Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Moda-zukuak

Hotzean koldpress edo prentsatutako zukuak arriskurik gabe har daitezke, beti ere kontuan hartuz osaketa nutrizionala eta fruta eta berdurak hartzeko modurik onena forma freskoan

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Astelehena, 2017ko otsailaren 13a

Gaur egun, nahikoa adostasun zientifiko dago baieztatzeko, osasuna dietarekin hobetu nahi bada, landare-elikagaien kontsumoari lehentasuna eman behar zaiola. Dieta horrek, alde batetik, ugaria izan behar du frutetan, barazkietan, barazkietan, fruitu lehorretan eta lekaleetan, eta, bestetik, zerealetan eta fekuletan (integralak nahiago ditu), esnekietan (gantz eta azukreetan) eta animalia-proteinetan (haragiak, arrainak eta arrautzak). Gainera, elikagai freskoen erabilera sustatu beharko litzateke eta kontsumoaren aldakortasun handia sustatu, gantz eta azukre ugariko elikagai prozesatuak saihestuz. Fruta, barazki eta ortuarien zukuak, irabiakiak edo birrinduak hartzeko modu bat da. Barazkiek dieta orekatu eta osasuntsu batean duten zeregina da artikulu hau, eta “tox” eta coldpress zukuen moda aztertzen da.

Irudia: victoreus

Frutak eta barazkiak

Elikadurarekin zerikusia duten elkarte, erakunde eta elkarte zientifikoek gomendatzen dute egunean gutxienez bost errazio fruta, barazki edo barazki izatea.

Are gehiago, Osasunaren Mundu Erakundeak (OME) azpimarratzen du bi elikagai-mota horien kontsumoa areagotu egiten dela, kontuan hartu beharreko aholkuetako bat baita politika eta jarraibide dietetiko nazionalak egiteko, bai herritarrentzat, bai gizabanakoentzat. Izan ere, gero eta nabarmenagoa da horrelako elikagaiak behar adina hartzen ez direla, eta horrek hainbat gaixotasun eragin ditzake. OMEren kalkuluen arabera, 2010ean 6,7 milioi heriotza izan ziren fruta eta barazkien kontsumo desegokiari.

Begetalak dieta orekatu eta osasuntsu batean

Frutak, berdurak eta barazkiak kaloria gutxikoak dira, bitamina, mineral eta zuntzetan aberatsak, eta beste zenbait substantzia onuragarri, hala nola fitoesterolak, flabonoideak eta antioxidatzaileak. Gehien kontsumitzen ditugun fruten kaloriak 30-50 kcal izaten dira 100 gramo bakoitzeko, hau da, 70 edo 100 kcal fruta errazio bakoitzeko, eta karbohidrato gutxiago (fruktosa, glukosa eta sakarosa nahasiak), berriz, 5 eta 10 gramo artean izaten dira 100 gramo bakoitzeko.

Fruta eta barazki ugari kontsumitzeak funtsezko nutriente horietako asko egoki hartzen laguntzen du. Beraz, elikagai horien kontsumoa indartu egin beharko litzateke modu freskoan eta kaloria ekarpen handiagoa, zuntz gutxiago, bitamina eta mineral gutxiago eta azukre gehiago eduki ditzaketen deribatu prozesatuak saihestu beharko lirateke.

Zukuen moda

Irudia: Shaith79

Elikadura osasungarriaren gorakadak elikagaien industria ere suspertzen du, bere produktu-sorta moda berrietara egokitzeko. Azken urteotako moda handienetako bat zukuak eta “tox” dietak izan dira. Une honetan, adostasun handia dago profesionalen artean, organismoak ohiko dietatik desintoxikatu beharrik ez duela eta elikadura aldatu beharra dagoela, gizarte zientifikoek ematen dituzten gomendioetara egokitzeko. Beraz, elikagai guztiekin bezala, zukuak ere kontrolpean hartu beharko lirateke.

Hala ere, fruta eta barazkiak modan jartzea positiboa da, osasun-mezu faltsuek engainatzen uzten ez badugu. Fruta, barazki eta barazki zukuak, irabiatuak edo xehatuak jatea oso modu ona izan daiteke elikagai horiek hartzen ez dituzten pertsonen dietan sartzen hasteko.

Aukera egokiena da etxeko prestakinak aukeratzea, elikagai horien zuntza gordetzeko (hau da, mamia ez kentzea, zukua ez betetzea eta fruta edo berdura guztia txikitzea elikagaiaren zati bat baztertu gabe) eta azukrerik edo bestelako elikagai gozorik ez eranstea. Prestakin prozesatua denean ere gauza bera egin behar da: zuku kontzentratuak baino pureak aukeratzea komeni da, eta azukre edo antzekoen gehigarriak saihestea. Osagaiak eta osaketa nutrizionala aztertu behar dira, erabaki aurretik.

Coldpress zukuak

Zukuen merkatuko beste berrikuntzetako bat hotzetan coldpress edo prentsatzea da. Prestaketa-mota horrek bermatzen du bitaminak gehiago kontserbatzea azken produktuan. Gainera, osagai gisa barazkiak eta barazkiak ere sartzen dituzte.

Normalean, zukuen nahasteak izaten dira, zuku kontzentratuak eta fruta eta barazki xehatuak, beste osagai erantsirik gabe, eta, beraz, zuntzaren edukia handiagoa izan daiteke zukuetan baino. Beraz, osagaien zerrenda eta produktuaren osaera nutrizionala izango dira berriro ere, eta horrek emango du jakitea zer den egokiena.

Zalantzarik gabe, edari horiek azukre azukretsuak edo azukredun edari freskagarriak baino gomendagarriagoak dira, eta, beraz, edari-profila hobetzen lagundu dezakete. Hala ere, ez lukete ahantzi behar fruta eta barazkiak jatea dela egokiena, eta horiek jatea ez dela elikagai horien parekoa. Gainera, nabarmendu behar da osasun-aipamen batzuk (“detox”, “foreveryoung”, “the green medicine”) erabat lekuz kanpo daudela eta ez dutela batere justifikaziorik.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak