Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Nola egin zure seme-alabak osasuntsu

Elikadura osasungarrian heztea frutekin, barazkiekin, lekaleekin, arrainekin eta haragiekin harreman ona sustatzea da, baina obsesionatu gabe

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Ostirala, 2019ko urriaren 18a
Irudia: JillWellington

Gauza gutxi egon daitezke jantoki txarra deritzenen berritxeak baino. Bost minutuan ez da konpondu behar haurrak ohitura osasungarriak hartzen, eta, gainera, ikasi ahal izango duten irakaspen garrantzitsuenetako bat da: diabetesa, obesitatea, elikadura-jokabidearen nahasteak, gaixotasun kardiobaskularrak eta, are, minbizi-mota batzuk (esofagoa, pankrea edo urdaila, adibidez). Hori dela eta, platerean jartzen den guztia kudeatzea, azukreen eta haragi gorriaren kantitateak kontrolatuz eta ultraprocesatuak saihestuz, ondu egiten da. Eta, hemen, agintaritza hori gauzatzeko metodoa erabakigarria da.

Ez da estremista izan behar

Nutrizio arloko informazio-saioetan, familiei beldurra ematen zaie. Hori dela eta, hainbat elikagaik ez dute debekatzen prozesaturiko elikagai oro, ez eta azukre-eduki handikoa ere: etxean egindako gozogintza, haurren urtebetetzea edo beste edozein jaiegun. Ikasketa zenbakiek ez bezalako jarraibide zurruna, hala nola Sheffield-eko (Erresuma Batua) eta Pennsylvaniako (AEB) unibertsitateetakoak, haurren dieta kontrolatzeko modu hori eta helduaroan elikadura-jokabideari aurre egiteko joera handiagoa dutenak.

Arrazoia psikologian bilatu behar da: zenbat eta gehiago debekatu haiek gozatzen duten zerbait, gehiago desiratzen dute, eta horrek mendekotasuna sortzen duen edo kontrolik gabe jokatzen duen jokabidea eskatzen die. Nutrizionistek adierazi dutenez, elikadura osasungarrian hezteko ikuspegia ez da debekatzeko modukoa, baizik eta harreman ona sendotzean frutekin, barazkiekin, lekaleekin, arrainekin eta haragiekin; izan ere, nutrizioaren ikuspegitik ez dira oso gomendagarriak nutrizioaren ikuspegitik. Ildo horretan, Julio Basultto nutrizionistak azpimarratu du familietan ez dela janariarekin jarrera obsesiboak sustatzen. Basultto hiru neskatoren aita da, eta askotan esaten du ez diela inoiz nutrizioari buruz hitz egiten jaten edo afaltzen ari diren bitartean.

Aukeratu

Familia batzuek nolabaiteko maniobra-tartea uzten diete haurrei, platerean eduki aurretik beren lehentasunak adieraz ditzaten: aukeratu zein lekale nahi duten haragi gisatu edo plantxan, barazki-mota edo fruta mota. Ikuspegi hori, berrincheak aurrezteaz gain, Ameriketako Pediatria Elkarteak aztertu du, abordatze hori gomendatzen duen erakundea baita, eta helduaroan obesitatea garatzeko arrisku txikiagoarekin lotzen du, beste ohitura osasungarri batzuekin konbinatzen bada. Marisa Burgos dietista-nutrizionistak honako hau azpimarratzen du: “gakoa elikagai osasungarriak etengabe erakustea da, eta modu desberdinetan eskaintzen ikastea, gure haurrei gehien gustatzen zaizkien produktuak zein diren jakin ahal izateko”.

Fruta jatera ohitu

Ezinbestekoak dira elikadura osasungarrian, gehien errepikatu behar direnak eta, batzuetan, arazo larrienak. Marisa Burgos nutrizionistak gogorarazten du bere mikaztasuna edo testura dela-eta fruta jakin batzuk arbuiatzea normala izan daitekeela, baina abiapuntua ez da haurrei zuku prozesatuak, esne azukretsuak edo bestelako zapore artifizialak ematea. Kasu horietan nutrizionistak pazientzia gomendatzen du eta estrategia aukeratu eta ez betebeharra. Fruta garbiak, azalik gabeak eta zatitxoak eskaini, horiek probatzeko, ez inposatzeko. Prozesuak denbora pixka bat izan dezake, baina familiako gainerako kideek ereduarekin predikatzen badute eta haurrei fruta jateko ohitura erakusten badie bakarrik izango da posible haien arrakasta.

Hori gertatzen bada, B plan bat du Marisa Burgosek: prestakin osasungarriak. Mazedoniak, etxeko izozkiak sandia azukrerik gabe edo meloi birrindua, etxeko bizkotxoak (azukrerik gabe), bananak edo datilak, eta are ananadun pizza ere, betiere orea integrala eta etxekoa bada. Nutrizionistak azpimarratzen du arrakasta izateko aukerak areagotu egiten direla haurrak prestatzean.

Arraina gustuko izan dezaten nola egin

Mahaietako matxinaden klasiko bat. Burgosen arabera, garrantzitsua da arantzarik ez duten arrainetatik hastea, hala nola legatza, oilarra edo bakailaoa, edo garbitzeko errazak izatea, adibidez, izokina, lupia edo mihi-arraina. Kontuan izan behar da, nahiz eta sarrera goiztiarra giltzarria izan, haurren gustuen aldaketak normalak izaten direla hazten doazen neurrian. Adituaren esanetan, “aurkezpen mota funtsezkoa da; izan ere, haur batzuek arrainak errefusatzen dituzte plantxan edo labean, eta ezin hobea da arrain-zopa bat, paella edo fideoak, arraina eta mariskoa. Nutrizionistak arrautza duten legatz hanburgesak eta laguntzeko barazki-saltsak jartzen ditu adibide gisa. Arrain frijituek arrakasta handia izaten dute, baina komeni da ez gehiegi erabiltzea gantz gehiago dutelako; beraz, hobe da labean sartzea arrautza-irinetan pasatuta.

Etiquetas:

haurren elikadura

Iruzkin bat argitaratzen baduzu, datu-babesari buruzko politika onartzen duzu

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak