Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Nahikoa lekale jaten dugu?

Lekaleak eta fruitu lehorrak dira proteina gehien duten landare-jatorriko elikagaiak.

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Astelehena, 2017ko martxoaren 20a

Ilarrak, dilistak, babak, garbantzuak eta babarrunak dira Espainian gehien kontsumitzen diren lekaleak. Elikagai horiek, nutrizio aldetik hain osasungarriak eta interesgarriak izanik, gure ohiko dietaren parte dira aspalditik. Hala ere, azken urteotan elikadura-ohiturak aldatzen ari dira, eta Mediterraneoko dietarekin lotutako ohitura batzuk galtzen ari dira. Lekaleen kontsumoa murrizten ari da? Beharrezkoa da lekaleak dieta orekatu batean? Hurrengo artikuluan gai horiek aztertzen dira.

 

Irudia: denio109

Lekaleen nutrizio-osaera

Lekaleak elikagai apartak dira nutrizio aldetik, proteina gehien duten landare jatorriko elikagaien taldea, fruitu lehorrekin batera. Lekaleek 20-23 g proteina izaten dituzte 100 g elikagai bakoitzeko (lekale lehorrak). Gainera, karbohidrato ugariko elikagaiak dira (40-50 g lekale lehorraren 100 gramoko), eta oso koipe gutxi dute. Proteina ugari dituzte, eta horregatik erabiltzen dira proteina-iturri gisa dieta beganoetan edo ovolactovegetarianoetan. Nutrizio-osaeran zuntz dietetikoaren edukia ere nabarmentzen da, 10-20 g zuntz ematen baitute 100 g elikagai bakoitzeko (lekale lehorra, gordina).

Nutrizio aldetik oso aberatsa zenez, Elikadura eta Nekazaritzarako Nazio Batuen Erakundeak (FAO) 2016. urtea Lekaleen Nazioarteko Urtea izendatu zuen. Kanpainaren helburua honako hau zen: elikadura-katean lekaleen proteinen erabilera hobetzeko loturak sortzea, lekaleen ekoizpen orokorra hobetzea, labore-errotazioak hobeto erabiltzea eta lekaleen salerosketari dagokionez gaur egun dauden erronkei aurre egitea.

Lekaleen kontsumoa obesitatearen, diabetesaren eta gaixotasun koronarioen tratamenduan eta prebentzioan egindako hobekuntzekin lotu da; izan ere, besteak beste, odoleko kolesterol-maila eta tentsio arterialaren maila modulatzeko gai dira. Kolon-ondesteko minbizia izateko arriskua murriztearekin ere zerikusia izan dute.

Gainera, lekaleek lurzoruaren emankortasuna hobetzen laguntzen dute, eta eragin positiboa dute ingurumenean, nekazaritza iraunkorra eta lurraren babesa sustatzen baitituzte.

Zenbat lekale kontsumitu behar dira?

Adituek gomendatzen dute astean bi edo lau lekale errazio jatea (60-80 g/errazio gordina). Hala ere, dieta orekatuaren esparruan, kopuru hori handitu eta animalia-jatorriko proteinak murriztu ere egin litezke, gaur egun gomendatutakoa baino gehiago hartzen baitute. Gomendioa betetzen dugu?

ENNA-3 inkestako datuek (Elikaduraren eta Elikaduraren Azterketa Nazionala; 1991) lekaleen kontsumoa nabarmen jaitsi dela erakusten dute. Batez beste, 1964an 41 gramo hartzen zituen egunean, eta kopuru hori erdira murriztu zen: 1981ean 24 gramo eguneko eta, 1991n, 20,2 gramo eguneko. % 50eko murrizketa horren ondoren, batez besteko kontsumo zenbatetsia astean behin egiten zen. Aldaketa horiek behatutako beste batzuekin lotu ziren, eta dietaren kalitatea okerragotzen zuten, hala nola, barazki eta barazki gutxiago hartzea, haragi gorri eta elikagai prozesatu gehiago kontsumitzea edo esnezko azkenburukoak gehitzea.

Azken urteetako (2000-2006 urteak) Elikagaien Kontsumoari buruzko Inkestetako zifrek erakusten dute azken urteetan are gehiago murriztu dela. 1991tik 2006ra, lekaleak 20,2 gramotik 11,9 gramora pasatu ziren egunean.

Eta ENPE azterketaren datuen arabera (2014/2015), gaur egun lekaleen kontsumoa batez beste astean 2,2 erraziokoa da, eta eskola-adinean dauden haurrek eta 65 urtetik gorakoek hartzen dituzte gehien. Txosten horren arabera, dilistak dira gehien jaten diren lekaleak. Ez zen alde nabarmenik aurkitu gizonen eta emakumeen arteko ohiko lekale-kontsumitzaileen artean; hala ere, jateko maiztasuna zertxobait handiagoa izan zen (2,4 anoa astean) horietan baino (2,1 anoa astean).

Espainian lekale gutxiago kontsumitzen da. Egoera horrek, gure dietan gertatzen ari diren beste aldaketa batzuekin lotuta, hein batean eragiten du zenbait gaixotasun kronikoren eragina eta nagusitasuna (obesitatea, hipertentsioa edo diabetea). Hori dela eta, gero eta lehentasun handiagoa du dieta mediterraneoaren elikadura-ohitura tradizionalei eusteko estrategiak ezartzeak.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak