Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura > Ondo jaten ikasten > Bitxikeriak

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Nutrizio-kontsultategia: bihotzerako txokolatea eta antxoak hozkailuan

Txokolate beltza ona da bihotzarentzat? Ba al dago galleten ordezko aukerarik? Osasungarriak al dira algak? Beatriz Robles nutrizionistak zalantza horiei eta beste batzuei erantzun die

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Astelehena, 2020ko otsailaren 17a
mujer taza cafe embarazo Irudia: Getty Images

Har dezaket kafea haurdun banago?

Haurdun dauden emakumeen hormona-aldaketek atzeratu egiten dute kafeinaren metabolizazioa, eta, horregatik, denbora gehiago egoten da odolean. Hori dela eta, erreferentziazko erakundeek, hala nola Elikagaien Segurtasunerako Europako Agintaritzak (EFSA), gomendatzen dute egunean 200 mg-ra mugatzea kafeina (30 ml kafe espresako hiru katilu), gainerako helduek, berriz, 400 mg-ra egunean.

Baina ez dute kafeina debekatzen, ez baitu handitzen fetuak kalteak izateko arriskua, ezta erditzea aurrera eramateko arriskua ere. Kafe deskafeinatuari dagokionez, araudiaren arabera, kafeinaren gutxieneko zati bat gorde dezake, baina katilu batean azken edukia urria da (0,6 mg 30 ml-tan). Kafeinarentzat gomendatzen da, eta, beraz, beste iturri batzuetatik hartuz gero (kolazko edariak, txokolatea, tea…), kontuan hartu behar da.

Zergatik gorde behar dira latako antxoak hozkailuan?

Latan saltzen diren arren, antxoak (eta arrantzako beste produktu batzuk, hala nola sardinzarrak) ez dira kontserbak, erdi-kontserbak baizik. Gazitze bidez prozesatzen dira, baina ez zaie tratamendu termikorik egiten. Kontserbek baino gutxiago irauten dute, eta ontzian hotzetan eduki behar direla adierazten du.

Ba al dago haurrentzako galleten ordezko aukerarik?

Galletak nonahi jan izan dira haurren gosarian eta askarian. Hori bi ideia okerretan oinarritzen da: eguneko lehen otorduak zereal bat izan behar duela (beste edozein janez bezala, egokia izango da elikagai osasungarriak hartzen badituzte, edozein direla ere galletak) eta opilak baino hobeak direla. Baina galleten eta opilen oinarrizko osagaiak antzekoak dira: irin finduak, kalitate gutxiko gantzak eta azukreak.

Itxuraz hobeak diren bertsioak, hala nola galleta “integralak”, “azukre erantsirik gabeak”, “digestive” edo kinoa edo espelta dutenak, nutrizioaren ikuspegitik antzekoak dira eta ez dira oso gomendagarriak. Granolak, muesli- edo zereal-barratxoak edo frutadun mini bizkotxo integralak ere ez dira osasungarriagoak: gehienek azukre erantsi ugari eta kalitate gutxiko gantzak dituzte (landare-olio finduak).

Baina aukera onak daude, eta horiek prestatzeko ez da aparteko ahaleginik egin behar: olo-bola edo azukrerik gabeko beste zereal integral bat; kefirra fruitu lehorrekin; ogi integrala ogi txigortua hummus, tomate edo gazta freskoarekin, edo azukrerik gabeko jogurt naturala, fruta ebakia duena (fruta txiki izoztuak daude, hala nola ahabiak edo mugurdiak, urte osoan erabil daitezkeenak).

Txokolate beltza ona da bihotzarentzat?

txokolate-tabletako kakao-hautsa
Irudia: Getty Images

“Txokolate beltza” kakao-eduki handia duena da, baina definizioa ez da argia, izen komertziala baita, eta ez legezko kategoria. Beraz, ez da nahitaezkoa gutxieneko kakao-kantitatea izatea. Karakterizazio falta horrek aukera ematen du supermerkatuan kakaoaren %45 eta %99 bitarteko produktu-mota bat aurkitzeko, guztiak “txokolate beltz” gisa sustatuak.

Noizbehinka, itxuraz behintzat, txokolate beltzak bihotz-hodietako osasunean ondorio onuragarriak izan ditzakeela dioen teoria bermatzen duten azterketak agertzen dira; izan ere, flavanol asko ditu, eta jarduera antioxidatzailea duten konposatuak dira, antiinflamatorioak, antitrombotikoak eta basodilatadoreak.

Hala ere, ebidentzia zientifikoa berrikusten duten erakundeek, hala nola nazioarteko PEN Nutrition (ebidentzian oinarritutako praktika) edo Nutrimediak, uste dute eskura dagoen ikerketaren kalitatea oso txikia dela eta ez dela frogatu haren babes-efektua. Horrek, eskura dauden txokolateen aldakortasunarekin batera (osagai bioaktiboetan kantitate oso desberdinak dituztenak), elikagai kardio-osasungarri gisa gomendatzea eragozten du.

Jogurtak iraungi egiten dira?

271/2014 Errege Dekretutik, fabrikatzaileek iraungitze-data edo kontsumitzeko data lehenetsia adieraz dezakete jogurtetan, beren produktuei egin dizkieten bizitza baliagarriaren azterketetatik abiatuta. Gehienek iraungitze-data adierazten jarraitzen dute, baina legez posible da eta erabat baliozkoa da kontsumo-data gomendatua adieraztea.

Zer egin janari lizun baten aurrean?

Lizuna atera zaion elikagai bat aurkitzen dugunean, ohikoa da hondatutako zatia kentzea eta gainerakoa jatea, ez baitu zapore edo usain anormalik. Akats handi bat: lizunek mikotoxinak sortzen dituzte, eta horiek elikagaiaren zati sakonak kutsa ditzakete eta sintoma gastrointestinal larriak eragin, asko kontsumitzen badira. Kutsatutako zatia kendutakoan, mikotoxinak elikagaiaren beste leku batzuetara eraman ditzakegu, eta ez dago modurik arriskua kentzeko zenbat kendu behar den jakiteko. Arriskuak saihesteko, elikagai guztia botatzea da egokiena.

Onak al dira algak osasunerako?

alga lamina jangarriak
Irudia: Getty Images

Elikagai osasungarri gisa sartu dira dietan. Hala ere, Elikagaien Segurtasunerako Europako Agintaritzak uste du algak kontsumitzea gero eta arrisku handiagoa dagoela: artsenikoa eta metal astunak izan ditzakete, norobirusez kutsatuta egon daitezke eta, gainera, iodo-ekarpen handia egin dezakete. Horregatik, tiroide-arazoak dituzten pertsonengan kontrolatu behar da.

Para acceder a más contenidos, consulta la revista impresa.

Etiquetas:

mitos-eu

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak