Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Nola ezagutu jogurt osasungarrienak?

Esne hartzituak, jogurtak barne, onuragarriak dira osasunerako. Hori ezagutu behar duzu onenak hautatzeko

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Igandea, 2020ko martxoaren 01a
yogures leche fermentada

Jogurtak eta beste esne hartzitu batzuk beti begi onez ikusi izan dira, osasungarriak direlako. Oro har, hala dira, baina arreta jartzea komeni da, salbuespenak baitaude. Gakoa? Esne eta hartzigarriekin bakarrik egindako produktuak aukeratzea, non beste osagai osasungarri batzuk ere sartzen baitira, hala nola fruitu lehorrak edo haziak. Hona hemen etiketak interpretatzeko arrasto batzuk.

Bi edo hiru hamarkadatan, nabarmen hazi da supermerkatuan aurki ditzakegun esne hartzitudun produktuen aniztasuna. Lehen jogurt naturala eta zaporetako jogurta besterik ez zegoen tokian, orain esne hartzitu ugari dago: azukre erantsiekin, gozagarriekin, koiperik gabe, laktosarik gabe, hainbat osagairekin (fruta, zerealak, fruitu lehorrak…) eta abar luze bat. Eskaintza hain zabala denez, oso zaila izan daiteke hautaketa egokia egitea.

Jogurta edo esne hartzitua?

Aipatu ditugun produktu horiek guztiek badute ezaugarri komun bat: esne bidez egiten dira, hartzidura-prozesuak egiten dituzten mikroorganismoen laguntzarekin. Horrek ez du esan nahi guztiak jogurtak direnik. Legearen ikuspegitik, “jogurt” izena hartzidura laktikoaren bidez esnetik edo esne-gainetik lortutako esne koagulatuko produktuetarako soilik erabil daiteke, bi bakterio-mota jakinen bidez: Lactobacillus delbrueckii subsp. bulgaricus eta Streptococcus thermophilus. Mikroorganismo horiek bideragarriak izan behar dute (hau da, bizirik egon behar dute eta ugaltzeko gai izan behar dute), eta bukatutako produktuan egon behar dute gutxieneko kantitate batean (107 unitate kolonia-sortzaile gramo edo mililitro bakoitzeko). Hau da, baldintza horiek betetzen ez badira, produktua ezin da izen horrekin saldu.

Hori gertatzen da, adibidez, beste mikroorganismo batzuek ere parte hartzen dutenean, hala nola bifidobakterioek (Danone Activiaren edo Eroski Biactiveren produktuetan aurkitzen ditugu) edo kefirraren prestaketan parte hartzen duten legamien eta bakterio laktikoen multzoak. Kasu horietan, salmenta-izendapena ez dago berariaz zehaztuta legerian; beraz, etiketan produktuaren deskribapena adierazten da (adibidez, “bifidobakterioekin hartzitutako esnea” edo “kefir-pikorrekin hartzitutako esnea”).

Beraz, produktu horiek erosi aurretik, komeni da etiketan ageri den legezko salmenta-izendapena begiratzea, zein den jakiteko. Ez batzuk besteak baino hobeak edo okerragoak direlako, baizik eta produktu desberdinen aurrean gaudelako, eta, beraz, ezaugarri desberdinekin (zaporea, testura, aroma…).

Oinarria: esnea eta hartzigarriak

Aipatu dugun bezala, produktu horiek lortzeko bi osagai besterik ez dira erabili behar: esnea eta mikroorganismoak, lortu nahi den esne hartzituaren arabera. Eskala handiagoan egiten diren produktuetan (“industrialagoak” esan genezake), esneaz eta hartzigarriez gain, esnea zatikatzetik datozen beste osagai batzuk ere erabiltzen dira, hala nola esne hautsa (batzuetan erabat edo partzialki gaingabetua), esne-proteinak edo esne-gaina proportzio desberdinetan.

Hala, produktu estandarizatu bat lor daiteke, hau da, beti ezaugarri berak izango dituen produktu bat, alde batera utzita esnearen osaerak izan ditzakeen aldaketak, hala nola urte-sasoia (neguan udan baino koipe gehiago du) edo animaliari esnea ematea (hasierako etapetan, esneak gantz eta proteina gutxiago ditu).

Osagai horiek erabiliz, azken produktuak ezaugarri jakin batzuk izatea ere lortu nahi da (itxura, aroma, zaporea eta testura). Adibidez, jogurta egiteko esne-gaina erabiltzen bada, kremositatea handitzea eta zaporea leuntzea lortzen da; esne-hautsa gehitzen bada, berriz, proteinen proportzioa handitzen da, eta, ondorioz, jogurtak sendotasun handiagoa du eta trinkoagoa eta likatsuagoa da. Horri dagokionez, muga batzuk daude, bai legezkoak (adibidez, jogurt naturaletan ezin da %5 baino gehiago esne hautsa edo esne-gain hautsa gehitu), bai teknologikoak (adibidez, esne-hauts kopurua oso handia balitz, produktuak “kartoizko” zaporea izango luke, eta esne-gainaren edukia oso handia balitz, asetzaileegia litzateke).

Jogurtaren koipeak eta proteinak

etiketa, jogurt edulkoratuaren osagaiekin

Martxoko ‘Erosketa-gida’-n aztertutako produktuetan, proteinen proportzioa aldatu egiten da: %2,8 Eroski natural laktosarik gabea da (esne gaingabetuarekin eta esne-gainarekin egina), eta %5,5 Stevia duen pastoret gaingabetua (esne gaingabetua, esne-proteinak eta esne gaingabetuaren hautsa dituena). Ideia bat izateko, behi-esneak %3,2 proteina inguru ditu, aztertutako kefir-markek dutenaren oso antzekoa, eta jogurt naturalek baino zertxobait txikiagoa (%3,6ko batez besteko balioa dute). Desberdintasun horiek garrantzitsuak dira produktuen ezaugarri sentsorialei dagokienez, aipatu dugun bezala, baina ez dute garrantzi handirik nutrizioaren ikuspegitik, dieta osoa kontuan hartuta.

Oraindik oso zabalduta dago gantzak kaltegarriak direla, batez ere aseak, baina denak ez direla berdinak argitu behar da, baita aseak badira ere. Izan ere, gero eta ebidentzia zientifiko gehiagok adierazten dute esneki osoak hobesten direla gaingabetuak baino. Hori kontuan hartuta, hobe litzateke jogurt osoak aukeratzea (legediaren arabera, gutxienez %2ko koipekia izan behar dute) gaingabetuak baino (koipe-edukia %0,5 edo txikiagoa dutenak), nahiz eta azken horiek osasungarriagotzat hartzen eta iragartzen diren.

Jogurt batean koipe-edukia kentzeak ondorio negatiboak ditu testuran (produktua ez da hain trinkoa eta ez da hain krematsua); beraz, hori konpontzen saiatzeko, batzuetan, gelifikatzaileak eta lodigarriak erabili behar dira (adibidez, oligofruktosa, Danone Activia muesliarekin, edo gelatina, Eroski biactive desnatado natural). Horrek ez du eraginik osasunean, baina produktuaren ezaugarriak ez dira oso erakargarriak izaten (testura desatseginak eta zapore arraroak). Gainera, koipea kentzean, produktua ez da asetzen eta ez da hain zaporetsua, eta, agian, gehiago jaten dugu edo osasungarriak ez diren osagaiak gehitzen dizkiogu (adibidez, zereal azukretsuak).

Azukre erantsirik gabeko jogurtak

Aukera osasungarria hautatu nahi badugu, osagaien zerrenda irakurri beharko genuke, produktuak azukre erantsirik ez duela egiaztatzeko. Osasunerako Mundu Erakundearen (OME) arabera, pertsona heldu batek egunean 50 g azukre libre baino gutxiago kontsumitu behar ditu. OMEk adierazten du, gainera, eguneko 25 g-ra murrizten bada, irabaziak handiagoak izango direla. Esneki azukredunak dira, edari azukretsuekin, opilekin eta txokolateekin batera, eguneroko azukre libreak hartzen gehien laguntzen duten produktuak; pertsona helduetan 33,3 g dira eta haur eta nerabeetan 50 g inguru, ANIBES (2017) ikerketaren arabera.

Para acceder a más contenidos, consulta la revista impresa.

Etiquetas:

jogurt

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak