Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Nola zaindu dieta herriko jaietan

Plater prestatuak eta osasungarriak uztea lagungarri izango da familia osoak egun berezi horietaz gozatzeko elikadura ordaindu gabe

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Asteazkena, 2014ko uztailaren 02a
img_algodon azucar fiesta hd Irudia: gaelx

Uda honetan berriz aurkeztuko da herriko jaiez gozatzeko aukera, familia osoak parte hartzeko deia egiten duena. Alaitasunez, etxeetan sartzen da desordena, bereziki elikadurari dagokion guztian. Horri aurre egiteko eta digestio- eta nutrizio-arazoak saihesteko formularik onena hozkailua hornitzea da, eta, aldi berean, otordu malguak egitea eta barazki eta gisatuen errazioak prestatzea. Artikulu honetan, festatik ateratzeko eta osasuntsu jaten jarraitzeko errezeta eta konbinazio aliatuak proposatzen ditugu.

Img algodon azucar fiesta
Irudia: gaelx

Herriko jaiak oso mediterraneo jatorrak dira; horrexegatik da, beharbada, modu osasungarrian jateko formula onenak, familiako kide guztiak ondo pasatzen baitute: garaiko elikagaiak eta etxeko sukaldaritza. Izan ere, jaietan nola elikatu behar den ez dago erreferentzia zientifikorik nazioarteko aldizkarietan; izan ere, aitona-amonek, seme-alabek eta bilobek, edo kalderete-lehiaketek, edo merendetek, hemengo zigilua dute. Bertako elikadura literarioak ematen ditu bere aholkuak eta arrazoiak.

Giuseppe Russolillo, Dietista-Nutrizionisten Espainiako Elkarteko presidentea (AEDN), hiru lerrotan zehazten ditu jaiez gozatzeko ohiturak, elikadura alde batera utzi gabe: “Erosketa ona, errezeta onak, hidratazio ona”. Eta nabarmendu egiten ditu dibertsioa eta nutrizioa ligatzeko gehien lagunduko duten oinarrizko elikagaiak: frutak eta barazkiak, “lotara joan aurretik ere gosarietan, gaua luzatzen denean”.

Zer elikagai erosi behar dira ongi jateko?

Hain zain dauden jaien aurreko egunetan, erosketak egitera joan behar da, jatekoak ez diren errezetak ez inprobisatzeko, eta baita laneko kide guztiei lana deskargatzeko ere. Erosketan hozkailuan egon behar duten ezinbesteko elikagaiak hartu behar dira kontuan, jakitokian lekua hartu behar dutenak eta, batez ere, baratzearen eta udaren aberastasuna ahaztu gabe. Udaldiko aste guztietan egitea komeni den arren, egun hauetan fruta eta kolorez betetako frutaria udako frutekin bete behar da eta, horien artean, ur ugarienak nabarmendu behar dira: sandia, meloia, melokotoia eta aranak. Barazkien saskian lekak, pepinoak, tomateak eta kalabazina egin behar dira. “Erosketa honekin, menu fiestero bat diseinatzeko abiapuntu onena dugu”, dio Russolillok.

Jateko prest dauden lehen eta bigarren platerak

Jai egunak ez dira janaria prestatzen. Lapiko-lehiaketa batean parte hartzen ez bada, elikagaiak berotu eta ondu besterik ez da egin behar. Bigarren aukera honetan, elikagai gordinak edo kontserbatuak, entsaladak, erretiluak eta burruntziak erabiltzea oso formula erabilgarriak dira. Arrautza, oilasko hotza (zainketaz eta kontserbazioaz arduratzea), fruitu lehorrak eta onduak. Latak ireki edo tomate-pintxoak, azenarioa, pepinoa, gaztak, aguakatea, tipula, piperrak, pepinilloak, salmonelosia infektatzeko arriskua (salmonellosiak infektatzeko arriskua saihesteko) eta landare-pateak ere egin daitezke. Azken batean, jaietako menuan plater hotzak egiten dira, eta, aldi berean, arinak, freskoak eta mamitsuak izaten dira.

Zailena, agian, prestatuta uzten diren gisatuekin asmatzea izango da, desizozteko eta zerbitzatzeko prest, eta errazioa osatuko dute. Haragi erregosiekin dekantatzea izaten da ohikoena, errazio sendoen bidez, nahiz eta arrain gisatua, garaiko hegaluze-marmitakoa edo izokina ere egin daitekeen. Errezeta horiek guztiak baliagarriak dira, baina egunean behin mugatu behar dira dieta orekatua egin nahi bada.

Bigarren platerak egiteko, berriz, okertuta, arrainarekin, oilaskoarekin, haragiarekin edo barazkiekin makurtzen da. Teknika horrek janaria prestatzen du, baina erraza da. Dena den, garrantzitsua da ongi izoztutako jakiak eta elikagaiak izoztea, eta, jakina, ongi desizoztea.

Nola hidratatu: zopa hotzak, limonatuak eta ura

Jaten dena ondo aukeratzea bezain garrantzitsua da hidratatu behar dela jakitea. Neguan zopak eta salda prestatuak otordu azkar eta osasungarriaren aliatuak badira, uda gazpatxoen eta zopa hotzaren garaia da. Bitamina- eta ur-ekarpenari esker, jaien menuan hutsune nabarmena egin behar izaten da, eta, ezpalei aurre egiteko ez ezik, pitxer prestatuei trago bat emateko ere ez da aitzakiarik behar. Limonada bat, etxeko polo bat edo guk egindako light freskagarri batzuk dira familiako dietari amaiera onena ematen diotenak denontzat.

Dantza, ezinbestekoa egun hauetan

Elikadurarekin lotutako ohitura osasungarriak agertzen direnean, ez da sekula ahaztu behar ariketa fisikoa. Eta jaiak dantzatzeko unea dira. Dantza onura fisikoz eta psikologikoz beteta dago: zirkulazioa estimulatzen du, likidoak drainatzea errazten du eta janarian edo edarian irentsi diren kaloria gehiago erretzen laguntzen du. Ariketa guztiak bezala, dantzatzea egokia da idorreria prebenitzeko, giharrak bizkortzeko eta hezurrak gotortzeko. Dantzatzeak tentsioak askatzeko, deskonektatzeko, norberaren gorputzean aurkitzeko eta ezagutzeko balio du, eta autoestimua berreskuratzen du. Zalantzarik gabe, herriko jaiak musikaren konpasean hartu behar dira.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak