Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Nola aprobetxatu elikagaien burdina

Fruta eta barazki askotan dagoen C bitaminak burdina xurgatzen laguntzen du.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Osteguna, 2006ko martxoaren 02a

Burdina muskuluetako proteinak sortzen laguntzen duen minerala da.
hemoglobina -odolkiaren globulu gorrien proteina- eta
hezurrek, eta gainera, gorputzari oxigenoa garraiatzen laguntzen diote.
energia sortzeko behar duena. Ondorioz, maila osasungarriak
gorputzari burdinaz laguntzen diote errendimendu fisiko eta mental ona lortzen.

Hobekien xurgatzen den burdina

Hemo burdina da animalia-jatorriko elikagaietan, hala nola erraietan, haragietan, arrainetan, txirletan eta ostretan.

Burdina askoko elikagaiez hitz egitean, ez da edukia bakarrik kontuan hartu behar
elikagai horien burdinazkoak, gure mineralaren kantitatea baino
gorputza aprobetxa dezake.
Elikagaietan, burdina bi eratara agertzen da: animalia-jatorriko elikagaietan (erraiak, haragia, arraina) dagoen hemo burdina.
eta itsaskiak (txirlak, ostrak); eta burdina ez hemoa, hemo dagoena
lekaleak, fruitu lehorrak, barazki berdeak edo zerealak bezalako elikagai begetaletan.
burdinaz aberastuak. Arrautza-gorringoa, animalia-jatorriko elikagaia bada ere,
hemo ez den burdina du.

Organismoak hemo burdina hobeto xurgatzen du,
baina hemo burdinaren xurgapena hobetu daiteke elikagai egokiak konbinatuz gero.

Burdina, C bitamina eta proteinak

Hemo ez den burdina, lekale, fruitu lehor edo barazki berdeetan aurkitzen da.
Hemo ez den burdina ugari duten elikagaien eta beste batzuen konbinazioa
C bitamina-iturri izateak areagotu egiten du mineral horren xurgapena.
Adibidez, plater berean dilistak har daitezke.
edo beste edozein lekale, hala nola garbantzuak, babarrun zuriak edo soja -guztiak
antzeko burdin kopuruekin, piperrekin edo barazkiekin
azaren familia (Bruselako azak, brokolia, azalorea, aza lombarda…),
aberatsak C bitaminan.
C bitamina ugari duten elikagaiak postrerako ere utz daitezke, eta laranja bat, kiwi bat, meloi zati bat hartu.
edo marrubi batzuk, edo lekale-platera entsalada batekin
tomatezkoa.

Proteinak ere lagungarriak dira burdina xurgatzeko,
beraz, interesgarria da hemo ez den burdina ugari duten plateretan proteinak dituzten animalia-jatorriko osagaiak sartzea, hala nola arrautza-zuringoa, esnea, haragia edo arraina.

Burdin xurgapena murrizten duten substantziak

Burdinaren xurgapena oztopa dezaketen zenbait faktore daude.
batez ere hemo burdinaren iodoa, jatorrizko elikagaietan dagoena
begetala eta arrautzaren gorringoan. Adibidez, fitatoak, oxalatoak eta taninoak. Fitatoak
gari-zahian eta zerealen oskolean egoten dira, eta
oxalatoak hosto-barazkietan ugariak direla, hala nola zerbak, espinakak, letxuga…

Tanino ugariko elikagaiak erraz identifikatzen dira,
laztasuna, lehortasuna eta mingostasuna, bai hizkuntzan, bai mingainean.
oietan. Zehazki, substantzia horiek
tea, kafea, espinakak, mahaspasak bezalako elikagaiak
eta zenbait fruta, hala nola granada, kakiak, irasagarra edo sagar berdea.

Burdina askoko menua

Ondoren, menu bat aurkezten da, burdina ugariz gain:
kantitateari dagokionez, kalitateari dagokionez ere bai, elikagaiak baitira.
konbinatu egin dira, organismoak ahalik eta burdina gehien lor dezan.

Gosaria
Baso bat esne zereal gotortuekin
Laranja-zukua

Bazkaria
Ogia urdaiazpikoarekin.

Bazkaria
Tomate-entsalada.
Babarrun zuriak brokoliarekin.
Legatza labean tipularekin.
Jogurta

Askaria
Kiwia
Ogi txigortua indioilar-bularkiarekin.

Afaria
Endibia-entsalada antxoillekin.
Gari-zainzurien eta baratxuri freskoen nahaskia.
Mandarinak.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak