura txarrek eta sedentarismoak eragiten dute. Espainian, bigarren heriotza-arrazoia da gaixotasun hori. Ebidentzia horien aurrean, eta, batez ere, faktore horiek alda daitezkeenez, Minbiziaren Ameriketako Elkarteak (American Cancer Society, ACS) ohiturak aldatzeko eta gaixotasuna prebenitzeko gidak egin ditu. Dokumentua Cancer Journal for Clinicians aldizkari zientifikoan argitaratu zen, eta eredu dietetikoetan eta jarduera fisikoan aldaketak iradokitzen ditu. Erreportaje honetan, aholku horiek bildu eta nola gauzatu azaltzen da.’

Img alimentos cancer
Irudia: Paul Grant

Minbizia prebenitzeko nutrizio-aholkuak: ez dago elikagai miragarririk

Ez da batere arraroa ohiz kanpoko formulei, elikagaien konbinazio magikoei, mantenugaien pilula kontzentratuei, substantzia naturalei edo minbizia prebenitzen duten superelikagaiei buruzko albisteak irakurtzea (edo entzutea). Baina etorkizun handiko ideia horiek (eta, oro har, hain garestiak) ez dira eraginkorrak eta ez dira beti seguruak. Elikadura- eta jarduera fisikoko ereduen eta minbizi-arriskuaren gaineko ebidentzia zientifikorik berriena Sociedad Americana de Cancer elkartearen gidetan dago jasota. Gida horrek lau zutabe nagusi ditu gaitz hori prebenitzeko:

  1. Pisu osasungarria izatea bizitzan zehar.
  2. Dieta osasungarria egitea, batez ere landare-jatorriko elikagaiak.
  3. Alkohola edanez gero, kontsumoa mugatzea.
  4. Ikuspegi fisikotik bizimodu aktiboa izatea.

Beraz, minbizia prebenitzea ez da erraza Vietnamgo aloe vera estraktua hartzea asteko egun bakoitietan. Bizitzeko modua, oro har, eta elikadurarako eta jarduera fisikorako ohiturak, zehazki, giltzarriak dira. Kontua da, zaila dirudien arren, gure esku dagoela aldatzea.

Nola gauzatu elikadura- eta ariketa-gomendioak?

Gehiegizko pisua eta obesitatea saihestea da osasunari onura gehien eragiten dion neurrietako bat. Nahasmendu hori jasoz gero (azken inkesten arabera, Espainiako helduen % 62ri gertatzen zaio hori), ohartu behar da denboran zehar izaten den pisu-galera txiki orok onurak dituela, eta hori beti da abiapuntua. Jarduera fisikoa erregulartasunez egitea eta kalorikoegiak diren elikagai eta edarien kontsumoa mugatzea estrategia giltzarriak dira, baina, nolanahi ere, komeni da dietista-nutrizionista bat kontsultatzea pisu egokia galtzeko.

Gehiegizko pisua prebenitu edo tratatzeko, eta minbiziaren arriskua murrizteko (baita diabetearena eta gaixotasun kardiobaskularrena ere), komeni da landare-jatorriko elikagaiak nabarmentzen dituen dieta egitea. Zein? Guztiak: gehien gustatzen zaizkigunak, lokalak, bizilagunek agintzen dizkigutenak, preziorik onena dutenak, gure sukaldaritzako gaitasunetara hobekien egokitzen direnak… Elikagaiak hautatzeko eta kontsumitzeko maiztasunari dagokionez, gomendio hauek egiten dira:

  • Frutak eta barazkiak: gutxienez 5 anoa egunean.
  • Ogia, pasta, arroza edo patata: egunean hainbat aldiz eta, ahal bada, integralak.
  • Lekaleak: astean 3-4 aldiz.
  • Fruitu lehorrak: 3-7 eskukada astean.
  • Oliba-olioa: hobe birjina bada, janaria prestatzeko eta ontzeko erabiltzea.
  • Minbizia prebenitzeko, haragi gorriaren eta prozesatuaren kontsumoa mugatu behar da, ahal den neurrian.

Osasunaren Mundu Erakundearen arabera, alkohola teratogenikoa, neurotoxikoa, mendekotasunekoa, immunosupresorea, kaltegarria da sistema kardiobaskularrarentzat, kartzinogenoarentzat eta heriotza-arriskua areagotzen du. Horregatik, hobe da edari alkoholdunik ez kontsumitzea. Hori egitea erabakiz gero, ez da gainditu behar egunean emakumeetan ematen den edaria eta bi gizonezkoetan.

Jarduera fisikoa: bizimodu aktiboa izatea

Ameriketako Minbiziaren Elkarteak gidetan ematen dituen lau gomendioetatik bat jarduera fisikoari dagokio. Minbizia izateko eta osasuna zaintzeko arriskua ahalik eta txikiena izan dadin, helduek astean 150 minutu egin beharko lituzkete jarduera fisiko moderatuan (edo 75 minutu, intentsitate handikoa bada), nahi den moduan konbinatuz.

Haur eta nerabeen kasuan, egunean ordu bat eman beharko litzateke jarduera fisikoa egiteko, intentsitate moderatu edo indartsukoa. Azken horrek astean 3 aldiz agertu beharko luke. Aldi berean, jarduera sedentarioak ahalik eta gehien murriztea gomendatzen da, hala nola eserita egotea, etzanda egotea, telebista begiratzea edo pantaila entretenitzeko beste modu batzuk. Jarduera fisikoa ohiko jardueraren gainetik handitzen bada, abiapuntua edozein dela ere, osasunarentzat onurak ekarriko dira.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak