Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Nerabeak eta elikagaiak XXL

Nerabeek kanpoko estimuluekiko duten sentikortasunak ahuldu egiten ditu jakien eta edarien zati handiak eta tamaina erraldoiak.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Asteartea, 2011ko abenduaren 13a
Img hamburguesa Irudia: Rob Owen-Wahl

‘American Journal of Clinical Nutrition’ aldizkarian argitaratutako azterlan batek azaltzen du zergatik aukeratzen dituzten nerabeek edarien eta janarien zati handiak, XXL neurriak eta tamaina erraldoiak, ia beti oso kalorikoak eta koipe eta azukre gehiegi dutenak. Nerabezaroan, ohitura onak eta txarrak eratu eta finkatzen dira, eta etorkizunean obesitatea izateko arriskua handia da. XXL tamainako janari azkarraren moda igaro egin da, baina oraindik ere gailentzen da agerpen askotan.

Img
Irudia: Rob Owen-Wahl

Oraindik ere neurriak hartu behar dira janari lasterreko errazioak, gasdun edariak eta gozokiak handitzeko joera arintzeko. Horixe da PAOS Kodearen kasua, bizimodu ez oso osasungarriak bultzatzen dituen publizitatea arautzen baitu, hala nola gehiegi edatea eta jatea eta gantz eta azukre gehiegi dituzten produktuen eskaintza. Dagoeneko inork ez du eztabaidatzen zer lotura zuzena duen gizentasun kasuen gehikuntzarekin eta osasungarriak ez diren eta sedentarioak diren bizi-ohiturekin. Zergatik gertatzen den argitzen saiatzen dira ikertzaileak.’

Irakasten bazaie, zerbitzatutako zatiarekin osatzen dira haurrak

Haurrei elikagai kopuru agortezinak eskaintzen bazaizkie, gehiago jaten dute

Txostenaren egileek bi adin-tarteren kontsumoak aztertu zituzten: haurrak eta nerabeak, eta talde horiek janariarekin duten erreakzioa. Ikertzaile batzuek diote haurrak gehiegi jateko prest daudela, eta ikerketa kuantitatiboak erakutsi du txikienek ez dituztela tamaina handiak bilatzen eta dagokien zatiarekin osatzen direla.

Baina, era berean, konturatu zen berezko ohitura hori azkar eta inkontzienteki askatzen dela kopuru agortezinak eskaintzen bazaizkie. Haurrek elikagai gehiago nahi ez zutela sumatu zuten bezala, zientzialariek egiaztatu zuten janari gehiegi proposatzen bazaie nahi baino gehiago jaten dutela gosetik eta gosetik. Portaera hori are nabarmenagoa da nerabezaroan. Haurtzarotik jaso daiteke edo aldaketaren urteetan garatu. Kantitatea ez neurtu eta bidezkoarekin konformatzeko gogoa alferrik galtzeak ohitura txarrak ikastera eraman gaitzake.

Nerabeak, tamainaren arabera

Nerabea elikagai-zati handietara ohitzen da, baina ez du jaki hori behar eta ez du gozatzen

Elikagaien eta edarien tamainak nerabeei axola die, eta asko gainera. Eta ez da bere diru urria handizka itzultzearen ondorio bakarrik, azken hamarkadako merkatu boianteek elikagaien eskala handitu dutelako ere izan da hori: ontziak, marrazkiak eta kantitateak. Testuinguru horretan, prezio bereko produktu handiagoekin, obesitatea eragiten duen fenomeno bat sortu da: kontsumoa errazio handienekiko paraleloa da.

Nerabeak elikagai kaloriko eta mantenugai gutxi batzuen zati izugarriak aukeratu eta horietara ohitzen da, eta ez du ohartzen ez behar ez ez gozatzen duenik. Baina berari eta lagun-taldeari eskaini diote.’ Eta zaila da desberdina izatea nor den jakin nahi duenean. Telebistako publizitateak eragiten die. Haur eta nerabeei zuzendutako iragarkiek obesitatea eragiten duten produktuen kontsumoa sustatzen dute, azukre eta koipe askorekin, Eroski Consumer-en nutrizionista-taldeak ikerketa batean egiaztatu zuenez.

Tamaina erraldoiko elikagaiak, gazteen janarien artean:

  • Moldeko ogiak. Tamaina handiko xerrak daude, eta sandwicharen edukia, gazta, urdaiazpikoa, hestebetea edo txokolatea, ogi kopuruaren araberakoa izango da.
  • Hanburgesarako ogiak. Aurreko kasuan bezala, zenbat eta handiagoa izan kontinentea, orduan eta eduki handiagoa. Otordu berean, gantzak, proteinak, gatza, kolesterola eta kaloriak ugaltzen dira.
  • Jogurtak. Litro erdikoak ere badira. Nerabe eta haur txiki askorentzat, behin jogurta irekita, zaila da ontzian zerbait uztea. Litekeena da kontutik gehiago jatea “eserita” edo bestela egingo ez litzatekeen denboran.
  • Aperitibo gazien poltsak, patata frijitu eta gisakoak. Diru pixka bat gehiago ordainduta, tamaina handiagoko patata-poltsa bat, bazkaltzeko gonbita (edo tentazioa) eros daiteke, jakia agortu arte. Azkenean, energia-, koipe- eta gatz-kontsumoa neurrigabea da norberaren beharren arabera, eta, beraz, kaltegarria da osasunerako.
  • Fruta-zukuak, edari freskagarriak eta azukredunak. Duela urte batzuk, edari horiek 250 ml-ko ontzietan saltzen ziren (litro laurden bat); orain, berriz, normaltzat jotzen den tamaina 330 ml-koa da; 100 ml-tik gora, azukre-gutunazal batean eta 40 kilokaloriatan. Beste “gehiegikeria txiki” batzuei gehituta, eguneroko oreka dietetikoa hondatu egiten da.
  • Krispeta-errazioak zinemetan. Duela hamarkada bat handiari zegokion ontzia, gaur egun, ertaina da. Hasieran krispetak aperitiboa ziren, baina orain, ordezkatzen duten tamainagatik, otordu gisa hartu beharko lirateke (kalitate aldetik ez oso orekatua, baina kopuru aldetik nahikoa), eta hori entsalada, barazki-krema edo landare-zopa batekin konpentsatuko litzateke.

Txostenaren egileek ohartarazten dute zatien tamaina handitzeak gatz eta koipe gehiago hartzea dakarrela, dieta arauak aldatu gabe. Horrek esan nahi du patatak eta hanburgesa jaten direla, eguneko kopuru gomendatuen %30 edo %60 diren kontuan hartu gabe. Kontziente izan gabe, egunean zehar eta orduen eta are elikagaien ohiturak aldatu gabe, kaloria gehiago hartzen dira eta gorputza neurri berri horietara ohitzen da, nahiz eta horretarako tamaina aldatu eta neurri asko hartu behar dituen.

2.200 KILOKALORIA EGUNERO ETA ORDUBETEZ ARIKETA

Dieta orekatu baten eguneroko ekarpena 2.200 kilokaloria ingurukoa dela kalkulatzen da. Erdiak (1.000-1.100 kilokaloria) karbohidratoetatik etorri behar du (250-275 gramo karbohidrato, gramo batek lau kilokaloria ematen baititu). Horietatik, azukreak %15-18 ez izatea gomendatzen da, hau da, 330-400 kaloria bitarte, hau da, 80-100 gramo azukre egunean (jarduera-mailaren arabera gehiago edo gutxiago). Egun batean freskagarri bat (330 ml, 30 g azukre) eta litxarreria eskukada bat (50 g, 50 g azukre) edaten bada, egun osorako gomendatutako azukre sinplea hartu da. Gantzen kaloria-ekarpenak 600-770 kaloria inguru izan beharko lituzke, hau da, egunean 66-85 gramo gantz (gramo batek 9 kaloria ditu).

Patata errazio ertain batek 330 kaloria eta 20 g koipe (handia, 430 kaloria eta 25 gramo) ematen ditu. Hanburgesa handi batek 500 kaloria eta 25 gramo gantz ematen ditu, baina estra handi batek 900 kaloria eta 55 gramo izan ditzake. Azken batean, elikagaien kantitateak inportatu egiten dira.

Etiketak:

errazio nerabeak xxl

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak