Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Nola bereizi txorizo ona (ez hainbeste hainbeste)

No todo el embutido es igual, por lo que es importante reconocer su calidad y consumirlo con moderación dentro de una dieta saludable

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Asteartea, 2019ko maiatzaren 07a

Txorizoak mota askotakoak dira (estra edo ez apartekoak), jatorriak eta osagai eta gehigarri ugaritakoak. Baina kalitate handiko hestebete bat identifikatzeko, zenbait jarraibide berrikusi behar dira: osagaiak, haragiaren jatorria eta osagaiak. Hala ere, beste galdera bat sortu da: bateragarria al da txorizoa dieta osasungarri batekin jatea? Adituekin hitz egin eta nutrizio arloko hainbat erakunderi galdetu diegu erantzunak aurkitzeko.

Txorizo batek baldintza sinple batzuk bete behar ditu: haragi xehatuarekin eta txerri-gantzarekin egin behar da (Nafarroan eta sorianan, adibidez) txerto-portzentaje bat, eta, horrez gain, gatza, baratxuria eta espezia nagusia, kolore gorria eta zapore bereizgarria dituena. Beste behin, barietatearen arabera, beste espezia batzuk gehitu daitezke.

Esan liteke eskualde bakoitzak bere txorizoa duela. Txorizoa Leoneko, Galiziako, Extremadurako, Iruñako edo Nafarroako, Errioxako, Salamancako, Kantabriako, Cantimpaleseko (Segovia) eta Kanarietako txorizoarekin dago. Kokapen geografiko horiek egiaztatzeko, espainiarrak jasotako Europako araudiak (1151/2012 Araudia) bi kalifikazio ezartzen ditu: Babestutako Jatorrizko Deitura (JDB) eta Identifikazio Geografiko Babestua (IGP). Horien arteko aldeak: JBPa lurralde jakin bati erabat lotuta dauden barietateei aplikatzen zaie, ekoizpen-fase guztiak egiten diren bitartean; AGParekin, aldiz, ez da nahitaezkoa, Cantimpalos edo Errioxanoarekin gertatzen den bezala. Bi kasuetan, ziurtagiri geografikoak dira, eta kontrol eta berme gehigarri batzuk ematen dituzte.

Kalitatea da lehenengoa

Barietatetik edo jatorritik haratago, hain zuzen, kalitatea da printzipio hori, kontsumitzaileak beti izan behar baitu lehentasuna. Espainiako Txorizoaren Partzuergoaren arabera, "irizpide nagusia erabilitako lehengai guztien jatorria eta maila da". Legez, bi kategoria daude: estra eta ez estra. Etiketa "estra" eraman ahal izateko, produktuak hainbat baldintza bete behar ditu. Betetzen ez dutenak "ez estra" dira.

Txorizo estrak haragi giharraren portzentaje handiagoa bermatzen du, eta, gainera, hainbat gune noblek (paleta edo solomoa, adibidez), baratxuriak, gatzak eta piperrauts gozoak eta/edo kalitate hobeko minak hartzen ditu.

Zerrien arrazak

Txerri-arraza moten arteko aldea ezaguna da, baina ez dago hori gogoratzerik, nahasketarik gerta ez dadin: ez da gauza bera txorizo iberikoa "tradizional" bat baino. Azken horiek dira arruntenak, eta txerri zurien haragiarekin bakarrik egiten dira (Landrace, Large White eta Pietrain arrazekin); lehenengoak, berriz, arraza autoktono iberiarraren magro eta koipea erabiltzen du, azal ilunekoa.

Iberiar urdaiazpikoaren etiketa izan dadin, marka batek animalia-haragia eduki behar du, %50etik gorako purutasuna duena. Iberikoa bada, lehorretan, txerriak pentsuekin bakarrik elikatu dira. Iberiako ezkur iberiarrak esan nahi du urtearen zati batean (montanera deiturikoa) basa-belarrak jan dituztela, eta larreko arteen fruitua. Dieta horrek kalitate berezia ematen die, eta horrek garestiago bihurtzen du, eta azido mesedegarria, oleikoa.

Ezezaguna barruan dago

Kontsumitzaileak kezkatzen dituen beste kontu bat:kontserbagarriak eta koloratzaileak: Bai ala ez? Espainiako Haragi Industrien Elkarte Nazionalak (ANICE) gogorarazi du Giza Elikadurako Batzorde Zientifikoak (SCF) edo Elikagaien Segurtasunerako Europako Agintaritzak (EFSA) baimendutako eta ebaluatutako gehigarriak direla. "Kontserbatzaileak funtsezko osagaiak dira elikagaien segurtasunerako; izan ere, mikroorganismo patogenoen hazkuntza saihesten dute, eta koloratzaileak oso kantitate txikietan erabiltzen dira, eta, askotan, jatorri naturala dute; adibidez, piperbeltza". Substantzia horiei buruzko Europako kontrolak oso zorrotzak dira, eta etengabe berrebaluatzen dira.

Bestalde, Espainiako Txorizoaren Partzuergoak dioenez, produktu, aurkezpen edo formatu batzuetan kontserbagarriak erabiltzen badira, haien bizitza baliagarria luzatzeko eta kontsumitzaileei segurtasuna emateko, "gaur egungo joera hau da: kontsumitzaileari gero eta informazio gehiago, zorrotz eta kezkatuagoa ematea, ahalik eta produktu naturalena erabiliz". Hori dela eta, gero eta ugariagoak dira txorizoak, inolako aditiborik gabe, eta kontserbagarri natural gisa gatza eta piperrautsa besterik ez dute gehitzen.

Txorizoa jan dezaket eta dieta osasungarria egin?

Horrek berebiziko garrantzia du: txorizo-kontsumoaren eta, oro har, hestebeteen arteko erlazioa dieta osasungarria da. Animalia-proteina eta haragi prozesatuak direnez, neurrian jatea gomendatzen da, barazki, fruta, lekale eta labore integraletan.

Kontua ez da dietaren osagai klasiko hori deabruzkoa izatea; izan ere, proteina, fosforo, burdina eta B1, B3 eta B12 bitamina ugari ditu, gatz eta kalitate ugarikoak (%25 eta %40 artean, barietate eta kalitateen arabera, baina gantz horren zati bat ez da saturatua).

Kalitate hobea kantitatea baino

Baina, zenbat moderakuntza? Ez da erraza maiztasuna zehaztea. Espainiako Dietetika eta Elikadura Zientzien Elkarteak (SEDCA) adierazi du aldagai hori kontsumitzaile bakoitzaren araberakoa dela. Ez da gauza bera astean behin edo birritan apetitzea, dieta osasungarria bada, eta begetalak ez badu inoiz platera bisitatzen. Edo pertsona sedentarioa bada, edo, bestela, egunero bi orduz bizikleta egiten duen norbait bada.

Abel Mariné nutrizioko katedradunak, lehen kontsigna gisa, kalitateari lehentasuna eman behar zaiola gogorarazi ohi du; hau da, izen edo identifikazio geografiko babestua duten produktuak kontsumitzea, eta ahalik eta gantz, gatz eta aditiborik gutxienekin kontsumitzea. Eta hartu beharreko kopuruari dagokionez, gogoratu ez dagoela irizpide finkorik, eta aldatu egiten dela beste ohitura osasungarri batzuekin konbinatzearen arabera.

Kalkuluak egiteko, garrantzitsua da kalorien edukia ezagutzea. Handia izaten da beti, barietatearen arabera aldatzen dena. Badira txorizoak ere, %23tik beherako gantza dutenak. 250 kcal izatetik 400 baino gehiago 400 izatera doan arku batez hitz egin genezake. Energia-ekarpen hori konpentsatzeko trikimailu bat? Aparte erre eta koipea kendu, gisatu edo errezeta bati gehitu aurretik.


Para acceder a más contenidos, consulta la revista impresa.

Etiquetas:

hestebete

RSS. Sigue informado

Iruzkin bat argitaratzen baduzu, datu-babesari buruzko politika onartzen duzu

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak