Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura > Ondo jaten ikasten > Dieta-osagarriak

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Nola irakurri proteina-gehigarrien etiketa

Hauts, irabiaki eta barratxo horien osaketari arreta jartzeak osasun arazoak ekidingo ditu, ultrakotrebakiak baitira, proteinekin aberastutako produktuak bezala.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Ostirala, 2021eko azaroaren 19a

Proteina-gehigarriak aspalditik hartzen dituzte gimnasioetan indarra eta potentzia lantzeko ariketak egiten dituzten pertsonek. Kirola egin gabe argaltzea edo osasuna hobetzea helburu duten pertsona askoren dietan sartu dira. Eta gero eta ohikoagoa da proteinekin aberastutako produktu gehiago ikustea, hala nola esnekiak edo hestebeteak. Baina, egia esan, dieta osasungarria eta askotarikoa nahikoa da gure organismoak egunero behar dituen proteinak lortzeko, eta zenbait egoerak (kirurgia gastrikoak, irensteko edo irensteko arazoak…) baino ez dute justifikatzen osagarritasun hori. Hala ere, horiek hartzea erabakitzen baduzu, horiek aukeratzeko zer egin behar duzun azalduko dizugu.

Proteinen eta etiketen osagarriak, zertan jarri arreta?

Har al dezakegu proteina-gehigarririk gure osasuna arriskuan jarri gabe? Beatriz Robles dietista-nutrizionistarentzat, etiketari arreta jartzea da gakoa. “Garrantzitsuena osagaien zerrendan zentratzea da, azukre askerik ez dutenak saihesteko. Ez da beti erraza izango identifikatzea, izen batzuen atzean ezkutatzen baitira: destrosa, glukosa-xarabea, sakarosa-xarabea edo fruktosa-xarabea”, azaldu du.

Miguel Ángel Lurueña Elikagaien Teknologian doktore eta Janarien Teknologian doktorearen hitzetan, “bere konposizioa kontsultatzean, kontuan hartu beharko genukeen beste alderdi bat da proteina horien iturria eta kopurua, balio biologiko handikoak direla eta proportzio handian daudela ziurtatzeko”. Proteina baten balio biologikoa (VB) aminoazidoen konposizioaren eta haien arteko proportzioen araberakoa da. Maximoa da proportzio horiek ehunak hazi, sintetizatu eta konpontzeko nitrogeno-eskariak asetzeko behar direnak direnean. Horregatik, garrantzitsua da jakitea nondik datorren proteina hori. “Adibidez, esne- edo arrautza-gazurarena kalitate handikoa da, eta kolagenoa, berriz, ez da hain interesgarria”, erantsi du Roblesek.

Nolanahi ere, ez da ahaztu behar gehigarriak produktu ultraprozesatuak direla. Alma Palau Dietista-Nutrizionisten Elkargo Ofizialen (CGCODN) Kontseilu Nagusiko lehendakariak gogorarazi digunez, “ezin dira produktu fresko batekin parekatu, ez urrunetik. Beti dago arriskua eztitzaile artifizial, koipe eta kalitate txikiko proteina gehiegi irensteko, dopatzeko substantziarik eta ontzian aitortu gabeko hormonarik izan gabe”.

Proteina-gehigarriek elikadura-intolerantziak eta digestio-arazoak eragiten dituzten osagaiak ere gehitu ditzakete. Esnekiei alergia dieten pertsonek edo laktosa digeritzeko arazoak dituztenek arazo gastrointestinalak izan ditzakete, esne-hautsa duen proteina bat erabiltzen badute. Produktu horien konposizioa arretaz irakurriz gero, gure osasunarekin izan daitezkeen gorabeherak saihestuko ditugu.

Konposizioaren arriskuak

Produktu horien erregulazioa nahiko laxa da, eta ez da oso zehatza; horrek, epe luzera, eragina du erabiltzen duten proteinaren kalitatean eta haren digestio-ahalmenean. Pisua galtzeko dietetarako barratxoen eta ordezko irabiakien osaera 2022an arautzea aurreikusi du Europar Batasunak. Araudi baten bidez, fabrikatzaileek osasungarritzat jotzen diren substantzia batzuen portzentajea handitu beharko dute, osasungarriak ez diren beste batzuen kalterako. Proteina osagai horietako bat da: egun 50 gramotik 75 gramora pasatzen da.

Konposizioa zaintzeaz gain, gehigarriak marka edo enpresa fidagarrienak izaten saiatu beharko genuke. Harvardeko Medikuntza eta Osasun Publikoko Eskolak, “Proteinen hautsaren ezkutuko arriskuak” izenekoak, gai hori aztertu du. Clean Label Project erakunde estatubatuarraren txostenaren emaitzak bildu zituen lanak. Txosten horretan, hauts-gehigarri batzuetan zeuden toxinak agertzen ziren. Metal astunak (beruna, artsenikoa, kadmioa eta merkurioa), bisfenol-A (BPA, plastikoa egiteko erabilia), pestizidak eta beste kutsatzaile batzuk aurkitu ziren.

Proteinak dituzten elikagaiak beharrezkoak dira?

Irudia: Txipiroiak egin

Baina gehigarriez gain, supermerkatuetako apalategiek gero eta produktu gehiago dituzte proteinekin aberastuta. Elikagai-enpresek elikagai horien erakargarritasuna erabiltzen dute zenbait produktu hobeto kokatzeko eta salmentak handitzeko. Jogurta, esnea, hestebeteak edo ogia dira elikagai horietako batzuk: jatorrian proteinak izan arren, lehengai gehiago ematen zaie. Kontsumitzaileek hobeki ikusten dituzte produktu horiek. Ez dio axola prezioa, ohiko bertsioak baino nabarmen handiagoa.

Alma Palauren aburuz, salmenta-teknika horrek ez du inolako justifikaziorik: “Ez dut uste elikagaiak proteinekin aberastu behar direnik. Kontsumoaren aldeko kultura sortu da, eta nahastu egiten gaitu”. CGCODNko lehendakariak uste du ez dela alferrikakoa aparteko irenstea, baldin eta proteina hori muskulu-masa bihurtzeko jarduera fisikorik egiten ez bada, edo proteina hori sintetizatzeko eta ehun bihurtzeko proportzioan karbohidratoak hartzen ez badira.

“Ez dira beste elikagai batzuk baino osasungarriagoak”, dio Beatriz Roblesek. “Produktu horiek erabilgarriak izan daitezke proteina gehiago eman behar dugun egoeretan, baina zaila egiten zaigu jatea, ariketa fisiko oso bizia egin ondoren edo susperraldi jakin batzuetan bezala. Ez dute zentzurik gure eguneroko bizitzan”, dio.

“Proteina-eduki handia” argudioa fabrikatzaileek ere erabiltzen dute, produktu ultraprozesatu batzuk osasungarri gisa estaltzeko. Elikagai horien nutrizio-adierazpenean arreta jartzea, bai aitortzen diren proteinen kopurua bai beste elikagai batzuena kontuan hartuz, gaizkiulertuak saihesten lagunduko du. Miguel Ángel Lurueñaren aburuz, proportzio horiek “behar bezala babestuta egon behar dute, bai analisi fisiko-kimikoengatik, bai elikagaien konposizio-tauletan oinarritutako kalkuluengatik”, azaldu du.

Laburbilduz, oso kasu berezietan izan ezik, ez da beharrezkoa proteinekin aberastutako produktuak kontsumitzea. Elikagai horiek ez dira beste produktu batzuk baino hobeak, ezta gure osasuna hobetuko ere. Kasu askotan, ultraprozesatuak izaten dira, eta beren elikadura-osaera txarra kamuflatzen dute, proteiko gisa publizitatea eginez, kontsumitzaileak erosketaren saskian atseginago jar ditzan.

Eduki gehiago ikusteko, jo papereko aldizkarira.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak