Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Nerabeen elikadura: ohitura osasungaitzak eta digestio-arazoak

Gazteek ohitura dietetiko osasungaitzak dituzte erritmo zirkadianoen sinkronizazioan, eta digestio-arazoak eta obesitatea garatzeko joera dute.

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Osteguna, 2010eko ekainaren 17a
img_bocadillo

Nerabeak 12 eta 18 urte bitarteko biztanleak dira, eta elikadura-lehentasun oso nabarmenak dituzte, eta, neurri batean, adin tarte horretarako eredu dietetiko osasungarrienetatik nahiko urrun daude. Eguneroko elikaduraren ohitura dira, besteak beste, afariak arintzea (entsaladak, edo fruta edo jogurta soilik), benetako janaria jatera baino gehiago mokokatzeko joera, janari lasterra nahiago izatea, asteburuetan edari alkoholdunak kontsumitzen hastea eta abar. Praktika dietetiko osasungaitz horiek erritmo zirkadianoen sinkronizazioari eragiten diote eta gazteak txikitatik digestio-arazoak garatzeko joera dute. Are gehiago, gaixotasun kronikoak izateko arriskua areagotzen dute, hala nola bihotz-hodietakoa eta obesitatea.

Elikatze-jokabide ez osasungarria

Haurren eta gazteen elikadura-ohiturei eta nutrizio-egoerari buruzko informazio-iturri nagusia 1998 eta 2000 bitartean egindako enKid azterketa da. Hamar urte geroago iraunen duen elikadura-kontsumoaren eredua ageri da. Oro har, nerabeek elikadura-lehentasun oso zehatzak dituzte: haragia arraina baino gehiago nahiago dute, esnea eta esnekiak hartzen dituzte (jogurtak eta flanak eta natillak bezalako postreak), eta barazkiak (entsaladak, barazkiak eta frutak), berriz, oso bidezkoak dira, egunean gomendatzen diren bost errazioetara iritsi gabe.

Gainera, elikagai integralen presentzia (ogia, zerealak, arroza edo pasta) oso urria da gazte horien menuetan. Ohitura horiez gain, beste joera batzuk ere badaude, hala nola janarien ordutegi irregularrak, batez ere asteburuetan, otorduren bat falta izatea -gosaria edo afaria- eta elikagai edo produktu osasungaitz gehiegi jatea. Errutina horietan eragina duten beste alderdi batzuen artean, hauek nabarmentzen dira:

Nerabezaroan argaltzeko dietak egitea da elikadura-jokabidearen nahaste larri baten hasiera eragiten duen urrats nagusietako bat.

Janari lasterraren prezioa: “fast food”-aren eta aurrez prestatutako elikagaien (pizzak, lasagna, kroketak, enpanadillak, hanburgesak, txakurtxo beroak eta antzekoak) kostu merkea eta ia edozein tokitan eta edozein ordutan eskura izateak erraztu egiten du era horretako janaria nerabeentzat eskuragarria eta erakargarria izatea. Gainera, eskaintzak aukera osasungarriagoak eskaintzen baditu ere, hala nola entsaladak, fruta-mazedoniak, jogurtak edo plantxan egindako elikagaiak, itxura ona dute erantsitako osagai estren, saltsen, kremen eta postreetako sirope gozoen artean.

Afari hotz eta arinak: nerabe askok -neskek berezkoagoa dute- afari arin eta hotza egiten dute entsaladekin, gazta freskoarekin, frutarekin edo jogurtarekin zerealekin, eta horrek digestio-arazo ohikoenak azal ditzake, hala nola sabeleko hantura eta idorreria.

Oso energetikoak diren elikagaien mokaduak: gozokiak, opilak eta litxarreriak, adibidez, edo mokadu gaziak, freskagarriekin konbinatuta, nerabeen arteko jolasaldian, arratsalde erdian edo asteburuetan aisialdian aukeratzen den mokadua dira.

Ohitura dietetiko irregular horiek erritmo zirkadianoen sinkronizazioari eragiten diote, batez ere digestio- eta metabolismo-funtzioekin lotutakoei. Epe luzera, bizi-organoen funtzionaltasuna aldatzen da, hala nola pankrea, gibela eta urdaila. Egoera horiek gaztetatik digestio-arazoak garatzeko aukera ematen diete gazteei, eta, gainera, gaixotasun kronikoak izateko arriskua areagotzen dute, hala nola bihotz-hodietakoa eta obesitatea. Elikagaiak hartzeko eguneko unea eta kontsumitzeko maiztasuna funtsezkoak dira osasun ona izateko.

NERABEENTZAKO GELA

“Zaindu. Osasuntsu jan, hobeto sentituko zara”. Hala aurkezten da EROSKI CONSUMERek garatutako haur eta gazteen obesitatea prebenitzeko eskolako nerabeentzako gela. Adin horietan, elikadura osasuntsuari buruzko informazioa emateaz gain, gazteek beren pisuari, estetikari, bizimoduari, gustuei eta lehentasunei buruz duten kezkari erantzun behar zaio. Horregatik, dieta osasuntsu baten onurei buruz modu interaktiboan orientatzen duten atalekin batera, “pisu osasungarria” kontzepturako espazio esklusiboa eskaintzen da. “Argaldu nahi duzu?” izenburuarekin “, nerabeen gogoeta eragiten saiatzen da, nahiaren eta pisua galtzeko beharraren artean bereizketa egin dezaten. Benetakoa bada, osasunez argaltzeko gonbita egiten zaio, dieten preso ez izateko.’

NERABEAK ETA ELIKADURA-NAHASTEAK

Eguneko janariren bat alde batera uztea, gosarikoa edo afarikoa izan, ohikoa da, batez ere, nerabeen artean, elikagai lightak jateko joera den bezala. Kaloria-kopurua bide horietatik mugatzeko ideiak pentsarazten die, oker, irudi lirainagoa lortzeko egokitzat jotzen duten pisua galduko dutela. Madrilgo Niño Jesús Unibertsitate Ospitaleko Elikadura-nahasteen Unitateko buruak, Gonzalo Morandé Lavínek, “Nutrizioa emakumezkoetan” liburuan azaltzen duenez, batzuetan, nerabeak dieta egiten hasten dira lagun batekin batera, “baita lehiakide ere kilo gehien eta denbora gutxiagoan nork argaltzen dituen ikusteko. Beste neska batzuek argaltzeko prozesua egiten dute amekin, elkarrekin hasi eta urte askoan damutuko baitira”. Argaltzeko dietak egitea da elikatze-jokabidearen nahaste larri bati ekiteko urrats nagusietako bat.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak