Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Minbiziaren aurkako eguneroko bost aliatu

Oso neurri errazak, gaur bertan martxan jar daitezkeenak, osasuna hobetzeko eta minbizia prebenitzeko

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Osteguna, 2016ko azaroaren 24a

Minbizia da mundu osoko morbilitate eta hilkortasunaren arrazoi nagusietako bat. Sarrien diagnostikatutako minbiziak hauek dira: birika, prostata, kolon eta ondestea, urdaila eta gibela, eta bularrekoa, kolona eta ondestea, birika, umetoki-lepoa eta urdaila emakumeetan. Minbizia ezin da dietarekin sendatu. Hala ere, elikadura da hori eragozten lagun dezaketen faktoreetako bat.Bizi-estiloarekin zerikusia duten beste zenbait minbiziek zerikusi handia dute. Hori da, hain zuzen, gorputz-masa altua, fruta eta barazki gutxi hartzea, jarduera fisikorik eza eta tabakoaren eta alkoholaren kontsumoa. Artikulu honetan bost gomendio ematen dira, osasuna hobetu eta minbizia prebeni dezaketen faktore horiei buruz.

Irudia: stockasso

Zelula arrunt baten kartzinogenesia- edo transformazio-prozesua mutazio zelularrekin hasten da. Mutazio horietan hainbat faktorek parte hartzen dute, eta, gainera, esposizio-denbora luzea behar dute. Hau da, zelula bat ez da egun batetik bestera kantzerigeno bihurtzen; garapen hori mantsoa da, eta tumore gaizto baten minbizi-aurreko lesioaren progresioa eskatzen du. Alterazio horiek pazientearen faktore genetikoen eta kanpoko eragileen arteko elkarrekintzaren ondorio dira.

Dieta eta haren osagaiak (elikagaiak, mantenugaiak, fitokimikoak) elkarren artean elkarreragiten duten arrisku-faktoreak dira, ingurumen-faktoreekin, faktore metabolikoekin eta suszeptibilitate genetikoarekin batera, minbizi-arriskua handitu edo murriztu egiten baitute.

Minbizia aztertzen duten hainbat erakunde eta erakundek gaur egun aztertzen dute nola eragiten duten minbiziaren arriskuean dieta, nutrizioa, jarduera fisikoak eta gorputz-pisuak. Haren gomendioak, funtsezko bost alderditan laburtuak, honako hauek dira:

1. Gorputzaren gehiegizko pisua saihestea eta kontrolatzea

Gehiegizko pisuak eta gizentasunak minbizi-mota desberdinen arriskua areagotzen dutela nahikoa ebidentzia dago, kontuan hartzen badugu gehiegizko pisua eta gizentasuna areagotzen ari direla, bai helduengan, bai haurrengan.

Bada ebidentzia sinesgarririk: zenbat eta gorputz gantz handiagoa, orduan eta arrisku handiagoa kolon eta ondesteko minbizia, esofagoko adenokartzinoma, endometrioa, pankrea, giltzurruna eta bularra (menopausian). Gorputz-gantz handiagoaren eta behazun-maskuriko minbizi-arriskuaren artean ere badago erlazio probablea. Gorputzeko gantzak, segur aski, menopausian babestuko du bularreko minbizitik, baina, oro har, areagotu egingo du bularreko minbizia izateko arriskua. Sabeleko gantzaren eta kolon eta ondesteko minbizia izateko arriskuaren arteko lotura sinesgarria da, eta minbizien kasuan, berriz, baliteke pankrea, endometrioa eta bularreko minbizia izatea menopausia ondoko minbizi gisa.

2. Jarduera fisikoa egitea

Gaur egungo gomendioak dira bizimodu aktiboa sustatzea, gure garaiko jarduerarik ezaren tasa handia dela eta. Egunero gutxienez 30 minutuz ibiltzea gomendatzen da, eta ahalmena hobetzen den heinean, erritmo biziagoarekin 60 minutu edo jarduera fisiko indartsuago batera 60 minutu igotzea, eta, horrez gain, ohitura sedentarioak mugatzea, telebista ikusi bezala.

Nahikoa ebidentzia dago baieztatzeko jarduera fisikoak minbizitik eta obesitatetik babesten duela, eta, zeharka, arrisku handiagoarekin lotutako minbiziek, obesitatea badago. Hala, mesede handia egiten duten elikagai eta edaririk ez kontsumitzea gomendatzen da: energia-dentsitate handiko elikagaiak eta edari azukretsuak.

3. Landare-jatorriko elikagaiei lehentasuna ematea

Gaur egungo ikerketek diotenez, elikagai begetalak jan beharko lirateke, eta, beraz, egunero gutxienez bost errazio hartu beharko lirateke (gutxienez, 400 g), zuntzez (barazkiak edo barazkiak) eta frutaz aberatsak ez diren begetaletan. Horrez gain, findu gabeko zerealen eta lekaleen kontsumoa handitu behar litzateke, eta, horrez gain, zereal finduak mugatu.

4. Animalia-jatorriko elikagaiak mugatzea

Haragi gorria jatea mugatu egin beharko litzateke eta haragi prozesaturik ez kontsumitu, gaur egun daukagun ebidentzia zientifikoak erakusten baitu horrelako elikagaiak kolon eta ondesteko minbiziaren arriskua areagotzearekin lotzen direla. Astean 500 g haragi gorri baino gutxiago jatea gomendatzen da eta, noizean behin, haragi prozesatuak jatea. Animalia-jatorriko elikagaiak neurriz hartu behar direla nabarmena da.

5. Tabakoa eta alkohola saihestea

Tabakoa da minbizia izateko arrisku gehien duten faktoreetako bat. Horixe da, hain zuzen ere, minbiziak eragindako munduko heriotzen% 20 baino gehiagoren kausa, eta biriketako minbiziagatiko heriotzen% 70 inguru erruduna.

Edari alkoholdunak ere minbizi mota ugariren ondorio dira, eta, beraz, edari horiek ez hartzea gomendatzen da, edo, kontsumitzen badira, egunean bi edari baino gehiago ez hartzea, eta emakume bat baino gehiago.

Etiquetas:

Dieta minbizi

RSS. Sigue informado

Iruzkin bat argitaratzen baduzu, datu-babesari buruzko politika onartzen duzu

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak