Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura > Ondo jaten ikasten > Bitxikeriak

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Nutrizio arloko kontsultategia: kafe erreduktoreak eta komtxaren onurak

Té kombuchak onurarik badu? Kafe erreduktoreek pisua galtzen laguntzen dute? Gaindikinak konpentsa daitezke? Beatriz Robles nutrizionistak erantzun dio

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Astelehena, 2022ko urtarrilaren 10a
beneficios de la kombucha Irudia: Getty

Té kombuchak onurarik badu?

Kombuxa te azukredunaren hartzidurak egindako edaria da, bakterio eta legamien nahasketa baten bidez egina. Azken osaera osagaien eta hartzidura-baldintzen araberakoa da, baina, funtsean, osagai hauek ditu: azukrea, polifenolak, azido organikoak, zuntza, mikronutrienteak (kobrea, burdina, manganesoa eta B taldeko bitaminak), entzimak eta alkohola. Pasteurizatu gabe hartzen bada, probiotikotzat hartzen da, mikroorganismo biziak dituelako.

Haren ospea areagotu egin da propietate batzuk dituelako (antiinflamatorioa, antioxidatzailea, minbizi-arriskua murrizten du…), baina gizakiekin egindako ikerketek ez dute frogatu haren onurak. Egia esan, hartziduraren parte bat alkoholikoa den edari bat da, eta, beraz, etanol kantitate aldakorrak agertzen dira. Ez da gomendagarria arrisku-taldeentzat, hala nola haurdun daudenentzat, haurrentzat eta medikatutako pertsonentzat, batez ere etxean egiten bada, baldintzak ez baitaude hain kontrolatuta.

Gaindikinak konpentsa daitezke?

Jende askok uste du jaietako gehiegikeriak elikagai jakin batzuekin konpentsa daitezkeela, ananarekin, esaterako. Fruta guztiak bezala, nutrizio dentsitate handiko produktua da, kilokaloria gutxiko elikagai asko ematen baititu. Baina ananak eta beste ezein elikagaik ez dute organismoa garbitzeko gaitasunik.

Elikagai baten testurak badu eraginik haren gainean dugun pertzepzioan?

Zaporea eta itxura bezalako ezaugarri nabarmenez gain, elikagaien testurak funtsezko zeregina du gure lehentasunetan. Testura kontzeptuak produktuaren ezaugarri mekanikoak, ukipenezkoak, ikusmenekoak eta entzumenezkoak biltzen ditu, hau da, zentzumenekin hauteman dezakegun ia guztia.

Olo-gailetekin egindako 2020ko azterlan britainiar baten arabera, ikusten dugun testurak, produktua ukitu gabe, eragina du osasungarria dela hautematean. Ikerketan, galleta zimurtsuenak osasunarentzat hobeak zirela interpretatu zen. Baina, paradoxikoki, desabantaila izan daiteke galletak bezalako elikagaientzat, kontsumitzaileak gozoak eta zaporetsuak izatea espero baitu, eta alderdi osasungarria zapore txarragoarekin lotzen da. Ikerketak proposatzen du testura kontuan hartzea kontsumitzailearentzat erakargarriagoak diren elikagai osasungarriak sortzeko.

Kafe erreduktoreek pisua galtzen laguntzen dute?

Kafea edukitzeaz gain, osagai exotikoak izaten dituzte produktu horiek, eta, horiei esker, “metabolismoa bizkortzen” edo “pisua galtzen laguntzen” dute, baina ez dago adierazpen horiek egiteko aukera ematen duen ebidentzia zientifikorik. Gainera, ez dute betetzen argaltzeko propietateak iradokitzen dituzten produktuen publizitatea debekatzen duen araudia.

Zergatik gehitu behar zaie arrautza-gorringoa ozpinei?

Irudia: Getty

Ozpinak nahaste homogeneoa osatu ezin duten bi konposaturen emultsio oso ezegonkorrak dira: ozpin-ura eta olioa. Indarrez irabiatu arren, banandu egingo dira. Arrautza-gorringoak agente emultsionatzaile gisa jarduten du, hau da, zati batek koipearekiko afinitatea du eta besteak urarekiko. Gorringoa olioaren eta ozpinaren arteko mugan jartzen da, eta nahasketa egonkortzen du.

Lo egiteak eragin txikia du gure elikaduran?

Gure beharren azpitik lo egiteak eragina izan dezake gose- eta asetasun-sentsazioen erregulazioan, grelina-jarioa estimulatzean (gosea estimulatzen duen hormona) eta leptinaren askatzea inhibitzean, horrek murriztu egiten baitu. Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics aldizkarian argitaratutako 2021eko ekaineko azterlan baten ondorioetako bat da hau. Azterketa horrek erakusten du lo egiteak eragin gutxi duela hautatzen dugun elikagai-motan, ahosabaian hiperkalorikoenak eta atseginenak bilatzeko joera baitugu.

Ikerketa horren arabera, ia 20.000 lagunen datuak aztertu ziren, eta lo-faltak gure elikadura-hauteskundeei ere eragiten die. Ikusi da, bai haurretan, bai helduetan, ordu gutxi lo egiteak zerikusia duela otordu nagusietan neurriz kanpo jatearekin eta aperitiboen eta janari lasterren kontsumoa handitzearekin. Lo gutxiago egiten duten pertsonek elikagai hiperkalorikoak eta nutrizio balio gutxikoak mokokatzeko joera dute.

Esna ordu gehiago egoteak ere aukera gehiago ematen ditu bazkaltzeko, denbora gehiago izaten baitu, eta gaueko pikotsoetarako joera du, eta, gainera, haurren sedentarismo handiagoarekin erlazionatzen da. Horiek guztiak arrisku-faktoreak dira transmititu ezin diren gaixotasunak garatzeko, hala nola, obesitatea edo 2. motako diabetesa.

Haragia kozinatu aurretik edo ondoren prestatzen da?

Kozinatu baino 40 minutu lehenago atera, gutxienez. Lehenengo minutuetan, gatzaren eraginez, haragiaren ura atera eta azalean metatzen da. 15 minutura, gatzak eta urak osatzen duten gatzunak muskulu-zuntz batzuk hausten ditu, eta haragia gai da likidoa berriz xurgatzeko. Birxurgatze hori ia 40 minutura iristen da, eta, hortik aurrera, ezin hobea izango da kozinatzea.

Gatza bota eta minutu batzuetara sukaldatzen bada, emaitza ez da hain mamitsua izango, eta, urak tenperatura jaisten duenez, zailagoa da zapore txigortuak agertzea. Denborarik ez badugu, kozinatu eta berehala atera behar da.

Eduki gehiago ikusteko, jo papereko aldizkarira.

Etiketak:

kafe te

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak