Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura > Ondo jaten ikasten > Dieta-osagarriak

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Nahikoa C bitamina hartzen duzu?

Bitamina hori ia ez da metatzen organismoan, eta, beraz, egunero dietaren bidez eman behar izaten da. Bitamina horren gabeziak nekea, narritadura eta mina eragiten ditu artikulazioetan.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Asteartea, 2002ko ekainaren 18a

C bitamina edo azido askorbikoa uretan disolba daitekeen bitamina bat da, eta, beraz, organismoan ez da ia metatzen; beraz, egunero irentsi behar da dietaren bidez, norberaren beharren arabera.

Oro har, C bitaminaren eguneroko behar gomendatuak hauek dira:

– Haurretan: 55 mg egunean.–
Helduetan: 60 mg egunean.

Eskorbutuaren gabezia larria da, eta sintoma hauek ditu: tumefakzioa, hortzoietako hemorragiak eta artikulazioetako mina. Hala ere, patologia hori ez da oso ohikoa gaur egun, eguneroko beharrak kontsumituko ditugun gutxieneko landare gordinekin betetzen baitira.

Urritasuna nola hautematen den

C Bitaminaren urritasun txiki bat dagoenean nekatuta, suminkor eta artikulazioetako minez sentitzen gara.

C bitamina gutxituagatik, malabsortzioagatik edo organismoan gehiago kanporatzeagatik sortzen da akats bat.

Nolanahi ere, 180-190 egun behar izaten dira C bitaminarik gabeko sintomak agertzeko.

C bitaminaren funtsezko funtzioak

– Kolagenoaren eraketan (kartilagoaren eta hezurraren osagai nagusia), hormona esteroideoen sintesian eta gantzen metabolismoan (lipidoak) parte hartzen du.

– Organismoko defentsa-sistema osatzen duten leukozitoen eta makrofagoen jardueran eragiten du.

– Zaurien orbaintzea hobetzen du eta erreakzio alergikoek eragindako sintomak murrizten ditu.


– Organismoan oxigenoa eta hidrogenoa garraiatzen ditu, eta ondorio antioxidatzaileak ditu erradikal askeen eragin kaltegarriaren aurka, gaixotasun tumoralaren garapenarekin zerikusia dutenak.

– Aktiboki parte hartzen du gibelean gertatzen diren desintoxikazio-prozesuetan.

– Zenbait edari eta elikagaitan dauden nitratoetatik urdailean nitrosaminak (minbizia sor dezaketen substantziak) sortzea eragozten du.

–Elikagaietako burdinaren xurgapen organikoa handitzen du.

Zein elikagaitan dagoen

C bitamina ia bakarrik dago fruta eta barazkietan. Ugaria duten elikagaiak honako hauek dira: guayaba, kiwia, mangoa, anana, kakia, zitrikoak, meloia, marrubiak, baiak, piperrak, tomatea, brasikazeoak (azaren familiako barazkiak) eta espinakak.

Laranja-zuku natural batek ez du C bitamina galtzen, uste bezala, denbora bat igaro ondoren

Elikagaien C bitamina ahalik eta gehien aprobetxatzeko, babestu egin behar ditugu airearen argitik, tenperaturatik eta oxigenotik, faktore horiek suntsitu egiten baitute. Lehen uste zen laranja-zuku natural batek C bitamina galdu egiten zuela hura prestatu eta 15 edo 20 minutura; hala ere, azterketa berriek frogatu dute konbultsio hori faltsua dela. Laranja-zuku naturalak, etxean zukutuak, bitamina ematen jarraitzen du, jan eta berehala ez bada ere. Hala ere, barazkiek hasierako edukia galtzen dute sukaldean aritzean, %50 arte. Hala, barazki gordin batek kozinatzen den bitaminaren bikoitza du.

C Bitamina kantitatea
zenbait elikagairen 100 g gordineko:


Gomendioei erantzuteko, nahikoa da dietan
entsalada anoa bat eta Vtamina C-ko fruta bat edo bi sartzea.

Kiwia 98 mg/100 g. Guayaba
184 mg/100 g. Piperrak 131
mg/100 g.
Andere-mahats beltza 200 mg/100 g.Bruselako
azak 100 mg/100 g.
Limoia 36 mg/100 g. Azalorea
70 mg/100 g.
Espinaka 52 mg/100 g.
Marrubiak 60 mg/100 g.
Laranjak, 50 mg/100 g.

Zein egoeratan izan daiteke lagungarri
gehigarri bat?

Espainiako biztanleen elikadura-ohiturei buruzko
azken inkestak, J.J.k eginak. Arancetak eta laguntzaileek fruten eta barazkien kontsumo txikia erakutsi dute, bitamina horren iturri nagusitzat jotzen diren elikagaiak baitira.

Gure populazioaren %35ek ez
du egunean 2 fruta jaten (1995eko datuak). Bereziki zaurgarria den populazioa 10-20 urte bitartekoa da. Zahartzaroak ere arreta berezia eskatzen du; izan ere, dosi berdinetan adineko pertsonengan
lortutako maila plasmatikoak gazteak baino txikiagoak dira.

Era berean, C bitaminaren beharrak areagotu egiten dira egoera hauetan: haurdunaldia, bularra ematea, estresa, tabakoaren abusua, ahotiko antisorgailuak hartzea, zauri bat berreskuratzea eta bitamina horren aprobetxamendua aldatzen duten zenbait gaixotasun.

Kasu zehatz horietan, espezialistak dieta berrikusiko du eta C bitaminaren gehigarri batekin denbora jakin batean osatzeko aukera baloratuko du.

C bitamina gehiegi

C Bitamina gehiegi hartzea kaltegarria izan daiteke, eta alterazio gastrointestinalak eragin ditzake, hala nola diarreak eta kalanbreak abdominalak. Horrez gain, hezueria-eraso akutuak eragin ditzake, eta giltzurrun-litisasi bat okertu, oxalato-kalkuluen bidez, C Bitamina oxalato bihurtzen baita giza gorputzean.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak