Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Nutrizio arloko kontsultategia: magnesio-gehigarriek adorea altxatzen dute?

Magnesioak gogo-aldartea hobetzen du? Eta ekinozeak immunitate-sistema indartzen du? Nola ordezkatu D bitamina falta? Beatriz Robles nutrizionistak zalantza horiei eta beste batzuei erantzun die

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Igandea, 2020ko ekainaren 07a

Magnesio-gehigarriek animoa altxatzen dute?

Magnesio-gabezia muskulu-ahultasunarekin, nekearekin, depresioarekin edo suminkortasunarekin lotzen da. Hala, nekea eta nekea murriztearekin eta funtzio psikologiko normalarekin lotzen da, biak ere Elikagaien Segurtasunerako Europako Agintaritzak (EFSA) onartzen dituen propietate osasungarrien adierazpenarekin. Baina erakundeak uste du, halaber, gure magnesio-eskakizunak erraz lor daitezkeela dieta normaletik abiatuta (besteak beste, gazta, haziak, fruitu lehorrak eta zerealak), eta, beraz, ez dagoela osagarririk egin beharrik.

2018ko nazioarteko metaanalisi batean, Nafarroako Unibertsitateko eta Carlos iii.a Osasun Institutuko ikertzaileek parte hartu zuten, eta berariaz aztertu zuen magnesio-osagarriek gogo-aldartean duten eraginaren ebidentzia, eta ez zuen aurkitu plazeboak baino eragin handiagoa duenik.

Nola ordezka daiteke D bitamina falta?

D bitaminak sistema immunearen funtzionamenduan eta kaltzioaren eta fosforoaren erregulazioan parte hartzen du (hezur-osasunean eragina du). Haren defizitak zenbait gaixotasunetan (ugaltze-alterazioak, minbizia, diabetea) eragina duela iradoki da, baina oraindik hori ikertzen ari dira. Nutrizio eta Dietetikako Espainiako Akademiaren arabera, datuek adierazten dute Espainian biztanleria orokorraren zati handi batek D bitaminaren gabezia ertaina zuela konfinatu aurretik. Bitamina hori lortzeko iturri nagusia eguzki-esposizioa da, baina, egoera normaletan ere, aire zabalean ematen dugun denbora mugatua da. Hori dela eta, etxean giltzapetu izanak nabarmen okertu ahal izan du gutxiegitasun hori, eta ez hainbeste.

D bitaminaren estatusa hobetzeko, komeni da eguzkitan jartzea hanketan, besoetan eta aurpegian 15 minutuz astean 3 aldiz (esposizio-aldi luzeetarako, eguzkitik babestea gomendatzen da), eta bitamina hori duten elikagai gehiago hartzea, hala nola arraina, arrautzak, esnekiak eta aberastutako beste produktu batzuk.

Entsaladak poltsetan garbitu behar ditut?

Ez. Hainbat barazkiren hostoen nahasketa gisa poltsetan aurkezten diren entsaladak dagoeneko higienizatuta daude. Garbitzen baditugu, gainazaletan eta tresnetan dauden mikroorganismoekin kutsa ditzakegu. Hori bai, benetan garbi daudela ziurtatzeko, ontzian “garbituta” edo “kontsumorako prest” jartzea begiratu behar dugu.

garbitze-poltsako entsalada
Irudia: Getty Images

 

Zein edari osasungarri har dezaket udan?

Beroarekin, ohikoa da etxetik kanpo zerbait hartzera edo mendira edo igerilekura edariak eramatea. Hala ere, eskaintza oso zabala da, eta elikadura-kalitatea erabat aldakorra.

Aukera okerrenen artean daude edari energetikoak (azukre libre, kafeina eta konposatu asko dituzte, eta arazoak izan ditzakete kolektibo batzuentzat, hala nola, ginseng haurdun dauden emakumeentzat), freskagarriak eta edari alkoholdunak (ardoa eta garagardoa barne), koktelak bereziki aipatuta. Kontuz ibili behar da “osasuntsu faltsuekin”, hala nola edari isotonikoak, zuku esnedunak edo te-freskagarriak: gehienak azukrez kargatuta daude, eta elikadura-dentsitate txikia dute.

Kasu horietan, azukrerik gabeko freskagarriak edo “%0,0” garagardoak eska daitezke (“alkoholik gabeko” freskagarriek 0,9 gradu arteko alkohola izan dezakete).

Aukerarik onenak ura (gasarekin eta limoiarekin edo zaporeekin, adibidez), kafea izotzarekin edo infusio hotzak (te izoztua, esaterako) izango lirateke.

Zergatik ateratzen da geruza zuri bat txokolatean?

Txokolatearen gantza solidoa denean, kristalak sortzen ditu, eta horien konfigurazioak eragina du distiran, kolorean eta testuran. Beroak koipea urtzen du eta, tenperatura jaistean, egoera solidora itzultzen da, baina kristal desberdinak eratzen ditu, argia modu desberdinean islatzen dutenak (zuria dirudi) eta testura pikortsua ematen diotenak.

Anakardo gordinak benetan gorderik daude?

Ez. Fruitu lehor horrek urushiola du, erupzioak bezalako erreakzio alergikoak eragiteko gai den fenola. Hori saihesteko, lurrun bidezko tratamendua egiten zaie, eta, beraz, ez dira erabat "gordinak". Merkatuan dauden guztiak prozesatu egin dira arriskua ezabatzeko.

Ekinazeoak immunitate-sistema indartzen du?

Europako Batasunean ez da legezkoa Echinacea angustifolia landarearen propietate osasungarriak aipatzea, sistema immunean dituen onurak barne. Hala ere, ekinozeko elikagaien osagarriak prebentzio gisa eta arnas infekzioen tratamenduan laguntzaile gisa sustatzen dira. Cochrane ikerketa baten arabera (ebidentzia zientifikoa berrikusten duen azterketa), ekineako produktuek ez dute etekinik izaten hotzaldietan, baina, agian, garrantzi kliniko txikiko prebentzio-efektua izan dezakete. JAMA zientzia-aldizkarian argitaratutako berrikuspen batek ere ez zuen aurkitu ekinazeoak hotzeriaren iraupena murriztuko zuenik.

Para acceder a más contenidos, consulta la revista impresa.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak