Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura > Ondo jaten ikasten > Bitxikeriak

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Nutr-Score: dieta mediterraneoaren ereduarekin %100 koherentea den algoritmoa

Etiketatze-sistema Mediterraneoko dietara egokitzen da; izan ere, prozesatu gabeko produktuen sailkapenik onenak eta prozesatu gabeko produktu gehienenak puntuatzen ditu.

Dieta mediterraneoaren piramideak gure elikaduraren oinarri izan behar duten elikagaiak kokatzen ditu oinarrian, eta neurriz eta noizean behin jan behar ditugun produktuak baino maila handiagoetan baztertzen ditu. Adituek gomendatzen duten elikatze-eredu osasungarria da, eta Igne-Score koherentea da harekin. Horren erakusgarri dira prozesatu gabeko produktuak, elikagai freskoak eta naturalak, batez ere barazkiak, frutak, barazkiak, zerealak eta fruitu lehorrak. Osasungarriak ez diren elikagaiei dagokienez, azukre, kaloria eta koipe saturatuen kopurua dela eta, esan behar da, nahiz eta kritikak jaso, Nutr-Score ez dela onuragarria, gehienek puntuazio kaskarrena lortzen baitute. Orain ikusiko dugu.

Adibide bat. Open Food Facts France produktuen datu-basetik hartutako 220.522 elikagai ultraprozesatuetatik, % 79 C, D eta E gisa sailkatuta daude Nutrizio-Score sisteman, eta % 8 A batekin eta % 13 B-rekin. Azterlan horrek frogatzen duenez, puntuazio ona lortu duten ultra-prozesatuak gutxiengoa dira, modu desegokian sailkatu diren produktu gehienekin alderatuta. Baina gehiago dago.

Igarabe-ren algoritmo zientifikoa

Nutrizio Scorek deskribatzen dituen nutrizio-kalitatearen bost motak (berde iluna, berde argia, horia, laranja eta gorria) eta letrak (A/B/C/D/E) lotzen dituen kolore-zirkuluak (berde iluna, berde argia, horia, laranja eta gorria) elikagaien eragiketa matematiko batean oinarritutako kalkulu baten emaitza dira. Produktu bakoitzak jasotzen duen puntuazioa, kolore berde iluneko A batetik —kalifikaziorik onenari dagokio, eta, beraz, oso produktu osasungarri gisa identifikatzen da—, E gorri bati —kalitate ez hain onarekin lotzen da, eta, beraz, elikagai osasungaitz batekin—, algoritmo zientifiko batean oinarritzen da, eta algoritmo horrek kontuan hartzen ditu bai “kaltegarritzat” jotzen diren mantenugaiak (kaloriak, azukre sinpleak, gantz-azido saturatuak eta sodioa), bai “zuntz lehorrak”. Eta kalkulu horiek guztiak elikagaiaren osagaien zerrenda eta konposizio-taula oinarri hartuta egiten dira.

Horren ondorioz, Nutrizio Score dieta mediterraneoaren piramidean integratzean, ikus dezakegu paralelismo nabaria dagoela algoritmoak elikadura osasungarri baten ereduarekin ematen dituen sailkapenen artean. Hala erakutsi zuen SUNek (Nafarroako Unibertsitatearen jarraipena) koordinatutako azterketa kliniko batek, eta 20.5003 parte-hartzaile izan zituen. Lan horrek berretsi zuenez, Nutriz-Sorek (E gorria) puntuaziorik txarrena jasotzen duten elikagaiak garaia baino lehen hiltzeko eta minbizia izateko arriskuaren hazkundearekin lotuta daude. Horrek frogatzen du Nutrizio-Score kalkulatzeko erabiltzen den algoritmoa koherentea dela dieta mediterraneoaren ereduarekin; izan ere, eredu horrek lehentasuna ematen die zuntz ugariko elikagaiei, gantz, azukre eta gatz gutxikoei, eta bereizten ditu elikagai ultraprozesatuak eta nutrizio-kalitate txikikoak. Hemen dira probak.

Baina, paralelotasun hori aurkitu ahal izateko, kontuan hartu behar da Nutr-Score logoak aukera ematen diela kontsumitzaileei kategoria bereko elikagaien nutrizio-kalitatea alderatzeko (adibidez, gosariko zerealen artean edo plater prestatuen artean), kategoria desberdineko baina egoera berean kontsumitutako elikagaien artean (adibidez, askarian, galleten artean, moldeko gazta-ogien artean…) edo gosariko zerealen artean (apelazio bera duten zerealen artean). Hori dela eta, Pilar Galán garatzaileak dioenez, Parisko Unibertsitateko EREN (Nutrizio Epidemiologiako Ikerketa Taldea) nutrizionista, epidemiologoa eta ikertzailea, “nahiz eta ez den komeni ultraprozesatuak kontsumitzea, produktu horiek existitzen dira eta kontsumitzailearen eskura jartzen dira. Nutrizio arloko gomendioak eman arren, kontsumitzaileak horiek erosi eta kontsumitzea erabakitzen badu, hobe da kalitate onenekoak aukeratzea (azukre, gatz, koipe, zuntz eta abarrekin). eta gehigarrien zerrenda txikienarekin”.

Nutrizio-scorea eta dieta mediterraneoaren nutrizio-piramidea

Irudia: shixugang

Egunero: zerealetatik datozen elikagaiak, ahal dela integralak (A)

Zerealak eta horien eratorriak, hala nola pasta, ogia eta arroza, ezin dira falta dieta mediterraneoaren barruan, eta horregatik agertzen dira piramidearen oinarrian. Kokapen pribilegiatu horrek esan nahi du maiz kontsumitu behar ditugula, energia asko ematen diguten produktuak baitira.

Nutrizio-Scorek, osagaien eta prozesatze-mailaren arabera bada ere, sailkapenik onena ematen die. Zehazki, integralak eta azukre gutxikoak diren produktu guztiek, zereal osoetatik edo zereal osoetatik datozen irinetatik datozenez, A bat lortzen dute. Beste muturrean daude gosaritako zereal gehienak, C, D edo E batez sailkatuta daudenak eta ez direnak gomendio osasungarri. Hori bai, marka batzuk daude, zehazki, zuntz asko duten eta azukrerik ez duten olo-maluta edo muesli batzuk, sailkapen ezin hobea lortu dutenak (A eta B).

Egunean hainbat aldiz: landare-produktuak (A)

Barazkiak, barazkiak eta frutak dira bitamina, mineral eta zuntz iturri nagusiak. Horietatik guztietatik, piramidean ere lehentasuna dutenak, egunean bost anoa jan behar dira (hiru fruta eta bi barazki).

Esan beharra dago Igaraba-Score etiketa ez zaiela aplikatzen pisuko produktuei, paketatuei baizik, baina elikagai freskoei edo landare-jatorriko kontserbei, hala nola prestatutako entsalada-poltsei, brokoliari, lekei, espinakei, azenario marratuari, zainzuriei, tomate birrinduei (tomate-saltsek ere gel bat lortzen dute).

Oliba-olioa. Mediterraneoko dietan prestatzeko eta ontzeko koipe nagusia C batekin sailkatu zen. Gehitutako koipeen (ondu edo egosteko) eta landare-olioen artean puntuaziorik onena lortu da, soja-, ekilore- eta arto-olioak (D sailkapena dutenak) edo koko- edo palma-olioak (E sailkapena dutenak) baino hobeto sailkatuta baitaude, eta gurina baino hobeto (E sailkapena dutenak). Hala ere, Kontsumo Ministerioak Nutr-Score etiketatik kanpo uztea erabaki du.

Egunean bizpahiru errazio: esnekiak (koipe gutxikoak)

Egunean bi edo hiru esneki, ahal dela koipe gutxikoak, dieta osasungarriaren ereduaren barruan sartzen dira, proteina, mineral eta bitaminen iturri bikaina baitira.

Nutr-Scorek esne osoa ematen dio, azido saturatu eta kolesteroletan aberatsa, B bat, baina gaingabetua eta koipe gutxikoa saritzen ditu A batekin. Gaztei dagokienez, alde handiak daude elikadura-kalitatearen aldetik kategoriaren barruan, baita marka berean ere. % 0ko gantz saturatua duten gazta fresko batzuek A bat lortzen dute, jogurt gaingabetuek eta naturalek bezala. Baina badira gazta batzuk, roquefortaren gisakoak, E batez sailkatuta daudenak, 3 eta 4 g gatz artean dituztelako 100 gramoko, eta gantz-azido saturatu ugari dituztelako, E bat ere lortzen duten beste gazta ondu batzuekin gertatzen den bezala. Koipe gutxikoak ez badira, oro har, gazta gehienak D batez sailkatuta daude, eta mozzarella batzuk C batez.

Astean bitan edo hirutan: lekaleak eta fruitu lehorrak (A)

Dilistak, garbantzuak, babarrunak… Lekaleak, gordinak zein egosiak, ere ondo gelditzen dira, A batekin. Eta ia fruitu lehor guztiek, hala nola intxaurrek, hurrek edo almendrek, baldin eta horiek naturalak edo txigortuak badira (gatzik gabeak, frijituak edo txokolatedunak), A bat lortzen dute.

Egunean errazio bat eta hiru bitartean (txandaka): haragi zuria, arraina, arrautzak eta itsaskia (A eta B)

Haragi zuriak, arraina eta arrautzak ere astean behin jan behar dira, egunean behin edo hiru errazioren artean, astean behin.

Baina elikagai-multzo handi horien artean aldakortasun handia dago motaren eta osaeraren artean. Adibidez, arrainean. Gordinik, latan sartuta, ketuta, birrineztatuta… eros dezakegu. Badira beste marka batzuk ere, gatzaren, azukrearen, kalorien, zuntzaren edo gantz aseen arabera osaera aldatzen dutenak. Hori guztia Nutrizio-Score algoritmoak ebaluatzen du, sailkapen bat eman aurretik.

Hori dela eta, latako sardina-marka batek sailkapen txarra lortu du (D), eta hori zalantzan jarri dute sareetan. Hori da, hain zuzen, markaren baten kasua, Nutr-Scorek ez baititu sistematikoki gaizki puntuatzen sardina guztiak. Beste marka askok A eta B bat lortzen dute. Beste adibide bat izokina da. Freskoa A gisa sailkatzen da, baina ketua D gisa sailkatuta dago, algoritmoak kontuan hartu baitu gatz kopurua (2,5 – 3,5 gatz 100 gramoko), eta Osasunaren Mundu Erakundeak (OME) gatzaren eguneko muga 5 gramokoa dela ezartzen du gaixotasun kardiobaskularrei aurrea hartzeko. Puntuazio hori bat dator, berriro ere, Mediterraneoko dietaren lehentasunekin, produktu freskoa eta gatzik gabea sustatzen baitu.

Noizean behin: haragi gorria (txahalkia, zerria, ehiza), prozesatuak eta hestebeteak

Astean behin jan daitezkeen produktuen artean, prozesatu gabeko haragi gorria dago. Neurrian eta kantitate txikitan kontsumitzea gomendatzen da, betiere gantz gutxien dutenei lehentasuna emanez.

Prozesatuaren artean, hestebeteak D-tan eta, batzuetan, E-tan sailkatzen dira. Izan ere, kaloria asko dituzte, eta ez dira baztergarriak gantz saturatuak eta gatza. Baina D edo E gisa sailkatutako produktu guztiak bezala, hestebeteak ederki kontsumi daitezke elikadura orekatuaren esparruan.

Salbuespen gisa: snack gaziak, gozokiak eta opil industrialak.

Hain mendekotasuna sortzen duten elikagai horiek elikagai gutxi dute, eta gantz saturatu, trans edo hidrogenatu, azukre eta gatz asko. Hori dela eta, Nutr-Scorek denak suspenditu ditu sailkapenik txarrenarekin (D, E). Txokolate beltz eta azukre erantsirik gabeko batzuek C bat lortzen dute.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak