Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura > Ondo jaten ikasten > Bitxikeriak

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Nutrizio arloko kontsultategia: argaltzeko dietatik pasta kendu behar da?

Pisua galdu nahi badut, pasta jan dezaket? Azenarioa jateak beltzaran-kolorea mantentzen du? Hobe da panela azukrea baino? Beatriz Robles nutrizionistak zalantza horiei eta beste batzuei erantzun die

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Osteguna, 2020ko irailaren 24a
pasta dieta adelgazar Irudia: Getty Images

Dieta batean pasta kendu behar da pisua galtzeko?

Dieta askok karbohidratoak eta pastaren, ogiaren edo arrozaren elikagai nagusiak gutxitzea proposatzen dute. Hala ere, Harvardeko Osasun Publikoko Eskolak dioenez, karbohidratoen kopurua ez da haien kalitatea bezain garrantzitsua.

Irin finduetan, adibidez, hozia eta zahia kentzen dira —zuntzak ematen dituen aleen zatiak eta elikagaietan aberatsagoak direnak—, eta endospermoa baino ez da mantentzen. Almidoia, irenstean glukosa bihurtzen dena eta odolean azukre-kosak sortzen dituena; pankrea lan gehiago egitera behartzen du, intsulina sortzeko. Prozesu hori behin eta berriz errepikatzen bada, gorputzak intsulina gehiago beharko du (intsulina-maila handiek gorputzeko gantza metatzen laguntzen dute) glukosa jaisteko.

Irin finduek ez bezala, osoko zerealek ez dute loturarik pisuaren igoerarekin, baina bai 2. motako diabetesaren, gaixotasun kardiobaskularren eta hilkortasunaren arrisku txikiagoarekin. Hau da, pasta, arroza edo ogia dieta mota horietan jan daitezke, integralak badira.

Ba al dago alderik izokin basatiaren eta arrain-haztegiaren artean?

Izokinen haragia grisaxka da, baina arrosa kolorea hartzen du dietatik abiatuta: izokin basatiak astaxantina izeneko pigmentu gorriak dituzten krustazeoak eta mikroalgak jaten ditu. Akuikulturako izokinetan, pigmentu horiek pentsuei gehitzen zaizkie nahi den kolorea lortzeko. Nutrizioaren ikuspegitik, arrain-haztegiko arraina koipetsuagoa izaten da, mugitzeko energia gutxiago gastatzen baitu. Gainera, omega 3 gantz-azidoen edukia jasotzen duen elikadura-motaren araberakoa denez, kopuru hori handiagoa izango da, eta izokin basatiaren antzekoa izango da zenbat eta arrain-olio gehiago sartu haren dietan.

Hobe da panela azukrea baino?

Kanaberatik azukrea lortzeko prozesuan sakarosa eta B taldeko bitaminak edo mineralak bezalako konposatuak dituzten zukuak lortzen dira. Puntu horretan azukre zuria lor daiteke, sakarosa bereiziz eta kristalizatuz. Banantzerik ez badago, nahasketa (“eztia” deitzen zaio) kontzentratzen jarraitzen da solido kopuru handia lortu arte, hau da, panela. Mahaiko azukrearen alternatiba osasungarria den arren, konposatu nagusia bera du: sakarosa (%90 arte). Ematen dituen proteina, bitamina eta mineralen kopuru txikiak ez dira esanguratsuak dieta osoan.

Gomendagarriak al dira ilar-edariak?

Landare-produktu hau egoskariaren proteinarekin egiten da, eta urarekin, gatzarekin, aromekin, mikronutrienteekin eta, oro har, azukreekin nahasten da. Beste edari begetal batzuek baino kalitate hobeko proteina du (adibidez, oloarena, arrozarena edo almendrena), baina soja-edaria baino apalagoa, elikadura-aukera hobea izango litzatekeena.

Zein dira sedentarismoaren arriskuak?

sedentarismoa osasunari eragiten dio
Irudia: Getty Images

Osasun Ministerioaren arabera, gaixotasun kardiobaskularrak, hipertentsio arteriala, obesitatea edo diabetea dituzten pertsonak beste gaixotasun batzuen sintomak larriagotzeko arrisku handiena duten taldeetakoak dira, 19. koidarekin ikusi ahal izan den bezala. Horregatik, oso garrantzitsua da gaixotasun kroniko horien kontrola. Bestalde, konfinamenduak, birusaren transmisioa saihesteko eraginkorra denak, jarduera fisikoa murriztera behartu zuen eta horrek gaixotasun metabolikoak okertu zituen.

Nutrientsen berriki argitaratu den azterlan baten arabera, sedentarismo-aldi laburrek odoleko glukosaren kontrola zailtzen dute, muskulu-masa galtzea eragiten dute, hanturazko erantzuna areagotzen dute eta gehiegizko pisua duten pertsonen lipidoen profila aldatzen dute, adineko pertsonengan eragin nabarmenagoak baitituzte. Beraz, sedentarismoa ekiditeak, ongi programaturiko ariketa-taulak eginez, garrantzi handia izan dezake arriskua murrizteko.

Zer dira kaloria hutsak?

Kaloria hutsak energia besterik ematen ez duten elikagaietatik datozen kaloriei ematen zaien izena da, eta kaloria horiek ez dute funtsezko elikagairik, hala nola bitaminak eta mineralak. Adibidez, opilak edo edari azukredunak, kalitate txarreko gantzak eta azukre sinpleak dituztenak, eta nutrizio-dentsitate handiagoko elikagaien kontsumoa aldatzen dutenak.

Azenarioa jatea lagungarria da beltzarantzeko?

Ez. Odolean betakarotenoak gehitzeak laranja-kolorea eragiten du azalean, baina ez du zerikusirik eguzkiarekin. Azenario asko eta betakarotenotan aberatsak diren beste begetal batzuk (pigmentu gorriak, laranjatuak eta horiak, A bitaminaren aitzindariak) jaten ditugunean, odolean karoteno-kontzentrazioa handitu egiten da, eta azalaren kanpoko geruzan, izerdian eta koipean uzten da. Odoleko betakarotenoen areagotze hori karotenoderma gisa agertzen da, kolore laranjatuko pigmentazio ikusgarria, beltzaran-kolorearekin lortzen denaren antzekoa, eta, batez ere, izerdi gehien sortzen den lekuetan ikusten da, hala nola esku-ahurretan eta oinetako landareetan (baina gorputz osora zabal daiteke).

Eguzkia hartzeari uzten zaionean, melaninaren ekoizpena erortzen da, hau da, azala iluntzen duen pigmentua. Horrekin batera, azalaren gainazaleko geruza osatzen duten zelulen berezko berritzearekin batera (epidermiseko zelulek 8 eta 30 eguneko bizitza dute), urre-kolorea galtzen doa. Eguzkia hartzeari uzten diogunean, betakaroteno ugari duten elikagaiak sartzen baditugu dietan, laranja-tonua nabarituko dugu larruazalean, baina ez da beltzaran-kolorea luzatzearen ondorioa, barrutik “tindatzen” ari garelako baizik.

Eduki gehiago ikusteko, jo papereko aldizkarira.

Etiketak:

mitos-eu

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak