Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Nutrizio-hezkuntza

Elikagaien higieneari buruzko informazio eta prestakuntza egokiak elikagaien segurtasuna nabarmen hobetzen du.

img_educacion_p

Elikagaien segurtasuna, tradizioz, elikagaiei lotutako osasun publikoko arazoak sortzen laguntzen duten faktore guztien kontrolean oinarritu da. Hori dela eta, duela urte batzuetatik hona, kontrolatu beharreko beste arrisku bat nutrizioari lotutako gaiak sartu dira. Gaixotasun kardiobaskularretan, hipertentsioan, obesitatean eta diabetesean parte hartzen duten elikagaiak puntu kritikoen kontrolaren ikuspegitik azter badaitezke ere, arazoa zabalagoa da eta ezin da kontrolatu soilik legediaren eta debekuaren ikuspegitik. Beharrezkoa da kontsumitzaileek etxeko eremuan parte hartzea.

Kontsumitzaileen inplikazioa gero eta beharrezkoagoa da elikagaien prebentziorako eta kontrolerako neurri egokiak ezagutu eta aplikatzeko, horrela, etxeko eremua izan dadin bere kideen hezkuntza integralaren arduraduna. Irtenbide horrek oso teorikoa eta ez oso praktikoa dirudi; hala ere, aplikazio sinplea du, gero eta nabarmenagoa hezitzaileek.

Familian, taldean, jatea besterik ez da, haurtzarotik jarraibide egokiak emanez, eta hori lehen mailako hezkuntza-eremu bihurtzen da. Arazo nagusia da hezteko lehenik trebatu egin behar dela; beraz, informazio erraz eta egokia duten kanpainak funtsezko elementuak izan daitezke helburu hori lortzen hasteko.

Prestakuntza irizpideak

Elikadurari dagokionez (bizitzako edozein etapatan aplika daiteke), elikadura onak eta dieta orekatuak lagundu egiten dute osasuntsu hazten, helduaroan osasun-egoera onari eusten eta zahartzearen berezko gaixotasunak prebenitzen edo atzeratzen. Hauek dira bost estrategia onenak:

  • Otorduetarako ordutegi erregularra ezartzea, elikagai energetikoen kontsumoan ordena eta antolaketa lortzeko.
  • Era askotako elikagaiak zerbitzatu, besteak beste, barazkiak, lekaleak eta frutak; azukre- eta koipe-kontzentrazio handiko produktuak gutxitu eta are kendu ere.
  • Adibide on bat ematea, elikagai horiek berak janez, etxean gutxietsi gabe.
  • Ez eztabaidatu edo ez sortu eztabaida gogorregirik otorduetan, janaria eta liskarrak lotu baitaitezke. Horrela, edozein prestakuntza saio eragozten da.
  • Haurrak elikatze-prozesuan sartzea, jaki batzuk erosten direnetik prestatzen diren arte.

Argi dago neurri horiek hartzea ez dela erraza. Gaur egungo bizimoduak, lanez gainezka egindako lanaldiekin, zaildu egiten du elikagaiak prestatzea. Lan hori aspergarria izan daiteke, eta, ondorioz, prestatutako jakiak edo minutu gutxiren buruan presta daitezkeen plater errazak egitea aukeratzen da.

Janaria familian
Nerabezaroa une egokia da higiene- eta nutrizio-ohiturak indartzeko
Ohitura bihurtzen bada, familian jatea ohitura atsegina da, eta baliteke gurasoentzat eta seme-alabentzat osasungarria izatea. Haurrei asko gustatzen zaie informazio-trukeak gertatzen diren aldi hori, non bakoitza erlaxatuta egon baitaiteke eta gauzak, pasadizoak edo iritziak konta baititzakete. Baina, aldi berean, egoera horrek imitazioa errazten du, haurrek gurasoen jarrerak kopiatzen baitituzte. Hori dela eta, janaria baino lehen eskuak garbitzeari, elikagaien higieneari, hotz-katea zaintzeari edo otordu ohikoenak prestatzeko moduari buruzko informazio zuzena jasotzen badute, ohikoa da manipulazio hobea eta elikadura hobea lortzea. Bi neurri horiek nabarmen hobetzen dute elikagaien segurtasun-maila.

Familia-giroko otordu batek aukera ematen du, halaber, zer elikagai gustatzen diren eta zer ez eta zer sukalde-mota den ezagunena jakiteko. Funtsezko produktuak aldizka sartzea da helburua. Prestakuntza eta informazioa egokiak badira, nerabeen artean ondo hartuko da oinarria. Aldi horretan da garrantzitsuagoa gazteen lankidetza. Baliteke nerabeak familian jateko prospektuarekin ez piztea. Hala ere, ikerketek erakutsi dutenez, nerabeek gurasoen aholkuak eta iritzia espero dituzte, eta, beraz, une egokia da higiene- eta nutrizio-ohiturak indartzeko.

Etapa hori, gainera, ezin hobea da gazteek elikagaiak egoki planifikatzen, erosten, prestatzen eta kozinatzen parte har dezaten, baita ondorengo garbiketan ere; izan ere, elikagaien segurtasunaren eta kutsadura gurutzatuen prebentzioaren esparruan, hori oso garrantzitsua da.

Zer hartzen da familiako otordutzat?

Familiako otordutzat hartuko da bazkaltzeko biltzen den edozein une, bai jatetxe batetik ekarritako elikagaiak, bai etxean prestatutako janari osoa. Horretarako, bazkaltzeko orduak ezarri behar dira, familiako kide guztiak bat etor daitezen eta jakien eta prestakin osasungarrien garrantzia agerian gera dadin. Horrek esan nahi du, etxeko jardueraren arabera, ahalegin berezia egin behar dela ordutegi egokiak lortzeko. Aldi berean, elikagai seguruak eta mantenugai egokiak erosi behar dira, eta, beraz, haurrekin noizbait erosi ahal izateak gero neurri zuzenak hartzea errazten du.

Arreta berezia jarri behar zaio etxeko biltegiari. Haurrek, txikienek bereziki, gosea dutenean etxean dagoen edozer jaten dute. Oso ohikoa da jaki-biltegira joatea eta jaten duen lehena aurkitzea, normalean produktu gozoak edo oso energetikoak, hala nola gailetak txokolatearekin, opilak edo antzeko produktuak. Horregatik, garrantzitsua da hornidurak kontrolatzea eta altuera edo leku egokietan jartzea. Garrantzitsua da fruta, jogurta edo gaileta-mota batzuk eskuratzeko aukera ematea; aldiz, osasungarriak ez diren litxarreriak eta elikagaiak kendu edo leku ikusezinetan jarri behar dira. Era berean, haragi gutxiago kontsumitu beharko litzateke, haragia handia bada, eta kalitate handiko proteinak dituzten elikagaiak kontsumitu, hala nola lekaleak, arrautza kopuru jakin bat eta intxaurrak kontsumitu ohi dira.

NOLA EMAN ADIBIDE ON BAT

Haurrak osasuntsu jatera bultzatzeko modurik onena eredu izatea da, helduek egiten dutena imitatzen baitute. Fruta eta barazkiak jatea eta gutxi elikatzen diren elikagaiak murriztea da bidaltzen ahal den mezurik egokiena. Gainera, garrantzitsua da janari-kopurua mugatzea eta gehiegi ez jatea.

Bestalde, ez da gomendagarria beti dieta egitea eta gure gorputzarekin konforme ez egotea, janariaren kontrako ideia negatiboa eman baitaiteke. Hori nerabe askoren anorexia eta bulimia kasu batzuen oinarrian dago; beraz, komeni da adierazpen horiek ahaztea.

Adibide on bat ematerakoan funtsezkoa den beste alderdi bat da jatorduetan edozein gatazka iturri saihestea. Aldi horrek une bat izan behar du hezkuntzarako eta iritziak eta ideiak trukatzeko, eta aukera paregabea da kalitatezko prestakuntza-oinarriak ezartzeko.

Bibliografía

  • Boutelle KN, Fulkerson JA, Neumark-Sztainer D, Story M eta French SA. 2007. Familientzako elikagai onak: parent eta nerabeentzako janari prestatuekin harremanak izatea, hasierako janari lasterra eta haurren estatusa. Public Health Nutr. 10(1):16-23.
  • Videon TM eta Manning CK. 2003. Influences on joven eating patterns: the importance of family meals. J. Adoles Osasuna 32(5):365-73.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak