Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Nutrizio arloko kontsultategia: beltzarantzeko osagarriak, dietak eta yo-efektua

Eraginkorrak al dira beltzarantzeko pastillak? Zergatik gertatzen da yo-yo efektua dieten ondoren? Izoztu dezaket berriro aurrez egositako ogia? Beatriz Robles nutrizionistak erantzun dio

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Astelehena, 2021eko uztailaren 12a
suplementos de bronceado Irudia: Getty Images

Beltzarantzeko gehigarriek funtzionatzen dute?

Beltzarantzeko gehigarri eta pastillek betakarotenoak dituzte, epidermisean metatzen diren A bitaminaren pigmentu aitzindariak, batez ere izerdia sortzen den lekuetan (esku-ahurrak eta oinak bezala), eta azala barrutik tindatzen dute. Ez dute ondorio txarrik, eta emaitza beltzarantzeko zerbait da, baina tonua laranjatuagoa da. Betakarotenoek murriztu egin dezakete pixka bat eguzki-erredurak izateko arriskua, baina efektu hori oso txikia da, larruazal oso sentikorretan bakarrik agertzen da eta ez du gutxitzen azaleko minbizia izateko arriskua.

Kasu batzuetan, pilula horiek L-tirosina dute, melanina (kolore beltza ematen duen pigmentua) ekoizteko beharrezkoa den aminoazidoa, baina ez da eraginkorra beltzarantzeko. Antioxidatzaileak ere izaten dituzte, eguzkierradiazioaren ondorioei aurre egiten laguntzen dutenak, baina ez dira inola ere eguzkibabesgarrien ordezko.

Betakarotenoei egozten zaien edozein ondorio lortzeko, konposatu horietan aberatsak diren elikagaiak sartzen dira dietan, hala nola azenarioa, tomatea, brokolia edo kalabaza, gehigarririk gabe.

  • Azala barrutik zaintzeko elikagaiak

Izoztu daiteke berriro aurrez egositako ogia?

Irudia: Alexas_Argazkiak

Aurrez egositako ogia produktu bat da, eta amaitu aurretik ez da egosten. Izoztuta edo ontziratuta kontserbatzen da atmosfera aldatuetan, eta kontsumitzaileak edo dendak azken labeatze labur bat egiten du. Berriro izoztu daiteke gure osasuna arriskuan jarri gabe, baina zaporea eta testura hondatu egin daitezke.

Zergatik ezin zaio erremolatxa eman haur bati?

Erremolatxak eta beste barazki batzuek, hala nola espinakek, zerbek, aza eta borrajek, modu naturalean izaten dituzte nitratoak. Konposatu horiek ez dira toxikoak, baina nitrito bihurtzen dira, eta kontrako ondorioak eragin ditzakete, batez ere haur oso txikietan. Nitritorik baldin badago, haurtxoen hemoglobina erraz bihur daiteke metamioglobina, oxigenoa odolera garraiatzen duena, baina ezin du ehunetan askatu. Horrek zailtasunak sortzen ditu arnasa hartzeko, nekea eta kolore urdin bereizgarria.

Arriskua gutxitzeko, Espainiako Pediatria Elkarteak (AEP) 12 hilabetetik beherako haurrei erremolatxa, espinakak eta aza ez ematea gomendatzen du. Borraja ez da sartu behar hiru urte baino lehen. Elikaduraren Segurtasunerako eta Nutriziorako Espainiako Agentziak (AESAN) zerbetara zabaldu du murrizketa, eta urte batetik hiru urtera bitarteko haurrei egunean 45 gramo espinaka edo zerba ematea gomendatzen du. Haurrak infekzio gastrointestinala badu, erabat saihestu behar dira.

Janaria prestatzeko erabiltzen dugunean, alkohola lurruntzen da?

Garagardoarekin, ardoarekin edo likoreekin prestatzean, alkohola beroaren eraginez lurruntzen dela uste dute.Gezurra da. Degradazio pixka bat gertatzen bada ere, platera alkoholaren %4 eta %85 artean gorde daiteke, ontziaren formaren, beroaren eta, batez ere, erabilitako denboraren arabera: teknika azkarrek (adibidez, garreztatuak) ia ez dute suntsitzen.

Hori kontuan hartu behar da beti, baina bereziki edozein alkohol kopuru kontsumitzea kontraindikatua duten pertsonentzat prestatzen denean, hala nola, emakume haurdunentzat, tratamendu farmakologiko batzuk dituzten pertsonentzat eta adingabeentzat.

  • Alkohola duten errezetak, nola ordezkatu?

Eritritol gozagarria beste batzuk baino hobea da?

Eritritola polialkoholen familiakoa da, hala nola sorbitola edo maltitola. Modu naturalean agertzen da fruta eta elikagai hartzituetan, baina modu industrialean ere lortzen da. Azukreak baino ahalmen gozagarri txikiagoa du (% 70), eta ez du kilokaloriarik ematen. Beste batzuk baino hobeto toleratzen den arren, heste-ondorio kaltegarriak izateko arriskua dago; horregatik, %10 baino gehiago duten elikagai guztiek adierazi behar dute “ondorio laxanteak eragin ditzake”. Heldu batek 0,79 g kontsumi ditzake egunean kilo bakoitzeko, hau da, 55 g 70 kiloko pertsona batentzat.

Zergatik gertatzen da “yo-yo efektua” dieta batzuk egin ondoren?

Irudia: Getty Images

Yo-yoaren edo errebote-efektuaren bidez, pisua galtzen den garaiak eta kiloak berreskuratzen diren garaiak kateatzen dira. Pisua handitzearen arrazoia da energia-balantzea (gastatzen dugunarekin alderatuta irensten ditugun kaloriak) positiboa dela, eta, horren ondorioz, gehiegizko pisua gantz moduan biltegiratzen dela. Baina ez da beti kontuan hartzen janariaz eta ariketaz haraindi, energia-desoreka horri (genetikoak, sozialak, psikologikoak…) eragiten dioten hainbat faktore daudela, eta gantz-erreserbak babesteko diseinatuta gaudela. Hori oso baliagarria zen elikagaiak eskuratzeko aukera mugatua zenean, baina orain desabantaila bat da.

Pisua galtzean aldaketa hormonalak eta metabolikoak gertatzen dira, eta gure gorputz-osaera aldatu egiten da. Horrek lagundu egin diezaguke, edo marra mantentzea zaildu. Adibidez, muskulu-masa galduz oso azkar argaltzen bagara, kaloria gutxiago beharko ditugu eta pisua egonkortzea kostatuko zaigu. Pisu osasungarria lortzeko eta horri eusteko, funtsezkoa da gure gustu eta ohituretara egokitzen den elikadura- eta ariketa-jarraibideari atxikitzea, bizitza osoan mantendu ahal izateko.

Zer propietate ditu tahinak?

Tahina edo tahinia sesamo hazi ehoen orea da. Zaporea emateaz gain, nutrizioaren ikuspegitik oso aberatsa da gantz asegabeetan, proteinetan eta kaltzioan, eta horiek askoz hobeto aprobetxatzen dira sesamo-hazi xehatu eta osoen bidez. Kaloria asko dituen arren, gantz-iturri osasuntsu gisa erabil daiteke, fruitu lehorrekin edo oliba-olioarekin batera. Bakarrik jan daiteke, saltsan edo beste prestakin batzuetako osagai gisa, hala nola humusa edo baba ghanoush (berenjena-purea).

Eduki gehiago ikusteko, jo papereko aldizkarira.

Etiketak:

Dieta gehigarriak

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak