Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Nerabeen elikadura-gabezia ohikoenak

Bizi-ziklo horren ezaugarri diren nutrizio-behar handien eta elikadurako desoreken ondorio zuzena dira...

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Ostirala, 2002ko maiatzaren 10a

Nerabezaroa aldaketa emozional, sozial
eta fisiologiko garrantzitsuek (pubertaroko tenkada, sexu-heltzea…) markatutako bizitzaren etapa bat da.
Azken horien gainean,
elikadurak garrantzi berezia du, aldaketa horiei aurre egiteko elikagai-eskakizunak oso handiak baitira eta
beharrezkoa baita energia- eta mantenugai-ekarpen egokia ziurtatzea.
Gainera, garrantzitsua da osasun arazoak edo asaldurak sor
ditzaketen nutrizio gabeziak saihestea. Nutrizio

defizit adierazgarriagoak Elikatze eta desorekatze premia handien ondorioz
sortzen dira:
dieta murriztaileak, monotonoak edo desorekatuak, oinarrizko
elikagaiak kontuan hartzen ez dituztenak. Mineralen urritasuna: nerabezaroan
garrantzi berezia

duten mineralak kaltzioa, burdina eta zinka dira.
Horietako bakoitzak hazkundearen alderdi zehatz batekin du zerikusia:

Kaltzioa hezur-masaren hazkundearekin lotuta dago.
Mineral horren erabilgarritasuna desberdina da elikagaiaren arabera.
Elikagairik egokienak esnea eta esneki guztiak dira, D bitaminak, laktosak eta esnekien berezko proteinek errazago
xurgatzen eta aprobetxatzen
baitituzte organismoak.
Kaltzio iturri ona dira, halaber: hezurra jaten
duten deloen kontserbako arrainak, fruitu lehorrak, soja-deribatu aberastuak, itsasoko zertasalgak
eta sesamo hartzitua.

Burdina hemoglobinaren osagai bat da (oxigenoa
eta anhidrido karbonikoa odolean garraiatzen dituena), eta beharrezkoa da ehun hematikoak
garatzeko (globulu gorriak), energia lortzeko prozesuetan
esku hartzen baitu. Hobeki
xurgatzen den burdina animalia-jatorriko elikagaietatik datorrena da (haragia, merlenka, arrautzak eta
elikagai
horien eratorriak); legumbresa, barazkiak eta bestelako landare-elikagaietatik datorrena, berriz, okerrago xurgatzen da, baldin
eta elikagaiak C bitamina-iturri onak
diren beste batzuekin konbinatzen ez badira (barazkiak olioarekin
eta limoi-zukuarekin onduta…) edo animalia-jatorriko elikagai osoekin (proteinak urdaiazpikoan).



Gainera, lagundu egiten du energia lortzeko
prozesuetan, sistema immunologikoan edo organismoko defentsa-prozesuetan, eta eragin
antioxidatzailea du. Zinkik ez izateak zerikusia
du larruazaleko lesioekin, zauriak orbaintzeko atzerapenarekin, burua erortzearekin, azazkaletako
hauskortasunarekin, gustuaren eta usaimenaren alterazioekin, etab. Defizit kronikoak hipogonadismoa eragin
dezake (organo ugaltzaileen tamaina txikia).
Haragia, arraina,
itsaskia eta arrautzak dira zink-iturri nagusiak. Zereal osoak, fruitu lehorrak,
lekaleak eta gazta onduak ere iturri garrantzitsua dira.

Bitamina-gabezia:

Nerabeentzat, bereziki,
beste era bateko bitaminak proteinen sintesiarekin, hazkundearekin eta garapenarekin erlazionatzen
dira: Bitaminak, A eta D liposolubleak (esnekiak, esne-koipeak – gurina,
esne-gaina -, arrautza-gorringoa, erraiak…) eta B
taldeko zenbait bitamina: azido folikoa (lekale
eta barazki
berdeak, frutak,
gosariko zereal aberastuak
eta

gibela), B12 (haragia, arrautza, esnekiak, aberastutako zerealak…), bamina

Oharrak: A bitamina beta-karoteno edo
provitina-formako barazki eta frutetatik ere lor daiteke. A
bitamina eta D bitamina larruazalaren azpian sintetizatzen da, argiaren eraginpean
gure organismoaren kolesteroletik abiatuta.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak