Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura > Ondo jaten ikasten > Bitxikeriak

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Nutrizio arloko kontsultategia: mikrouhinak elikagaiak suntsitzen ditu?

Egia da haurrek ez dutela arroz-edaririk hartu behar? Zer da zehazki skyr? Eta kinoa? Ezkurrak jan ditzakegu? Beatriz Robles nutrizionistak zalantza horiei eta beste batzuei erantzun die

microondas nutrientes Irudia: Getty Images

Mikrouhinak elikagaiak suntsitzen ditu?

Elikagaiak prozesatzeko metodo orok nutrizio balioa aldatzea dakar, baina horrek ez du esan nahi azken emaitza gutxiago elikatuko denik. Adibidez, beroak handitu egiten du zenbait mantenugairen digestio-erraztasuna (hobeto digeritzen da) eta bioerabilgarritasuna (xurgapena), hobetu egiten du higienearen kalitatea, mikroorganismoak suntsitzen baititu eta elikagai batzuetan berez agertzen diren eta kontzentrazio handietan toxikoak izan daitezkeen konposatuak ezabatzen baititu.

Beroak zenbait mantenugai termosentikor galtzea eragin dezake, tenperaturaren intentsitatearen eta iraupenaren arabera. Gainera, urarekin egosten bada, konposatu hidrosolubleak galdu egiten dira egosteko likidoan. Mikrouhinak laburtu egiten ditu kozinatze-denborak, eta horrek esan nahi du elikagaiak gutxiago galtzen direla egoste luzeetan baino.

Ameriketako Estatu Batuetako Sendagaien eta Elikagaien Administrazioak (FDA) eta Harvardeko Medikuntza Eskolak adierazi dute mikrouhin labean prestatzeak ez duela ohiko metodoek baino gehiago murrizten nutrizio-balioa. Ebidentzia zientifikoaren arabera, gainera, beste teknika batzuen aldean abantailak izan ditzake, antioxidatzaile begetalen galera txikiagoa eragiten baitu.

Egia da haurrek ez dutela arroz-edaririk hartu behar?

Arroza eremu itsutuetan landatzen da, eta ur asko behar du. Prozesu naturaletatik edo industria-jardueretatik abiatuta, ur horrek artsenikoa izan dezake, kutsatzaile gisa agertzen den erdi-toxikoa. Europako Batasunean arriskua artsenikoaren gehieneko mugak ezarriz kontrolatzen da.

Hala ere, haur txikiak esposizio handiagokoak izan daitezke, haurrentzako elikagai asko zereal horrekin eginak baitaude. Hori dela eta, zenbait erakundek, hala nola Suediako Elikagaien Agentziak (Swedish Food Agency), gomendatzen dute astean lau aldiz mugatzea arroz-kontsumoa, eta 6 urtetik beherakoek arroz-edariak edo opiltxoak kontsumitzea saihestea. Adin horietan, hobe da arroz integrala saihestea, artseniko gehiago metatzen baitu (konposatu hori gainazaleko geruzetan aurkitzen da, perikarpioa eta zahia, integralean gordetzen direnak). Teknika batzuek —adibidez, arroza prestatu aurretik garbitzea edo ur askorekin irakitea— artseniko-kantitatea murrizten dute.

Zer da skyr?

Islandiako jatorrizko esne hartzitu hori hartzidura mikrobiar, laktiko eta alkoholiko bikoitzetik sortzen da (% 0,2-0,5 alkohol du). Ondoriozko produktuari gazura kentzen zaio, elikagaiak kontzentratuz. Gatzagia gehitu dakioke gaztaren antzeko produktua lortzeko. Beste esne hartzitu batzuen antzekoa da, eta literatura zientifikoak ez dizkio ematen berariazko propietateak.

Eta kinoa?

Ez da zerealen familiakoa, baina sukaldaritzan antzeko erabilera du. Proteinaren funtsezko aminoazido gehienak xurga ditzakegu, eta, beraz, nutrizioaren ikuspegitik, pseudokereal hori asko baloratzen da. Mendebaldeko eskariak aldaketak eragin ditu Andeetako merkatu ekoizleetan, baina beste leku batzuetan hazteko aukera bat dira, hala nola Espainian.

kinoa pseudokereala
Irudia: Getty Images

Etiketan bakarrik jakin daiteke zenbat azukre dagoen?

Legeriak eskatzen du elikagaien nutrizio-etiketan “azukre” gisa agertzea azken produktuan dauden azukre sinple guztiak (monosakaridoak eta disakaridoak, polialkoholak izan ezik). Hau da, elikagaian berez dauden azukreak eta industriak fabrikazio-prozesuan gehitzen dituenak batzen dira. Adibidez, azukre erantsirik gabeko jogurt natural batek 5 g laktosa, esnearen azukre sinplea, izango ditu.

Produktu gehienetan, ez dakigu osagai bakoitzaren kantitate zehatza, legeak ez baitu hori adieraztera behartzen (ontzian konposatu nabarmena ez bada). Horregatik, oso zaila da zenbat azukre erantsi diren jakitea, etiketa irakurrita. Gutxi gorabeherako kalkulua egiteko, elikagaien osaeraren taulak erabiltzen dira. Taula horiek lehengai bakoitzaren mantenugaien ehunekoa adierazten dute: etiketan adierazitako azukreen eta osagaietatik abiatuta elikagaiak berez dituenen arteko aldea, gehitu egingo litzateke.

Ezkurrak jan ditzakegu?

Ezkurrak karbohidrato eta zuntz ugarikoak dira, kalitate oneko koipea eta proteinak ematen dituzte. Zeliakoentzat egokia den irin gisa etorkizun handiko erabilera dute. Taninoen edukia dela eta, toxikoak dira zaldi eta hausnarkarientzat, baina gizakiengan toxikotasuna ez dago oso dokumentatuta, eta gordinik jaten badira bakarrik gertatzen da (beratzeak eta egosteak arazoa ezabatzen dute).

Zergatik galdarraztatu barazkiak izoztu aurretik?

Prozesu horretan, barazkiak ur irakinetan sartzen dira denbora laburrean (1-3 minutu), eta, ondoren, ur hotzetan sartzen dira, beroak eragin ez dezan eta ehunak biguntzen jarrai dezan. Hala, entzima batzuk desaktibatzen dira, hala nola lipooxigenasak edo polifenoloxidasak. Entzima horiek beren jarduerari izozte-tenperaturetan eusteko gai izango lirateke eta usain, kolore eta zapore anomaloak sortuko lituzkete. Tratamendu termiko horrek mikroorganismoen zati bat desgaitzen du, eta, ondorioz, higienearen kalitatea hobetu eta ehunetan dagoen oxigenoa kanporatzen du. Hala, oxidazio-erreakzioak (kolore-, usain- eta zapore-aldaketak) murrizten dira biltegian dagoen bitartean.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak