Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Nola irakurri elikagai-etiketak, zer erosten dugun jakiteko

Elikagai baten ontzia informazioz beteta dago, baina dena ez da erabilgarria. Izan ere, haren zati bat konturatu egin daiteke erabakia hartzean. Zertan jarri behar duzun arreta

como interpretar las etiquetas de los alimentos Irudia: Getty Images

Elikagaien ontziek informazio asko dute, baina dena ez da garrantzitsua. Publizitatea, esaldi iradokitzaileak, ezer esan nahi ez duten hitzak… Benetan zer erosten ari garen jakiteko, arreta jarri behar diogu erabilgarri den informazioari. Etiketa hori etiketaren hiru zati garrantzitsutan dago eta, gainera, nahitaezkoak dira: salmentaren legezko izena, osagaien zerrenda eta nutrizio informazioa. Xehetasunez eta adibideekin azalduko dizugu.

Saltzeko legezko izena

Osagaien zerrendaren aurrean agertu ohi da, eta honela adieraz daiteke:

  • Legez zehaztutako izena. Legeriak izen hori ematen dien elikagaietarako. Adibidez, araudiaren arabera, maionesa nagusiki landare-olioz, arrautzaz, ozpinez eta limoi-zukuaz eratutako emultsio batez osatutako saltsa da; beraz, baldintza horiek betetzen ez baditu, ezin da izen horrekin saldu (adibidez, Ligeresa).
  • Erabilerak emandako izena. Elikagaia legez definituta ez badago, sozialki ezaguna den eta tradizionalki onartua den izena erabil daiteke; adibidez, fabada edo natillak.
  • Produktuaren deskribapena. Legeriak elikagaia definitzen ez badu, azalpen zehatz bat ere erabil daiteke salmenta-izendapen gisa; adibidez, “atunez betetako hostopil-enpanada, tomate-saltsarekin eta arrautza egosiarekin”.

Printzipioz, salmentaren legezko izenak superflua dirudi, baina garrantzitsua da kontsultatzea, produktua argi eta garbi identifikatzeko eta benetan erosten ari garena jakiteko. Nahaste asko egon daitezke, batez ere, oso antzeko itxura baina ezaugarri desberdinak dituzten produktu asko daudelako.

Adibidez, hori oso ohikoa da kategoria komertzial desberdineko produktuetan, hala nola urdaiazpiko egosia, “urdaiazpiko egosi estra”, “urdaiazpiko egosia” edo “urdaiazpiko egosizko fianbrea”. Aldea, batez ere, urdaiazpikoaren proportzioari dagokio: % 80-90 estra, % 70-80 inguru urdaiazpiko egosia eta % 50 inguru fianbrea. Haragi-portzentajeak murrizteko, ura atxikitzeko gai diren osagaiak gehitzen dira, hala nola proteinak urdaiazpiko egosian, eta fekulak, fianbrean.

Batzuetan, nahasmena ez da gure ezjakintasunagatik edo despistagatik bakarrik, ontzian adierazten diren erreklamoengatik baizik. Adibidez, urdaiazpiko egosiko marka batzuek “estrajugoso” hitza edo antzekoak dituzte, eta horrek pentsaraz diezaguke “urdaiazpiko egosi estra” dela, berez “urdaiazpiko egosia” denean, hau da, kategoria komertzial apalagoa.

Osagaien zerrenda

Zatirik garrantzitsuena da. Izenak dioen bezala, produktuan dauden osagaiak agertzen dira. Hori begi-bistakoa da, baina ez da hain nabarmena elikagaia hobeto ezagutzen lagun diezaguketen xehetasun batzuk:

  • Ordena. Osagaiak ordenan zerrendatu behar dira, produktuan duten pisuaren arabera. Hau da, lehenengo agertzen direnak gehiengodunak dira, eta azkenak, berriz, kopuru txikiagoan daudenak. Horrek esan nahi du, produktu batean lehen osagaiak ez badira oso osasungarriak, hala nola azukrea, gatza, irin finduak, nutrizio-kalitate txarreko olioak (adibidez, palma-olioa) edo ura, produktua ez dela oso interesgarria izango nutrizio-ikuspegitik.
  • Osagai nagusiak. Konposaturen bat ontzian nolabait nabarmentzen bada (adibidez, irudiekin edo hitzekin), bere kantitatea osagaien zerrendan zehaztu behar da. Hori bereziki garrantzitsua da erakargarri gisa osagai bat erabiltzen duten produktuetan, batzuetan kantitate txikian egoten baita. Adibidez, abakando-krema bat, %0,5 abakando besterik ez duena.
  • Osagai kopurua. Oso zabalduta dago bost osagai baino gehiago dituzten produktuak desiragarriak direla, baina orokortze horrek agerian utz gaitzake. Eta gauza bera esan daiteke gehigarriak dituzten produktuetarako (nahiz eta ospe txarra izan, seguruak diren), eta ospe txarra duten beste osagai batzuk dituztenetarako, hala nola azukrea, gatza edo zenbait olio edo koipe. Kasu horietan, kontuan izan behar dugu zenbat eta azukre eta gatz gutxiago izan, orduan eta hobeto, eta, batez ere, zer elikagai-motari dagokion arreta jarri.

Nutrizio informazioa

Hori da lehenengo begiratzen duguna, baina ez da uste bezain garrantzitsua. Gainera, despistatu egin gaitezke, energiari eta elikagaiei erreparatzen diegulako (batez ere gantzari eta azukreei), elikagaia bera edo haren osagaiak kontuan hartu beharrean, hori baita garrantzitsuena. Adibidez, pentsa dezakegu intxaurrak osasungaitzak direla kaloria eta koipe asko ematen dutelako, eta, bestalde, light galleta batzuk osasungarriak direla, koiperik edo azukrerik ez dutelako, justu kontrakoa: fruitu lehorrak galletak baino osasungarriagoak dira.

Nutrizio-informazioan, nahitaez adierazi behar dira energia-balioa (“kaloriak”) eta gantz-kopuruak, gantz-azido saturatuak, karbohidratoak, azukreak, proteinak eta gatza (%1,25etik aurrera, kopuru hori gehiegizkotzat jotzen da).

Nahi izanez gero, gantz-azido monoinsaturatuak, gantz-azido poliinsaturatuak, polialkoholak, almidoia, elikagai-zuntza eta bitaminak eta mineralak ere sar daitezke (kopuru handi batean badaude).

Bestelako datu interesgarriak

Iraunaldia

Bi modutan adieraz daiteke, ezaugarrien arabera. Oso galkorrak diren eta egun hori igaro ondoren kontsumitzen baditugu osasunerako berehalako arriskua ekar dezaketen elikagaietan, iraungitze-data jartzen da (adibidez, haragi gordinaren erretilua). Gainerakoetan, kontsumo-data lehenetsia jartzen da (adibidez, espageti-pakete bat).

  • Iraungitze-dataren eta kontsumo-data lehenetsiaren arteko aldeak

Produktu-kantitatea

Datu horretan ez dugu ia erreparatzen, produktuaren kantitatea hartzen duen bolumenaren arabera baloratzen baitugu, hau da, tamainaren arabera. Baina batzuetan bolumena ez dator bat pisuarekin, eta hori despistatu egin gaitzake (adibidez, izozki batzuetan); beraz, komeni da ontzian adierazitako kantitatea begiratzea.

Jatorria

Elikagai batzuek, hala nola arrainak, eztiak, frutek, barazkiek, lekaleek edo arrautzek, etiketan erakutsi behar dute jatorria. Arreta berezia jarri behar da zenbait produktutan, hala nola barazki-kontserbetan; izan ere, batzuetan, Espainiako eskualderen batean “egin” den ontzian nabarmentzen da, baina, jatorria irakurtzen badugu, beste herrialde bat adierazten da. Hau da, beste herrialde batean landatutako landareak dira, baina Espainian ontziratuak.

Zer da Igarabea?

Nutriz-Score aurreko etiketa bat da, eta kalifikazio bat ematen dio produktuari bere osaeraren arabera (batez ere bere mantenugaien arabera): A eta kolore berde bizia konposizio egokiagoa duten produktuentzat, eta E kolore laranja iluna konposizio txarragoa dutenentzat; horrela, kategoria bereko produktuak konparatu ahal izango dira (adibidez, galleta-marka desberdinak). Oraingoz borondatezkoa da, baina baliteke etorkizunean nahitaez erabili behar izatea.

Eduki gehiago ikusteko, jo papereko aldizkarira.

Etiketak:

etiketa

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak