Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura > Ondo jaten ikasten > Bitxikeriak

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Nutrizio arloko kontsultategia: oilaskoa anisakisarekin eta gehigarri probiotikoak

Oilaskoak anisakisa izan dezake? Aurreko egunean arroza eta pasta egosi, gutxiago gizentzen du? Erabilgarriak dira probiotikoak dituzten gehigarriak? Beatriz Robles nutrizionistak zalantzak argitu ditu

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Ostirala, 2021eko urtarrilaren 08a
pollo puede contener anisakis Irudia: Getty Images

Oilaskoak anisakisa izan dezake?

Arraina anisakisarekin jateak kontrako bi erreakzio mota eragin ditzake: anisakiosia, edozein pertsonarengan parasito bizia irenstean agertzen dena eta sintoma gastrointestinalekin agertzen dena, eta anisakisaren proteinekiko alergia, zeina sentikorrak diren eta parasitoa (bizia edo hila) duen elikagai bat kontsumitu duten pertsonengan soilik agertzen baita.

Azterlan batzuen arabera, hegaztiek anisakisak kutsatutako arrain-irinez elikatzen badira, proteina alergenikoek hegaztien hestea zeharkatu eta haragira pasa litezke. Kozinatuak desegiten ez dituenez, sentsibilizazio handiko pertsonen erreakzioa eragin dezakete. Baina kasu bitxiak dira.

Zergatik adierazten du nire jogurt gaingabetuaren etiketak azukreak dituela?

Laktosa azukre sinple bat da, eta modu naturalean agertzen da esnean, 100 ml bakoitzeko 4,6 g inguru. Jogurtetan ere aurkitzen da, mikroorganismoek hartzidurarako zati bat bakarrik erabiltzen dutelako.

Laktosaren kontsumoak ez du zerikusirik obesitatea edo diabetea bezalako gaixotasunen garapenarekin, eta hori gertatzen da azukre erantsiak direnean. Askotan, industriak azukre osasungaitz horiek sartzen ditu jogurtetan (baita gaingabetuetan ere), testura eta zaporea hobetzeko.

Jogurt gaingabetuak hautatzen baditugu, kontuan izan behar dugu “0 % gantz” adierazteaz gain “0 % azukre erantsi” ere adierazten dutela, eta horrek bermatzen du aurkituko dugun azukre bakarra esnearena dela. Beste aukera bat osagaien zerrenda irakurtzea eta azukreak dituen jogurta baztertzea da. Nutrizio-informazioa ere begiratu dezakegu: "azukreen" balioa 4 eta 5 g artekoa bada, azukre hori laktosa da. Gainetik badago, azukre erantsia dauka.

Zer propietate ditu moringak?

propietate moringoak
Irudia: Getty Images

Moringa oleifera himalaiako zuhaitza da, eta haren haziak, zorroak eta hostoak jangarriak dira. Azken horiek glukosinolato, flavonoide eta azido fenolikoen edukiagatik erabiltzen dira, eta horiei diabetesaren, hipertentsioaren edo minbiziaren kontrako propietateak ematen zaizkie. Hala ere, moringaren eraginkortasunari buruzko ebidentzia mugatua da, oso gutxi ikertu baita gizakietan eta ez baitago ziurtasunik haren segurtasunaz. Nolanahi ere, medikuak gainbegiratuta kontsumitu behar dira beti.

Erabilgarriak al dira probiotikoak dituzten gehigarriak digestio-arazoetarako?

Osasunaren Mundu Erakundeak mikroorganismo bizidun gisa deskribatzen ditu probiotikoak, kantitate egokietan emanda, osasunarentzat onuragarri direnak. Azken hamarkadetan, haien eragin positiboak ikertu dira, eta ondorio onak izan dituzte gaitz gastrointestinaletan. Baina “probiotiko” kontzeptuaren barruan, oso mikroorganismo desberdinak sartzen dira, eta haien propietateak eta eraginkortasuna ez dira guztientzat baliagarriak; aitzitik, andui bakoitzaren ezaugarri espezifikoak dira dosi jakin batean denbora jakin batean hartzen direnean.

Gastroenterologiaren Ameriketako Elkarteak gida bat argitaratu berri du, eta bertan gomendatzen du ez erabiltzea probiotikoak Crohn-en gaixotasunaren edo heste narritagarriaren sindromearen gisako nahasteen tratamenduan. Bai, onurak izan ditzakete gastroenteritisa duten haurrengan eta, antibiotikoekin tratamendu bat egiten denean, hesteetako infekzioak saihesteko, baina betiere probiotikoen konbinazio jakin bat erabiliz. Immunodeprimitutako pertsonei edo hesteetako kalteak dituztenei ez zaie medikuen ikuskapenik gabe eman behar, ondorio kaltegarriak izan baititzakete.

Sulfitoek erreakzio alergikoak eragin ditzakete?

Sulfitoak berez agertzen dira zenbait produktutan, hartziduraren ondorioz (ardoan bezala), baina gehigarri gisa ere gehitu daitezke, beren propietate kontserbatzaileengatik: koipeen oxidazioa prebenitzen dute, mikroorganismoen hazkuntza saihesten dute eta elikagaien kolorea mantentzen dute.

Eragiten duten kontrako efektua ez da alergiatzat hartzen, haien ekintza-mekanismoa ez baitago argi, baina egia da sentikortasun-erreakzioak eragin ditzaketela, batez ere pertsona asmatikoetan, asma-eraso gisa agertzen baitira; edo pertsona osasuntsuetan, urtikaria edo angioedema agertzen baita.

Erraz identifikatzen dira etiketan, araudiak behartzen baitu adierazteko elikagaian 10 mg/kg edo 10 mg/l baino kontzentrazio handiagoa duten.

Aurreko egunean arroza eta pasta egosi, gutxiago gizentzen du?

Almidoi erresistentea elikagai horietan nagusi den karbohidrato mota bat da, gizakiaren entzimek digeritzen ez dutena. Horregatik kaloria gutxiago ematen ditu, prebiotikoa da eta kolesterolaren edo gluzemiaren kontrolean izan ditzakeen ondorioengatik aztertzen da. Pasta eta arroza berotze- eta hozte-zikloetan jartzen badira, almidoia handitu egin daiteke. Baina kontuz, tenperatura-aldaketek handitu egiten dute Bacillus cereus-ek intoxikatzeko arriskua.

Zergatik da aukera hobea arroz lurrundua?

Arroz lurrundua prestatzeko, zerealaren aleak ur berotan berotu eta lurrunetan egosten dira. Horrela, almidoian aldaketak egiten dira, eta erresistente bihurtzen da. Prozesuan B taldeko bitaminen eta fosforoaren kontzentrazioa handitzen da. Arroz horrekin odoleko glukosa gutxiago igotzen da, eta hori abantaila da arroz zuriarekin alderatuta.

Eduki gehiago ikusteko, jo papereko aldizkarira.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak