Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Neguko fruta konpotan

Kozinatuta, organismoak hobeto bereganatzen du, eta egokiagoa da digestio-patologia jakin batzuetarako

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Astelehena, 2009ko abenduaren 14a
Img bayas Irudia: Rob Owen-Wahl

Tenperaturak jaisten hasten direnean, fruta freskoa gutxiago jaten da, batez ere txikienen eta helduen artean. Hotzarekin, janari fresko horiek gutxiago jateko gogoa du, eta plater epelak edo beroak aukeratzen ditu. Denboraldiko frutekin egindako konpotak aukera egokia eta osasungarria dira elikagai horiek familiaren dietan sartzeko.

Digestio-aparatu narritatua

ImgImagen: foooooey

Frutak kontsumitzeko, haien elikagai batzuk indartzeko eta zapore gozo eta azentuenaz gozatzeko beste modu bat da konpota. Prestatutako fruta hobeto asimilatzen da, eta, beraz, jateko modu egokia da zenbait gaixotasun edo nahaste izanez gero.

Digestio-aparatuko narritadurek, eragindako organoa hestegorria (esofagitisa edo hiato-hernia), urdaila (gastritisa) edo hestea izan, sintoma batzuk eragiten dituzte, hala nola hantura eta mina. Eragozpen horiek direla-eta, dieta egokitu egin behar da, bai elikagai motari dagokionez, bai prestatzeko moduari dagokionez.

Fruten kasuan, zitrikoak -laranjak, mandarinak, pomeloak- ez dira gomendagarriak, haien azido-edukiak eragozpenak areagotzen baititu, ananak edo kiwiak bezala. Gomendio nagusia tolerantzia bakarka probatzea bada ere, frutarik egokienak oso pieza helduak baina ez azidoak, erreak edo konpotan prestatuak dira. Zitrikoen bitaminak aprobetxa daitezke, baldin eta janaria prestatzen den bitartean zukua gehitzen bazaio konpotari eta txikitu egiten bada, zapore gozoa kontzentratu eta azidoa maskaratzeko.

Konpota digestio-infusioen likidoan egosi daiteke, hala nola kamamila, melisa, anisa edo erregaliza, uraren ordez. Infusioak, zapore bereziaz gain, bere digestio-propietateen balio erantsia emango dio platerari.

Mastekatze erraza

Fruta erreekin edo egosiekin zati osoetan edo alakatuetan egiten den konpotak bere mantenugaiak aprobetxatzeko aukera ematen du

Hainbat arrazoik zailtzen dute elikagaiak murtxikatzea. Pertsona helduek edo ordezko hortzak dituztenek ez izatea da ohikoena. Murtxikatzean muskuluak koordinatzean akatsak izateagatik edo irensteko prozesuan zailtasunak izateagatik (disfagia), fruta-zati handiekin eztarriko badira, testura aldatu behar da.

Fruta erreekin edo egosiekin egindako konpotak, zati osoetan edo alakatuetan, plateraren nutrizio-balioa handitzen du, eta are gehiago frutak erabili eta zukua, fruitu lehorrak eta fruta lehortuak gehitzen badira azken bi horiek birrinduak.

Misio bikoitza: idorreria eta beherakoa

Idorreria sendatzeko, frutak azalarekin egosi behar dira, eta fruitu lehorrak eta fruitu lehorrak gehitu, biak ere zuntz askokoak. Aran lehorra da, alde handiarekin, zuntz gehien duen pieza lehortua (16 g zuntz 100 g zati jangarri bakoitzeko), ondoren abrikot-belarriak (13,7 g), melokotoi-belarriak (13 g) eta piku lehorra (11 g). Aranpasen balio erantsia, zuntzaz gain, beste osagai laxante batzuk ere badira, hala nola sorbitola eta hidroxifenilxantinaren deribatuak.

Multzo hori zuntzarekin lotzen da heste-mugimenduak estimulatzeko, iragaitea azkartzeko eta idorreria zuzentzeko. Sintoma gogaikarri horretarako konponbide eraginkorra da konpota fruta lehortuekin soilik egitea. Zuntz ugari duelako eta azukre eta kaloria asko dituelako, dosi txikitan hartu behar izaten da, osagarri gisa, plater nagusi gisa hartu beharrean.

Kontrako efektua nahi bada, hau da, beherakoari aurre egin nahi bazaio, konpota fruta zuritu eta helduekin soilik egin behar da. Irasagarrarekin nahas daitezkeen udareak eta sagarrak lehenetsiko dira. Ezinbesteko frutak dira, izaera astringentea dutelako, zuntz disolbagarrian (pektinak eta muzilagoak) eta taninoetan aberatsa delako.

Energia kontzentratua

Konpota hainbat frutarekin egiten bada, mazedonia bezala, emaitza elikagarriagoa eta energetikoagoa da. Aparteko energia ematen du gosarian, postrerako edo ordu artean. Sei hilabetetik aurrera elikadura osagarriarekin hasten diren haurtxoentzat, fruta lehen aldiz probatzeko modu bat da. Zapore gozoak, konpotan kontzentratuagoak, azukrerik ez eransteko aukera ematen du, haurtxoak hasieratik elikagaien zapore naturalarekin kontaktuan egon dadin. Osagai bakarreko konpotarekin hasiko da (sagarra, udarea) eta nahasketa errazekin jarraituko da. Hozkailuan gorde behar da, bizpahiru egunez.

HAURREN ERREZETAK

Konpotak hainbat frutarekin egin daitezke, eta merkeak dira. Antzinako errezetek haurtzaroko zaporeak berreskuratzen dituzte, eta plazer- eta gozamen-uneak indarberritzen dituzte janari erraz batekin.

Adibidez, udare- edo sagar-konpota tipikoa, bakarrik zerbitza daitezkeen platerak edo jogurt naturalarekin edo gaztaina erreekin nahasita. Askotariko fruta-konpota maria galletarekin bereizgarria da, baita kanela-sabayoiarekin ere. Originalena gereziena da. Izozkiarekin nahasten diren edo bizkotxo baten betegarri diren fruta lehortuekin egindako konpotak sendoak eta energetikoak dira.

Konpotak haragizko plateretarako dira, batez ere kontrapuntu gozoa ematen baitiete. Sagarra da hegaztiei laguntzeko gehien erabiltzen dena, hala nola konfitea eta ahate-paparra edo usakumeak. Txerri solomoa edo azpizun-burruntzia bezalako haragiekin ere bat egiten du, eta basurdearen gisakoen zaporea leuntzen du. Hasieran, oso koloretsua denez, sagar-konpota aza lonbardarrarekin nahasten du.

AZUKRE GEHIGARRIRIK GABEKO GOZOKIAK

Fruta su motelean egosten denean eta ur kantitate justuarekin, azukre batzuk karamelatu egiten dira egosten den bitartean. Sukaldaritzako baliabide hau oso egokia da elikagaiek, kasu honetan frutek, duten zapore gozoa indartzeko, azukrerik gehitu beharrik gabe. Diabetea izanez gero, beste gozagarri batzuk erabil daitezke, hala nola agabe-ziropa.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak