Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Nutrizio-hezkuntza janaria ez alferrik galtzeko

Elikagairik aberatsenak hautatu, ahalik eta modurik eraginkorrenean prestatu eta konbinatu, eta elikagai guztiak kontuan hartuz gero, ez da jakirik alferrik galduko.

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Asteartea, 2012ko uztailaren 24a
img_tirar comida listp

Ezjakintasunak elikagaiz eta ahalmenez betetako zaborrak sortzen ditu. Elikagaiak xahutzeko ohitura txarra sukalde aberatsek eta sukalde apalek dute, eta, bi kasuetan, baliabideak, errezetak eta osasuna pobretu egiten dira. Janaria xahutzeak kutsatzeko eta izurriteak izateko arriskua areagotzen du, eta, aldi berean, kalitatezko elikadura berdintasunez eskuratzeko aukera murrizten du. Erreportaje honetan elikadura-iradokizunak proposatzen dira, janaria eta ideiak hobeto aprobetxatzeko, elikagai gutxiago alferrik galtzeko.

Irudia: jbloom

Elikagaiak hobeto aprobetxatzeko iradokizunak

Giza kontsumorako munduan ekoizten diren elikagaien herena bota edo galdu egiten da, Elikadura eta Nekazaritzarako Nazio Batuen Erakundearen (FAO) kalkuluen arabera. Urteko galerak 800.000 milioi eurokoak dira herrialde industrializatuetan eta 510.000 milioi eurokoak garapen bidean dauden herrialdeetan. Dirua alde batera utzita, arazo nagusia zaborra nola murriztu ez jakitea da, aldi berean elikagaiak irabazten diren bitartean.

Baliabide ona da jaki gisa baztertzen dena sartzea, hala nola zurtoinak, haziak eta barazkien hostoak, barazkiak eta lekaleak.

FAOk Latinoamerikako, Karibeko eta Afrikako eskualde batzuetan egiten dituen kanpainek ideia batzuk sustatzen dituzte hobeto jateko eta gutxiago alferrik galtzeko. Bere ekimenen helburua elikagaien erabilera arrazional eta osasungarria lortzea da, eta hori, garapen bidean dauden herrialdeentzat sortu bazen ere, munduko edozein sukaldaritzari aplika dakioke. Arrakasta lortzeko, hondakinak murrizteko teknikak beste batzuekin elkartu behar dira, dieta hobetzeko. Iradokizunen artean, hauek nabarmentzen dira:

  • Jaki gisa baztertzen dena sartzea, hala nola zurtoinak, haziak eta barazkien hostoak, barazkiak eta lekaleak.
  • Ondo nahastu elikagaiak. Besteak beste:
    • Zerealak lekaleekin, edo zerealak fruitu lehorrekin, kalitate handiagoko elikagaiak lortzeko (balio biologiko handiko landare-proteina).
    • Burdina askoko elikagai begetalak, C bitamina ugari duten beste batzuekin (fruitu lehorrak tomate-entsaladarekin, azak, piperrak edo zitrikoak…).
  • Elikagaiak prestatzean, elikagai batzuk bioerabilgarriagoak izatea, arto-irinaren kasuan bezala, niazina edo B3 bitamina aprobetxatzeko.
  • Elikagaiak gordinik eta kozinatuan gorde. Batzuetan, milaka urteko metodoak, gatzuna esaterako, ahaztu egin dira, eta oso erabilgarriak dira hozkuntza luxua den edo elektrizitate-hornidura maizegi mozten den komunitateetan.
  • Manipulatzean, biltegiratzean eta bektoreen eraginpean egotean higiene-praktika txarrak ezabatzea.
  • Janaria prestatzea, kaxetan ontziratutako produktuak irentsi ordez.

Azken batean, elikagai gehien dituzten elikagaiak hautatzen ikasi behar da, ahalik eta modu eraginkorrenean prestatu, elikatzen duen guztia sartu, konbinazio eraginkorrak egin eta hondarrik ez uzteko helburua ezarri. Herrialde industrializatuetan egin ezin den ezer ez.

Elikagai gutxiago alferrik galtzeko ideiak

Nutrizio ona (eta elikadura egokia) lortzeko, lehenik eta behin, beharren araberako dieta planifikatu behar da. Eta hori elikagai galkorren benetako kontsumoaren aurreikuspen egoki batekin baino ez da lortzen. Ohiturak aldatu behar direla dioen oharra: herrialde industrializatuen hondakinak ikaragarriak dira eta, neurri handi batean, “erabili eta bota” dinamikari zor zaizkio. Errutina horrek beharrik eta irizpiderik gabe erosteko gogo aseezina sustatzen du, eta horrek, azken batean, okupatzen duena botatzera, gogorik gabe edo hondatu egin da.

Lau kideko familia bateko materia organikoaren zaborrak ez luke egunean 30 litro baino gehiago izan behar.

Herrialde horietan, elikagaiak, oro har, prozesatuta iristen dira, eta ekoizlearen eta kontsumitzailearen arteko distantzia izugarria da. Lau kideko familia bateko materia organikoaren zaborrak egunean 30 litro baino gehiago ez izatea izan behar da kontuan. Kozinatzen diren kantitateak zaindu behar dira, soberakinak gorde eta kontuan hartu egun gutxiren buruan erabiltzeko, eta elikagaiak ondo konbinatu menu osasungarriak eta kantitate egokiak egiteko. Ontziratu gabe erostea, latak eta kontserbak agerian edukitzea, izoztuak errepasatzeaz gain, botatzen diren elikagaiak murrizten laguntzen duten beste neurri batzuk dira.

Janaria hobeto aprobetxatu: amonek joera sortzen dute

Berlin, eramaten denaren eta modan dagoenaren gunea, mundura zero zaborra lortzean islatzen den bizimodua esportatzen hasi da. Hori duela hamarkada batzuk egin zuten amonek, gerrako eta eskasiako urteak ikasteko. Orain, haren adibidea inspirazio-iturri izan daiteke.

Horretarako, etxeko kroketak, torradak edo gisatuak egiten ikasi behar da, eta soberakinak kristalezko flaskoetan gordetzen jakin, menu goxoetan erabiltzeko. Eredu horren arabera, zaborra suntsi daitekeela uste den zerbait banatu behar da mahaikideen artean. Garai batean, hondakinak bereizten hasi ziren, eta, une honetan, edukiontziak gero eta hustuago egon behar dira, janaria ongi erabiltzen delako.

Nolanahi ere, oinarrizko elikagai batzuk ez lirateke zaborretan agertu behar, hala nola ura, karbohidratoak, bitaminak, koipeak, proteinak eta mineralak. Hau da, ura, zerealak eta lekadunak, frutak eta barazkiak, esnekiak, arraina, arrautzak eta haragia, olioak eta fruitu lehorrak. Elikagai horiek guztiek egon behar dute dietan, kantitate zehatzetan, ahal direnak edo behar direnak, baina erosketen zerrendan beti sartu beharko lirateke. Edukiontzia ez bezala.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak