Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Modu osasungarri eta eraginkorrean argaltzea

Nerabeak argaltzeko eta pisuari eusteko gai dira, zenbait bizi-ohitura egoki hartzen dituztenean.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Osteguna, 2010eko otsailaren 25a
Img verduras Irudia: Paul Grant

Gehiegizko pisua eta obesitatea osasun publikoko arazo garrantzitsuak dira. Egoera horretan gero eta jende gehiago dago, eta gero eta eragin handiagoa du haurrengan. Hori dela eta, baliabide gehiago erabiltzen dira gizentasunaren kausa posible guztiak aztertzeko. Horrela, prebentziorako eta, hala badagokio, tratamendurako tresna baliagarriak eskaini nahi dira. Orain arte, ikerketen arabera, nerabezaroan obesitatea izatea da helduengan egoera hori aurreikusteko faktore garrantzitsuenetako bat. Estatistiken arabera, nerabe gizenen %70 inguru etorkizunean ere izango dira. Ariketa gehiago egitea, freskagarri gutxiago hartzea eta fruta eta barazki gehiago kontsumitzea dira pisua galtzeko eta neurriari eusteko estrategia egokiak.

Bizi-ohitura onak

Img jovenesImagen: Marisa

Nerabeak argaltzeko eta pisuari eusteko gai dira, zenbait bizi-ohitura egoki hartzen dituztenean. Pertsona helduaren kasuan bezala, ez dago argaltzeko soluzio magikorik. Aldiz, elikagai begetal gehiago jatea (frutak eta barazkiak) eta ur gehiago edatea, koipe eta freskagarrien kontsumoaren kaltetan, arrakasta lortzeko berme onena dira, ikuspuntu dietetikotik.

Horiek dira “Argaltzea lortu zuten gehiegizko pisua duten nerabeen artean pisua kontrolatzeko estrategiak” izeneko azterlanaren ondorio batzuk. 12 eta 20 urte bitarteko bi gazte-talderen arteko desberdintasunak aztertu zituen. Lehen taldea arrakastaz argaltzea lortu zuten 62 neska-mutilek osatzen zuten, eta bigarrena, berriz, neurria galtzeko estrategietan arrakastarik izan ez zuten 68 nerabek.

Bi taldeetan, pisua eta haren bizi-ohiturak kontrolatzeko portaerak atzeman zituzten ikertzaileek. Jarduera fisikoari dagokionez, hala nola eskailerak igo eta jaistea, edo garraiobide bat hartu beharrean oinez ibiltzea, pisua galdu eta urtebetez jarraian mantendu zuen taldeak gainerakoek baino maizago erantzuten zien patroi horiei. Gainera, ondorioztatu zen dietista-nutrizionisten eta beste osasun-profesional batzuen informazioa entzuteak lagundu egiten diela gazteei pisua kontrolatzeko jokabide desegokiak garatzen, hala nola elikadura-jokabidearen nahaste kezkagarriak.

Argaldu eta mantendu: gaiaren gakoa

Obesitateari eta helduen populazioari buruzko ikerketak asko dira. Pisua galtzeko eta epe luzera mantentzeko estrategia dietetiko eta bizimodu egokienak zein diren jakiten saiatu gara. Hala ere, ez da gauza bera gertatzen nerabeen artean. Haurtzarotik (sentsibilitate berezikotzat jotzen den etapa) heldutasunera arte, adingabeak oharkabean pasatu dira epidemiologo eta zientzialarientzat. Orain arte, nahikoa kalitate duen azterlan bat baino ez da egin, 12-18 urteko gazteen artean horrelako aldagaiak aztertzeko.

Amerikako Dietisten Elkartearen aldizkari ofizialean (JADA) argitaratutako azterketa pilotuak agerian utzi du hutsune hori. Gainera, herrialde honetako gazteen estrategiak eta motibazioak aztertu ditu, argaltzeko eta, are garrantzitsuagoa, hurrengo urtean pisu osasungarria izateko, argaltzea lortu ondoren. Parte-hartzaile guztiek emandako erantzunak lau kategoriatan sailkatu ziren:

  • 1. kategoria. Pisua kontrolatzearekin zerikusia duten jokabide osasungarriak, hau da, egunean kaloria gutxiago hartzea, janari azkar edo zabor gutxiago hartzea, freskagarri azukretsuak eta elikagai koipetsuak, eta fruta eta barazki gehiago. Gainera, bizi-ohitura osasungarriak gomendatu ziren, hala nola jarduera fisiko eta/edo kirol gehiago egitea, telebista ikusten astean ematen diren orduen kaltetan, eta obsesiorik gabe pisatzea (astean behin, gehienez).

  • 2. kategoria. Pisua galtzeko estrategiei aurre egiteko jokabide egituratuak, hala nola elikagaien kaloriak zenbatzea, kaloria kopuruaren araberako dietak izatea, dieta-egunkari bat betetzea eta profesional baten laguntza eta aholkularitza izatea.

  • 3. kategoria. Jarrera desegokiak pisua galtzeko bidean. Atal honetan laxanteak eta/edo diuretikoak erabiltzea, oka egitea, baraualdia eta erretzea.

  • 4. kategoria. Muturreko estrategia dietetikoak hartzen dituzten jokabideak, hala nola pisua galtzeko osagarri dietetikoak hartzea, baraurik hartzea, proteinen kontsumoa areagotzea eta Atkins dieta jarraitzea, besteak beste “dieta miragarriak”, ez-seguruak eta murriztaileak.

Gazteek emandako erantzunak eta haien ponderazio-historia konparatu zirenean, egiaztatu zen pisua galtzea lortu zutenek osasungarritzat jotzen ziren sei jokabide edo gehiago (1. kategoria) jarraitu zituztela, gutxienez, lortu ez zutenen aldean. Hala ere, argaldu ziren nerabe gutxi batzuek pisua kontrolatzeko jokabide egituratu batzuen bidez edo muturreko estrategia dietetikoen bidez egin zuten hori. Nabarmentzekoa da jarrera kaltegarrien jarraipenarekin zerikusia duten erantzun gehienak (3. eta 4. kategoriakoak) pisurik galdu ez zuten taldeko kideenak izan zirela.

Prebentzioa eta bizimodu egokiak, arrakastaren giltzarriak

Dieta murriztaileegien arriskuak aise gainditzen du pisu-galera txiki baten onura

Haurren eta gazteen gehiegizko pisua eta obesitatea sakon aztertu behar dira. Bizitzaren etapa horietan, hazkunde fisiko eta intelektualak markatzen dituenetan, ezinbestekoa da energia- eta mantenugai-behar guztiak betetzea, haien garapena errazteko. Hori dela eta, dieta murriztaileegiak askoz ere arrisku handiagoa dakarte, pisua pixka bat galtzeak ekar dezakeen onuraren aldean, nahiz eta, gainera, ez duen denborarekin irauten.

EnKid ikerketaren gomendioen artean (Espainia, 1998-2000), haurren eta gazteen obesitatearen tratamenduan dieta zorrotzak egitea ez da hain eraginkorra epe ertain-luzera, bizimodu-aldaketa baino.

HAURREN OBESITATEARI AURREA HARTZEKO ESKOLA

EROSKI CONSUMERek, kontsumitzaileari informazioa eta prestakuntza emateko konpromisoan, gida oso bat prestatu du haurren obesitatea prebenitzeko. Atal batean, bizitzaren etapa honetan elikaduraren oinarrizko nozioei buruzko informazioa ematen die gurasoei eta hezitzaileei. Etapa horretan, elikagai eta elikagai batzuen beharrak berariazkoak eta beste adin batzuen aldean bereiziak dira.

Eskolak, nerabeei egokitutako hizkerarekin eta estetika oso bisualarekin, modu osasuntsuan jaten irakasteko hainbat tresna ditu: nerabeek beren ohiturak aztertzeko galdetegi bat, behar duenari pisua galtzen lagunduko dion dieta osasungarria egiteko aholku praktikoak, janari lasterra prestatzeko modu dibertigarriak eta praktikak edo hainbat elikagairekin (frutak eta arrainak) gozatzeko moduak.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak