Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Nola jarraitu benetako mediterraneoko dieta

Mediterraneoko dietak kultura-itxura handia du; horregatik, elikagai-aldaketa txikiak daude herrialde batetik bestera

Img seguir dieta mediterranea verdad hd Irudia: hppd

Nork ez du entzun dieta mediterraneoaz? Denek dakite osasungarria dela eta Mediterraneoko elikagaien kontsumoan oinarritzen dela. Mediterraneoko dietaren itsaspenari buruzko azterketek, ordea, agerian uzten dute populazioaren zati handi batek, batez ere gazteenak, elikagai industrialak, janari azkarra, aurrez prestatutako jakiak, opilak edo mokaduak, eta fruta, barazki, lekale eta barazkirik ez duela. Artikulu honetan modu errazean azaltzen da dieta mediterraneoa zer den eta nola jarraitzen duen.

Img seguir dieta mediterranea verdad
Irudia: hppd

Mediterraneoko dieta

Mediterraneoko dieta kontzeptua erraza da: produktu fresko, lokal eta sasoiko produktuen kontsumoa, herrialde edo eskualde bakoitzeko sukaldaritzako teknika tradizionalekin prestaturik eta bizimodu tradizionalera, klimara eta inguru geografikora egokituz. Beraz, osagai kultural garrantzitsua du, elikagaiak berak bezala. Dieta mediterraneoa ez da dieta hutsa, bizimodu bat baizik.

Garrantzitsua da kultura-aniztasuna gogoraraztea. Espainian oliba-olioa duen ogia, pasta perretxikoekin (funghi) Italian edo kuskusa Afrikako iparraldean. Horren adibide bakarra da ez dagoela bi dieta mediterraneo berdin: kultura bakoitzari, bizimodu tradizionalari eta inguruari egokitutako elikagai freskoak, lokalak, sasoikoak.

Mediterraneoko dieta eta osasuna

Ancel Keysek (1904-2004) eta zazpi herrialdeen azterketa famatuak lehen harremana izan zuten Mediterraneoko dietaren eta osasunaren artean, lehen aldiz frogatu baitzuten dietaren eta gaixotasun kardiobaskularraren arriskuaren arteko harremana. Duela gutxi, UNESCOk Gizateriaren Ondare Materiagabea izendatu zuen.

Gaur egun, Mediterraneoko dietaren ondorio osasungarriei buruz egiten ari den ikerketa nagusia Predimed ikerketa da. Espainiako hainbat ikerketa-taldek hartzen dute parte, eta arrisku kardiobaskularra gutxitzeko eraginkortasuna frogatu da. Elikagai kardio osasungarriak (frutak, barazkiak, barazkiak, lekaleak, fruitu lehorrak, arraina edo oliba-olio birjina edo birjina estra) jatetik datoz.

Horrek esan nahi du Mediterraneoko elikagai guztiak osasungarriak direla? Erantzuna: Ez litzateke nahastu behar “tradizionala” eta “osasungarria”. Mediterraneoko kulturan badira zenbait elikagai, hala nola gazta, haragia, hestebeteak, labore finduak edo ardo beltza, dieta osasungarrian, eta hori garrantzitsua da dieta osasungarrian, dieta mediterraneoaren piramideak dieta mediterraneoan islatzen dituen kontsumo-maiztasuneko gomendioak errespetatzen badira.

Img piramidedieta mediterranea
Irudia: Dieta Mediterraneoa Fundazioa

Zoritxarrez, piramidearen goialdean dauden elikagai asko gehiegi hartzen dira. Gomendatutako errazioak ez dira kontuan hartzen, eta oinarrian dauden elikagaiak mugitu eta murriztu egiten dira. Horrek mendebaldeko dietaren patroia hurbiltzen digu, gantz osasungarrien kontsumo txikiagoa (oliba-olio birjina, fruitu lehorrak, arraina, etab.). eta gantz gutxiago hartzea komeni da (animalia-gantzak, palmondo-olioa, trans gantzak, etab.). ). Mendebaldeko patroiarekin ere erlaziona daiteke opilak, freskagarriak eta gozokiak maiz jatea.

Gogoratu behar da haragi zuriarentzat gomendatutako asteko errazioak (untxia, oilaskoa, etab.) bi dira; haragi gorriarentzat (txahalkia, arkumea, etab.) bi baino gutxiago dira; eta haragi prozesatuetarako (hestebeteak, fianbreak, hanburgesak, etab.). ), bat edo bat ere ez. Zehaztu egin behar da gomendio horiek orokorrak direla; izan ere, Mediterraneoko patroi bat erabil daiteke haragiak bezalako elikagai multzo bat kontsumitu gabe.

Mediterraneoko dieta eta alderdi soziala

Mediterraneoko dietaren piramidean alderdi berri bat nabarmentzen da. Dieta mediterraneoa elkarbizitza, jarduera fisikoa, atseden egokia, ordutegi egokiak, sukaldean aritzeko denbora, lagunekin bazkaltzea eta aire zabalean, aukera dagoenean, sartzen den bizimodua da.

Zenbait faktorek eragina izan dute Mediterraneoko ohitura tipiko batzuk uztean, hala nola emakumea lan-merkatuan sartzea, lan-ordutegiak, globalizazioa edo elikagai prozesatuen gorakada. Kausa horiek, besteak beste, ohitura-aldaketa handia ekarri dute etxe gehienetan, gero eta denbora gutxiago ematen baitute elikagai freskoak erosten eta etxeko sukaldaritzan.

Dieta mediterraneoa jarraitzeko aholku errazak

  • Dieta mediterraneoa ez da elikagai zehatzak, elikadura ulertzeko modu bat baizik, egunero elikagai freskoak, lokalak, sasoikoak eta barazkiak, frutak, barazkiak, lekaleak, zerealak eta fruitu lehorrak protagonista dituztela.
  • Ordutegiak eta bizi-erritmoa zaintzea, Mediterraneoko bizimodua bateraezina baita egungo ordutegi askorekin. Janaria prestatzeko eta jateko denbora behar da (ahal bada, konpainiarekin).
  • Gure klimak kalera irtetera gonbidatzen gaitu.
  • Behar adina atseden hartu behar da.
  • Edateko? Ura. Ardoa edaten bada, kopa txiki bat baino ez da egunean, bazkarian edo afarian.
  • Oliba-olio birjina edo birjina estra osasun-iturri da. Ezin da falta.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak