Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura > Ondo jaten ikasten > Dieta-osagarriak

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Nutrizio-gehigarrien erabilerari buruzko zalantzak

Nutrizio-gehigarrien eraginkortasun erreala eta segurtasuna ez ezagutzeak eta gehiegi eta luzaroan jateak ondorio kaltegarriak izan ditzake osasunean.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Asteartea, 2011ko apirilaren 12a

Eguzkia hartzen ez badut, D bitamina-gehigarrietara jo beharko zenuke? Kaltzioarekin aberastutako esnekiak kontsumitu behar dituzu? Egia al da begetarianoa banaiz bitamina-gehigarriak behar ditudala? Elikaduraren eta elikaduraren arloan, bereziki nutrizio-gehigarrien kasuan, zalantza asko sortzen dira; izan ere, produktu horiei buruzko gomendioak, osasun-langileen, publizitatearen edo lagun-kontseiluen bidez, askotarikoak eta, askotan, nahasgarriak eta okerrak dira. Egoera horretaz jabeturik, Estatu Batuetako Osasun Ministerioaren gehigarri dietetikoen bulegoak atal berri bat jarri du bere web orrian, kontsumitzaileek produktu horiei buruz gehien errepikatzen diren zalantza batzuen berri izan dezaten, horietako asko arinegi hartzen baitira. Kasu batzuetan, beharrezkoa da mantenugai gehiago hartzea, baina beste batzuetan gehiago edo gutxiago gomendatzen da eta, batzuetan, hobe da horiek saihestea.

Img capsulas1 articulo ancho

Nutrizio-gehigarriak hartu behar dira?

Osagarrietatik lortutako elikagai batzuk oso erabilgarriak izan daitezke elikagaietatik abiatuta eskakizunak betetzen ez dituztenentzat.

Elikadura- eta osasun-egoera ezin hobea sustatzeko estrategiarik egokiena, gaixotasun kronikoak izateko arriskua murriztuko duena, elikagai ugari dituzten elikagaiak aukeratzea da. Hala ere, nutrizio-gehigarrien bidez lortutako batzuk oso erabilgarriak izan daitezke elikagaietatik abiatuta beren eskakizunak bete ezin dituzten pertsonentzat. Hala gertatzen da bizi-egoera batzuetan, eta egoera horien beharrak handitu egiten dira, edo elikagai jakin batzuk nahita edo nahitaez murriztu behar dira (osasunagatik). Lehen taldekoak dira haurdun dauden emakumeak, azido folikoaren eta iodoaren gehigarriak hartu behar dituztenak fetua behar bezala garatzeko, eta bularra ematen duten emakumeak, bularra ematen ari diren bitartean. Bigarren kasua begetariano zorrotzena da, B12 bitamina-beharrak betetzen baitituzte (animalia-jatorriko elikagaietan bakarrik dago), bitaminarekin aberastutako elikagaien ohiko kontsumoarekin edo gehigarriekin.

Gogoratu behar da, hala ere, Europako herritarrek 1.500 milioi euro gastatzen dituztela elikadura-osagarrietan, eta horietako asko ez direla beharrezkoak, arlo horretako agintarien arabera. Gainera, kontsumitzaile guztiek ez dute ezagutzen osagarrien benetako eraginkortasuna eta segurtasuna, eta horiek gehiegi eta jarraian jateak ondorio kaltegarriak izan ditzake osasunean.

Hori dela eta, beharrezkoa da osasun-profesionalek, medikuek, dietista-nutrizionistek eta saltokietan dauden farmazialariek nutrizio-gehigarrien edo elikadura-osagarrien berri izatea, herritarrak arlo horretan hezteko. Era berean, erakundeek beren segurtasuna, publizitatea eta etiketatzea behar bezala kontrolatzeaz arduratu behar dute, bai eta gerta daitezkeen kontrako ondorioen jarraipen egokia egiteaz ere.

Gehigarrien kaltzioa

Nutrizio-gehigarriek dituzten kaltzio-moten arteko desberdintasun nagusia forma kimikoa da. Bi mota ohikoenak kaltzio karbonatoa eta kaltzio zitratoa dira. Lehenengoa hobeto xurgatzen da elikagaiekin nahasita hartzen denean; kaltzio zitratoa, berriz, egokiena da urdail hutsarekin hartutako kaltzio gehigarrietarako. Nolanahi ere, organismoak ondo xurgatzen ditu bi formak.

Kaltzioa mineralarekin aberastutako elikagaietan ere aurki daiteke, gero eta ugariagoak baitira, eta nutrizio gotorleku hori ez da esnekietara mugatzen. Zuku, galleta edo ogiek osatzen dute mineral hori gehitu zaien produktuen zerrenda. Ohikoak dira nutrizio-adierazpenak eta publizitate-mezuak: “esnearen kaltzioarekin”, “kaltzioarekin eta D bitaminarekin”, “kaltzio karbonatoarekin”, etab. Produktu horien kaltzio-mota gehigarriena bezalakoa izan daiteke, edo fosfato trikaltzikoa, organismoarentzat erabilgarritasun txikiagoa duena. Lithothamnion calcareum f alga kareduna ere erabiltzen hasi da. Korallioideak, %85 kaltzio karbonatoarekin, kaltzio iturri ona da. Kaltzio mota bakoitzaren eskuragarritasun-maila eta kontsumitzeko modurik onena ezagutzea funtsezkoa da lortu nahi den efektua lortzeko.

D bitaminaren eta eguzkiaren dilema

D bitamina mantenugai bat da, eta organismoaren azala sintetizatzeko gai da eguzki-esposiziotik abiatuta, nahiz eta elikagai batzuk janez ere lor daitekeen (arrain urdina, esnekiak, arrautzak eta elikagai aberastuak). Organismoan funtzio ugari ditu, baina garrantzitsuenetariko bat hezur-osasunarekin lotuta dago.

D bitaminaren beharren erdia, gutxi gorabehera, eguzkitan modu naturalean eta kontrolatuan egoteagatik betetzen da, eta gainerakoa dieta bidez, D bitamina edo gehigarri ugari duten elikagaien bidez. Adituen gomendio orokorra elikagaietatik abiatuta, ahal den guztietan, elikagaiak lortzea da. Estatu Batuetako Medikuntza Institutuaren arabera, hauek dira D bitaminaren (Dietary Reference Intakes for Vitamin D) irensketa gomendatuak: 0 eta 12 hilabete bitarteko haurrak, 400 Nazioarteko Unitate (IU) edo 10 mikrogramo (mcg); 1 eta 13 urte bitarteko haurrak, 600 IU edo 15 mcg haur, bi sexuetako nerabeak eta helduak.

Hala ere, zaila da jakien bidez zenbat D bitamina hartzen den jakitea. Eguzkiaren eraginpean egoteari dagokionez, jakina da mugatu egin behar dela, azaleko minbizia izateko arriskua murrizteko. Horregatik, elikagai horren beharrak asetzen diren eta banakako gomendio zehatzak ematea zaila da. Oro har, Osasunaren Mundu Erakundeak gomendatzen du aurpegia eta besoak eguzkitan jartzea egunean 30 minutuz, D bitaminaren ekoizpen egokia lortzeko. Erredurak saihestu behar dira beti. D bitamina-gehigarriak hartzeko aholkua talde hauentzat bakarrik da:

  • Adineko pertsonak, D bitamina sintetizatzeko larruazalak eraginkortasun txikiagoa duelako.
  • Azal iluneko indibiduoak, bitaminaren sintesia egiteko zailtasun handiagoa baitute.
  • Crohn-en edo zeliakiaren eritasuna duten pertsonak, gantza behar bezala xurgatzen ez dutenak, eta elikagai liposolubleak, hala nola D bitamina, dituztenak.
  • Obesitatea duten pertsonak, gorputzeko gantzak zaildu egiten baitu odolera D bitamina iristea.
  • Amagandiko edoskitzea duten haurtxoak eta haur txikiak, haien beharrak betetzeko behar den kopurua falta baitaiteke.
  • D bitaminaren gehigarria hartzeko beharrari buruzko erabakia osasun arloko profesional kualifikatu baten esku egongo da. Profesional horrek D bitaminaren ingestioa ebaluatuko du, elikadura, larruazalaren mota edo kolorea eta jasotzen den eguzki-esposizioa kontuan hartuta. Odoleko D bitaminaren maila ere ebaluatu daiteke, azterketa baten bidez.

    SOLAIRU BIDEZKO OSAGARRIAK

    Askotan, “natural” edo “landarez” etiketatutako produktuak berez seguruak direla pentsatzen da. Baina hori ez da beti horrela. Landarez osatutako gehigarrien segurtasuna osagai kimikoen, organismoan duten eraginaren, nola prestatzen diren eta hartzen den kopuruaren araberakoa da, besteak beste.

    Horren arabera, ezer ez edo eraginkortasun gutxi izan dezakete, edo, aitzitik, organismoan ondorio garrantzitsuak izan ditzakete eta sendagaiekin eta beste gehigarri batzuekin elkarreraginean jardun; beraz, ezinbestekoa da produktu horien preskripzioa osasun arloko profesional egokien esku egotea.

    RSS. Sigue informado

    Hau interesa dakizuke:

    Infografiak | Argazkiak | Ikerketak