Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura > Ondo jaten ikasten > Bitxikeriak

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Nutr-Score: zalantzak argitu ditugu ikertzaile batekin

Zergatik daude etiketa laranja duten elikagaiak eta beste batzuk berde batekin? Ba al dago debekatutako edo debekatutako produkturik? Nola laguntzen du erosketa erosoagoa egiten?

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Ostirala, 2019ko apirilaren 19a

Heldu supermerkatura, begiratu apalategiak eta hasi zalantzak. Zein elikagai da osasungarriena? Erosketa-saskian sartzen ditugun produktuen nutrizio-kalitatea ezagutzea, urtarrilaz geroztik, errazagoa da Nutr-Score enpresari esker; izan ere, ontzietako informazioa osatzera dator. Komeni da, orain, modu egokian erabiltzen jakitea, erosteko erabakiak ahalik eta osasuntsuenak izan daitezen. Pilar Galán doktorea Nutrizio Epidemiologiako Ikerketa Taldeko (EREN) zuzendaria da, eta nutrizio arloko etiketa berri hori garatu zuen. Zure laguntzarekin, zalantza batzuk argituko ditugu.

Debekatutako elikagairik gabe

Nutric-Scorerekin ez dago inolako elikagairik. "D edo E moduko produktu bat hauta dezake kontsumitzaileak, eta haren elikadura-kalitatea ez da osasungarriena, edo, bestela, A, B edo C letren (berdetik horira) koloreen araberako hautabidezko produktu alternatiboa aukeratu dezake.

Baina garrantzitsuena da informazio hori azkar eta argi eskura izatea paketearen aurreko aldean logotipoa dagoelako. "Sailkapen okerragoko produktua aukeratzen bada, komeni da gogoratzea kantitate txikiagoak kontsumitu behar direla eta alternatiba osasungarriagoak baino maiztasun gutxiagotan kontsumitu behar direla".

Gardentasun handiagoa

Etiketa horri esker, kontsumitzaileek aukera izango dute
elikagaien nutrizio-kalitateaz jabetzea

Sistema berri horrek kontsumitzailearentzat duen garrantzia da bere erosketa-erabakietan nola eragin dezakeen, eta, itxuraz, antzeko aukera ugariren aurrean, errazagoa da osasungarrienak aukeratzea.

Adituaren esanean, "jaki bakar baten bidez bereiz daiteke elikadura-kalitatea, marka desberdinen produktu baliokide batzuen edo, kategoria desberdinetakoak izan arren, antzeko beste batzuetan kontsumitzen direnen parekoa". Ez da inolako elikagairik kontzen, baina gardentasuna ematen du logo sinple, intuitibo eta interpretazio bizkorrarekin.

Zergatik da ona?

Kode kromatikoetan oinarritutako baremo berriak elikagaien nutrizio-kalitateari buruzko informazioa ematen du, eta kontuan hartzen ditu osasunerako kaltegarriak diren osagaiak (azukreak, gantz saturatuak, kaloriak edo gatza) eta onuragarriak (frutak eta barazkiak, lekaleak, oskol-fruitu lehorrak, zuntzak eta proteinak zeharka ematen dituzten zuntzak eta proteinak).

"Zientifikoki frogatu da elementu horiek zeregin garrantzitsua dutela arrisku kronikoen aurrean, hala nola, diabetea, obesitatea, gaixotasun kardiobaskularrak edo minbizia", argitu du Galanek. Nutric-Score-k elementu horiek guztiak sintetizatzen ditu kolore batekin, letra batekin, irakurgarritasuna errazteko.

Ez ahaztu osagaiak begiratzea

Oso erabilgarria izan arren, gogoan izan behar dugu borondatezko sistema bat dela, eta markek erabaki dezaketela bat egitea edo ez, eta ontziek lehen zuten nutrizio-informazio bera ematen dutela; beraz, komeni da beti erabiltzea.

Zuhurtzia-printzipioa kontuan hartuta, lehentasuna eman dakieke etiketan aditibo idatzien zerrenda laburrago bat duten elikagaiei, eta, ahal izanez gero, horiek ez dituztenei ere bai. Hala, bada, "Bio sinbolo ofiziala duten produktuek ere lagundu dezakete", dio Galanek. Eta, jakina, kontuan izan behar da, edozein sistemaren gainetik, elikagai freskoek, hala nola fruta eta barazkiek, gehiengoa izan behar dutela gure dietan.

Osasungarria izan arren, erabili neurriz

Produktu berdeak edo horiak (A, B eta C letren bidez adieraziak), kategoria horretako nutrizio-kalitate hobea duten elikagaiak dira, eta lehentasuna eman behar zaie gainerakoen aurrean. Sailkapen okerragokoek baino gehiago eta maizago kontsumi daitezke.

Hala ere, ez du esan nahi mugarik gabe kontsumi daitekeenik: "Erabili beti sen ona! D edo E duten elikagaiak ez dira sistematikoki baztertu behar erosketa-saskitik, baina kontsumo-maiztasunak txikiagoa izan behar du eta zati txikiagoetan", adierazi du Galanek.

Batzuetan, azken helburua alternatiba osasungarriagoa aukeratzea da, baina ez da beharrezkoa erosketa guztia A eta B elikagaiek bakarrik osatzea. "Horrela, elikagaien nutrizio-kalitate errealaz jabetu ahal izango dira, eta erosketa orientatu ahal izango dute nutrizio arloko profil okerrenak dituztenen kontsumoa murrizteko", ondorioztatu du.

Maiztasuna eta tamaina inportatzen dira

Koipe-gaiekin (gazta, adibidez) produktu batzuek sailkapen txarra izaten dute, kontsumitzaileari komeni zaionaren berri emateko, gehiegi edo oso zati handitan ez irensteko, baina ez du esan nahi gure dietatik kendu behar denik. "Nutritibo-Score bezalako etiketa nutrizionalarekin, kontsumitzaileak bere ohituren arabera aukera ditzake produktuak, eta errazioen maiztasuna eta tamaina epaitzeko aukera ematen dio", esan du Galanek. Gogoan izan sistema horrek ez duela balio elikagai bat onuragarria edo osasunerako kaltegarria den zehazteko, kontsumo-kopuruaren eta maiztasunaren araberakoa baita hori.

Berregingarria, baina ez nahitaezkoa

Eraginkorrak izan arren, Nutric-Score inplementazioa, nutrizioari buruzko informazioa emateko beste logotipo batzuena bezala, ezin da gobernuek aplikatu, Europako legeriaren ondorioz. Hori dela eta, fabrikatzaile eta banatzaile jakin batzuek elikagaietan Nutr-Score jartzen badute, produktu horiek egiten eta saltzen dituzten produktuen nutrizio-kalitateari buruzko gardentasun-konpromisoaren adierazgarri da. Atzera botatzen dutenean, kontsumitzaileei ohartarazten diete ezkutuan dituzten gauzak dituztela", zehaztu du Galánek.

Elikagai gehiago ala gutxiago?

Osasunaren Mundu Erakundeak (OME) eta gida nutrizionalek egunero gomendatzen dute osagai batzuk hartzea, dieta osasungarrian kontrolatu beharko liratekeenak. Horrela, bada,komeni da egunean 6 g gatz ez gainditzea edo erantsitako azukreak eta gantz saturatuak kilokaloria guztien %10 baino gehiago ez gainditzea. Azukrearen kasuan, hau da, eguneko 50 g helduek eta 25 g haurrek.. “Hala ere, azukre horien eduki handiko barratxo kurruskaria aproposa izan daiteke intentsitate handiko kirola egiten ari den bitartean”, adierazi du Nancy Babio dietista-nutrizionistak, etiketa berriaren garapen-taldearen beste arduradunetako batek.

RSS. Sigue informado

Iruzkin bat argitaratzen baduzu, datu-babesari buruzko politika onartzen duzu

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak