Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Nola hobetzen da kiwia?

28 egunez, egunero bi eta hiru kiwia kontsumitzeak arrisku kardiobaskularraren hainbat markatzaile nabarmen jaits ditzake, azterketa baten arabera.

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Asteazkena, 2015eko abuztuaren 05a

Kiwiaren latinezko izenak, Aktinidia chinensis gozosiosoak, bere jatorriari buruzko bi aztarna ematen ditu (aktiniatxeen familia eta Txinatik datorrena), eta beste bat bere zaporeaz: gozagarria. Fruta freskagarri horri buruz hitz egitea baino gehiago ere bada; izan ere, hurbiletik aztertuz gero, bere zaporea ez ezik, ezaugarri nutrizional edo osasungarriak ere kontuan hartu behar dira, jakitokian edukitzea merezi duen elikagai baten aurrean. Artikulu honetan, propietate horiek berrikusten dira, eta zalantzan jartzen da frutak gehitzea komeni den ala ez, edo, bestela, alferrikako elikagaien kontsumoa murriztea osasunari mesede egiteko.

Irudia: genious 2000

Kiwiaren historia laburra (eta interesgarria)

Kiwia orain dela 300 urte arte hasi zen hazten, nahiz eta Txinan jatorriz fruta hori jatorriz hazi egiten zen milaka urte lehenago. Hori da kiwia beste frutetatik bereizten duena, sagarra esaterako, duela 6.000 urte Kaukasoan hazten baitzen, 5 urteko ‘Fruta-diccionario’ liburuan irakurtzen denez. Hiztegi berean zehazten da 1900. urtearen hasieran Zeelanda Berrian kiwia sortzeko teknikak garatu zirela, gaur egun ezagutzen den bezala, hau da, fruitu handi bat, mami mamitsu eta atsegina duena. Ordutik hona, gero eta ospe handiagoa du fruta horrek munduan.

Bitxikeria bat da kiwia dela kolore berdea mantentzen duen fruta bakarretako bat, baita heldua dagoenean ere. Izan ere, klorofila-edukia handia da, eta, beste frutekin ez bezala, ez da desagertzen heltze-prozesuan. Kiwi-barietate batzuetan ikus daitekeen kolore horiari, laranjari edo baita gorriari ere, klorofilaren berdea mozorrotzen duten pigmentuak (karotenoideak eta antozianinak) eransten zaizkio.

Kiwi: elikadura zaporetsua

Irudia: Anna _ Shepulova

Elikagai baten nutrizio-balioa ezagutzeko, nutrizio arloko adituek “Tablas de composición nutricional” deiturikoetara jotzen dute, “Bost tresnak jakien konposizioa ezagutzeko” atalean.

Fidagarrienetako bat Estatu Batuetako Nekazaritza Saileko elikagaien konposizioaren datu-basea da. Kiwiaren balorazio osoa “Kiwiffruit, green, raw” izeneko fitxa batean dago (kiwia, berdea, gordina). Bertan agertzen diren nutrizio-datuen zerrenda luzetik hainbat gauza jakin behar dira:

  • Lehenak kiwiak dituen azukreen %9rekin du zerikusia: fruta osoen azukreak hartzeak ez du areagotzen txantxar, obesitate edo obesitatearekin lotutako beste gaixotasun batzuen arriskua, 2 motako diabetesa bezala. Horixe adierazten du Osasunaren Mundu Erakundeak (OME) gai horrekin lotutako azken gidan. Izan ere, OMEk bere Twitter kontuan azpimarratu zuen 2015eko uztailaren 18an: “Egunero azukre askeak hartzeari buruzko jarraibideak ez dira fruta eta barazkien azukreak, ezta esnetan modu naturalean dauden azukreak ere”. Erakunde horrentzat, murriztu beharreko azukreak (“azukre libreak”) fabrikatzaileak, sukaldariak edo kontsumitzaileak elikagaiei edo edariei eransten dizkien azukreak dira, baita “eztian, xarabeetan, fruta-zukuetan eta fruta-zuku kontzentratuetan dauden azukreak” ere.
  • Gainerako mantenugaietatik, kiwiaren C bitamina kopuru handia aipatu behar da, zitrikoen antzekoa edo handiagoa. Izan ere, jende askok hartzen du fruta hori, C bitamina ugari duelako erakarrita. Hala ere, herritar gehienek uste dutenaren aurka, proba gutxi daude, Michael Allan eta Bruce Olall doktoreek 2014ko otsailean Canadian Medical Association Journal aldizkari zientifikoan erakutsi zuten moduan. Egia esan, espainiar gehienek C bitamina nahikoa hartzen dute, ENIDE inkestaren arabera (Dietetika Irensteko Inkesta Nazionala).
  • Nolanahi ere, kiwiaren zuntz-edukia nabarmendu behar da. Nutrizio-adierazpenei eta propietate osasungarriei buruzko 1924/2006 araudia berrikusten bada, egiaztatu da elikagai bat “zuntzez aberatsa” dela, gutxienez, 3 gramo zuntz edo 100 kilokaloria bakoitzeko. Kiwiak 5 gramo zuntz ditu 100 kilokaloria bakoitzean, eta, beraz, ez da harritzekoa “Fruta-diccionario” delakoa “idorreriaren prebentziorako eta tratamendurako elikagai gomendagarria” izatea.

Kiwi eta osasunari buruzko ikerketa kontrolatuak

Ikerketa batzuek erakusten dutenez, kiwiaren kontsumo erregularrak arrisku kardiobaskularra murriztu lezake. Duttaroy eta Jørgensen (Norvegia), 2004ko abuztuan, Platelets aldizkarian argitaratu zuten, eta horrek ikusi zuen 28 egunez egunean bi eta hiru kiwiko kontsumitzeak arrisku kardiobaskularraren hainbat markatzaile nabarmen murritz ditzakeela. Adibidez, triglizeridoen mailak %15 gehiago jaitsi ziren kiwisak hartu zuen taldean, ez baitzituen hartu. Antzeko eragina izan zuen Nutrition Journal aldizkarian 2011ko maiatzean argitaratutako azterlan batek.

Baina komunitate zientifikoak gero eta alde handiagoa du onurak elikaduraren osasunarentzat bideratzea, ez irensten denaren arabera, baizik eta ez denaren arabera. Kiwiaren kasuan, posible da galdetzea ea kontsumitzaileen osasunean antzematen diren hobekuntzak kiwiaren ezaugarri antioxidatzaileei egotz dakizkiekeen (adibidez, adibide bat jartzeagatik), edo fruta hori hartzeak produktu osasungaitzak (mendebaldeko dietan oso ohikoak direnak) kontsumitzea eragin duelako.

Izan ere, gutxi prozesatutako landare-produktuen onurak zergatik justifikatzen dituen eztabaidatzen den bitartean, ez dago elikagai “kaltegarrien” kalterik, OMEk esaten duenez. Gai horretan sakondu zuen Julio Basultto dietista-nutrizionistaren artikuluak: ‘Elikadura txarra gainditu dugu elikagai osasungarrien kontsumoa baino’.

Etiquetas:

azukre fruta-eu zuntz

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak