Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Neguko elikagaiak infekzioen kontra

Kalabaza, granada eta azenarioa dira neguko hilabeteetan berezkoak diren hozte eta infekzioen aurka babesteko gaitasun handiena duten elikagaiak.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Osteguna, 2009ko azaroaren 26a
Img calabazas Irudia: cbcs

Armairu berria geltoki berriaren sarrerarekiko paralelo dagoen armairu aldaketa despentsan ere aplikatu behar da. Merkatuan paseatzeko, sasoiko elikagaien barietateak egiaztatzeko eta menuak zuinkatzeko garaia da, osasuna hobeto zaintzeko. Horiek, nutrizio aldetik duten osaeragatik, hilabete hotzetako ondoezak saihesteko bereziki egokiak diren elikagaietan oinarritu beharko lirateke.

ImgImagen: cbcs

Neguan hozteei eta infekzioei aurre egiten laguntzeko, sasoiko elikagaien zerrenda handitik, babes handiena duten frutak eta barazkiak aukeratu behar dira.

Barazki prentsatuak

Azenarioa, tipula eta arbia garai hartako hiru produktu tipiko dira. Ernaltzen direnean, bakterio onuragarri gehiago izaten dituzte, eta hilabete hauetan defentsa-sistema eta hestea osasuntsu mantentzen laguntzen dute, gastroenteritisa saihesteko.

Lehortu aurretik, zati txiki eta homogeneotan moztu edo landu, ozpin suabe batekin ondu (sagarrarekin edo arrozarekin) eta itsas gatzarekin ondu eta minutu batzuez eskuekin garbitu. Gero, zenbait orduz uzten dira barazki prentsa batean, eta eskuz prentsatzen ahal dira, gainean pisua jarriz gero. Ozpinarekin eta atsedenarekin nahastean, ugaritzen eta hartzitzen hasten diren bakterio azido-laktikoak aktibatzen dira.

Kalabaza zoparaino

Kalabazaren ezaugarri nutrizional aipagarriena A bitamina da. Mantenugai horrek leku nabarmena du infekzioen prebentzioan, defentsa-sistema indartzen baitu. Neguan, defentsak jaitsi egiten dira, birus infekziosoak gehiago garatzearen eta espazioen arteko tenperatura-diferentzien ondorioz. Gainera, A bitaminak mukosak elikatzen ditu. Horregatik, kalabaza jatea (kremaz edo takoez erreta) eraginkorra da eztarriko narritadurak eta ahoko “pupak” sendatzeko. Gainera, urdailetik narritatutako mukosa babesten eta emolientearen (leungarriaren) eraginez, gastritisa arintzen du.

Ezaugarri horri esker, kalabaza-kontsumoa egokia da urdaileko azidotasunaren tratamendu dietetikoan, dispepsian (digestio txarra), pirosian eta ultzera gastroduodenalean. Kalabazadun menuen iradokizunek menu arrunta osatzen duten plateren errezetak biltzen dituzte.

Kalitate irizpideak erosketan eta kontserbazioan

Kalabaza mota ugari daudenez, urte osoan aurki daitezke merkatuetan. Ale irmoak aukeratu behar dira, azala ukitu gabe eta ebaki edo kalterik egin gabe. Udako kalabazak erosi behar badira, tamaina ertainekoak hobesten dira zaporea garatuta egon dadin eta haragia oraindik mingots eta haritsu bihurtu ez dadin.

Neguko kalabazak handiak izaten dira, eta, beraz, zatika merkaturatzen dira. Kasu horretan, komeni da kanpoko aldean haragi bigunegia ez duten kalabazak hautatzea. Azal distiratsu batek adieraz dezake oraindik heldugabe dagoela. Itxura latza badu, helduegi egoteko arriskua dago eta haragia haritsua izateko joera du. Hobe da buztana edo pedunkulua kontserbatzea, hezetasuna galtzea eragozten baitu.

Neguko kalabazek balio-bizitza luzeagoa dute, ur eta azal gutxiago dutelako, eta horrek fruitua babesten du. Egoera onean mantentzen badira eta barietatearen arabera, sei hilabete arte irauten dute.

Udan kalabazak ere aurki daitezke, baina negukoak baino galkorragoak dira. Azal meheak ez du haragia babesten. Beraz, kontuz erabili behar dira, hondatu ez daitezen. Hozkailuan astebetez gorde daitezke, zulatutako plastikozko poltsa batean bilduta. Izozten badira, aurrez galdarraztatuta, hilabetez eduki behar dira.

Oro har, barazki horiek bero-, hotz- eta argi-fokuetatik babestu behar dira. Ale osoak ez dira hozkailuan gorde behar, nahiz eta zatietan moztu ondoren hoztu egin behar diren, plastikozko film batekin babestuta. Kuzinatu ondoren, hozkailuan edo izozkailuan gordetzen da kalabaza. Gordinik izozten bada, kontuan hartu behar da desizozketak bolumena eta hezetasuna galtzea dakarrela.

Granada, neguko fruta
Hilabete hotzetako elikagai adierazgarria da. Granadak antioxidatzaile ugari ditu zukuan hartuz gero, eta defentsa-sistemaren indargarri ukaezina da. Gainera, zapore berezia ematen die hainbat errezetari, ez postreei bakarrik.

Granadarekin batera, zitrikoak (mandarinak eta laranjak) nahitaezko frutak dira neguko menuetan, neurri batean, gastronomiaren adierazgarri direlako, sasoian daudelako eta C bitaminan aberatsak direlako. Mantenugai hau eraginkorra da, ez hotzeria saihesteko, baizik eta ondoeza eta sintomen iraupena murrizteko.

ARNAS SISTEMARAKO ERREFORTZUA

Azterketa askok diote dieta mediterraneoko zenbait osagaik arnasketa-sistemaren osasuna hobetzen eta zenbait gaixotasun kroniko, hala nola asma, agertzea saihesten laguntzen dutela. Pneumologia eta Kirurgia Torazidoko Espainiako Elkarteak ere (SEPAR) ohartarazi duenez, karbono dioxidoak eta airearen ozonoak nabarmen eragiten diote gaixo asmatikoen aire-bideen mukosari, eta, ondorioz, haien funtzionamendua asaldatzen dute eta egitura horiek konpontzea eragozten dute. Horregatik, pneumolgoek gero eta gehiago gomendatzen dute eguneroko elikaduran elikagai antioxidatzaile ugari dituzten elikagaiak hartzea, substantzia toxikoek eragindako kaltetik organismoa babesteko duten gaitasunagatik. Mantenugai horien artean A, C eta E bitamina antioxidatzaileak eta mineral batzuk (selenioa eta zinka) nabarmentzen dira. Era berean, arnasbideetako gaitz askoren mukiak eta mukosen hanturak eragindako arnasteko zailtasunak dieta aldatzera behartzen dute. Energia horrek elikagai gehiago hartu behar ditu, ikusgarriak eta antiinflamatorioak, eta haien konposizio kimikoagatik mukiak sortzen dituztenak gutxitu edo kendu.

Bestalde, arnasbideak dira, oro har, hotzak eta berokuntzako leku batetik kalera irtetean sentitzen diren tenperatura-aldaketek gehien eragiten dieten zatiak. Herri-erremedioak oso erabilgarriak dira pertsona askorentzat: ezti koilarakada bat hartzea eztarria suminduta dagoenean, borraja salda ikusmina errazteko eta ekinozea defentsak indartzeko osagarri gisa. Propoliaren erabilera hotzeriei eta eztarriko narritadurei aurre egiteko errefortzua ere bada.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak