Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Nola gatzatu osasun-pizgarriekin

Belar aromatikoekin eta espeziekin janaria prestatzen ikastea funtsezkoa da gatz kontsumoa murrizteko, Espainian gehien gomendatzen direnak bikoiztu egiten baititu

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Astelehena, 2014ko urriaren 13a
img_especias salud hd

Gatz gehiegi kontsumitzen dugu. Prestatzen ditugun platerei eransteko ohitura ez ezik, eguneroko elikagai batzuk ere jaten ditugu, adibidez, fianbreak, gaztak edo aurrez prestatutako platerak. Jan eta gehiegi jan ahal izateko, belar usaintsuak eta espeziak ezinbestekoak dira. Horixe diote, hain zuzen ere, Bihotzaren Amerikako Elkarteko ikertzaileek, gatzaren ordezkoak aurkitzeko eraginkortasuna egiaztatzeko azterketa egin baitzuten. Ondoren, ikerketa honen ondorioak eta proposamenak errepasatzen dira, eta dieta bidez bihotza zaintzeko hainbat errezeta aurkezten dira.

Img especias salud
Irudia: Frank Kovalchekek

Gatza da sukaldaritzaren ezaugarri ezagunena. Espainian, batez beste, 9,7 gramo gatz hartzen dira egunean, Kontsumo, Elikadura Segurtasun eta Nutrizioaren Espainiako Agentziak (AECOSAN) azterketa bat egin eta 1.200 elikagai aztertu ondoren sodio edukia zein den jakiteko. Gure gatz-kontsumoak bikoiztu egiten ditu Munduko Osasun Erakundeak (OME) gomendatutako bost gramo horiek, 70 kiloko pertsona osasuntsu baten organismoak behar bezala funtziona dezan. Horregatik, gatz gutxiago hartzea da mediku, nutrizionista, dibulgatzaile zientifiko eta osasun publikoko arduradun askoren erronka. Baina ez da sukaldean zuzenean sartzen dena bakarrik murriztu nahi; izan ere, sodioa elikagai askotan sartzen da, eta, beraz, sukaldean egin daiteke, baina elikagaiak erabat irensten dira.

Espeziak: kolore eta zapore aukera handiak

Img 35170g
Irudia: CONSUMER EROSKI

Bihotzaren Amerikako Elkarteko ikertzaileek azterketa bat egin zuten, gatzaren ordezkoak bilatzea eraginkorra ote zen egiaztatzeko. Beraz, pertsona talde bat bildu zuten, eta horien artean %60k presio arterial altua zuten, %18k diabetesa zuten eta beste batzuek gehiegizko pisua zuten. Ikerketaren lehen fasean, boluntarioek lau astez kontsumitu zuten sodio gutxiko dieta. Horretarako, elikagai eta edari guztiak eman zitzaizkien. Bigarren fasean, boluntarioen erdiek aldaketa handia onartu zuten 20 astean: gatza murriztu beharrean, espeziak eta belarrak jarri zituzten.

Azterketaren emaitzek erakutsi dutenez, lehen fasean, egunean 3,5 gramo gatz gutxiago hartu zen. Gogoan izan behar da fase honetan sodio gutxiko dieta egin zela eta menu osoa lortu nahi zela. Bigarren fasean, ez zen dieta berezirik egin, eta bi taldeei utzi zitzaien. Biek handitu zuten gatza, baina hasierako mailara iritsi gabe. Hala ere, espeziak eta belarrak erabiltzea erabaki zuen taldeak egunean gramo bat gatz gutxiago hartu zuen… 40 astean.

Gatzik gabe jaten ikasteko erronka

Zientzialariek datuak sinatu zituzten: pertsonek gatz gehiegi kontsumitzen dute. Ohitura asko sartzen da sukaldean, eta dauden alternatibak ez dira kontuan hartzen, neurri handi batean, ez direlako ezagutzen.

Ikerketa amaitu ondoren, arazo horri aurre egiteko arazo nagusiak oztopo hauek izan ziren: dietan ohiturak aldatzeko zailtasuna, dietan ohiturak aldatzeko zailtasuna, eta espeziek eta belar-belarrek zer ordenatan eta zein kopurutan erabili behar duten jakitea.

Ondorioz, datu guztiak konpilatuta, adituek osasun publikoaren arduradunei kontsumitzaileei hobeto informazioa emateko eskatu zieten. Helburua da gatz gutxiagorekin elikatzeko eredu berri bat ikastea eta modu osasungarriagoan sazionatzeko dauden aukerak azaltzea.

Espeziekin eta belarrekin lotzeko errezetak eta ideiak

Img
Irudia: CONSUMER EROSKI

Entsalada bat ontzeko, haragia ontzeko edo arroza, espeziak eta belarrak ondu daitezke. Zaporea ematen dute, elikagaien jatorrizko gustua nabarmentzen dute, eta askotan munduko beste sukaldaritza batzuetara eramaten dute exotismo eta berezitasunarekin. Aski da arroz zuriaren eta azafrai arrozaren arteko edo tomate naturalaren eta oregano eta baratxuri nota batzuk daramatzaten arrozaren arteko aldea pentsatzea, ongailuak aldaketa harrigarriak lortzeko gai direla egiaztatzeko.

Gatza da ohikoena, baina badira beste aukera batzuk ere, oso ezagunak. Piperbeltza, azafraia, martorria, kanela, iltzea edo mihilua espezia ugarietako adibideetako batzuk dira; albahaka, ezkaia, perrexila eta erromeroa, adibidez, oso garrantzitsuak dira sukaldean. Gatza, gatza, gatza, gatza, gatza, etab.

Errezeta batzuk eredutzat erabil daitezke gatzgabeak ez diren ongailuak hautatzeko. Arroza garbantzuak curryarekin ez du ia gatzik behar, nahiz eta arroza oso trinkoa den; curry izeneko garbantzuak indar handia du: kebaba oilaskoa, entsalada eta jogurt-saltsa, gatz eta adabakiak dituena.

Gatzik gabeko herrialdeak mahaietan

Mexikon ere gatza hartzea oso handia da. Egunean 11 gramo hartzen dituela kalkulatzen da, gomendatutako maximoa mugatzen duten 5 gramoen bikoitza baino gehiago. 2013ko udaberriaz geroztik, Mexiko DFko 200.000 jatetxe, ostatu eta sukalde ekonomiko baino gehiagotan kendu ziren mahaiko gatzagak Gobernu federalaren ordenantza bat betetzeko. Bihotzaren onerako ekintza publiko baten adibidea da hori. Emaitzak oraindik ez dira ebaluatu, baina, ikusmena kontuan hartuta, “keinu inkontziente” hori, mexikarrek kalifikatzen duten bezala, orain urrats bat izan dezan lortu da: zerbitzariari eskatzeko ahalegina egitea.

Uruguaiko gobernuak hurrengo udaberrian kopiatu zuen neurri hori eta 2014ko martxoaz geroztik, mahaikide batek gatz gehiago nahi badu ere gatzontzia eskatu behar du, Montevideoko jatetxe batean ere ez baitu aurkituko mahai gainean. Bihotzaren osasuna hobetzeko saioa da, gutxienez, plaza bat.

Etiketak:

Dieta Espeziak gatza

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak