Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura > Ondo jaten ikasten > Bitxikeriak

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Ogi motak: kolinak eta mokoak

Mamirik gabeko ogia jateko aukera, erraz digeritzen dena baina ohikoa baino kaloria gehiago dituena

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Osteguna, 2007ko urtarrilaren 25a



Gailurrak, muino izenekoak, tamaina eta forma desberdinetako ogi-makilatxoak dira, eta trinkotasun gogorra dute, biskoteen antzekoa, ur gutxi dutelako. Horregatik, egoera onean egoten dira luzaroan.

Hainbat forma eta tamaina

Zenbat eta luzeagoak eta finagoak izan, orduan eta hobeto mastekatzen dituzte haurrek eta helduek.

Taberna, jatetxe eta ostalaritzako beste establezimendu askotan eskaintzen dira mendixkak eta pikotxak, janariaren zain egoteko. Hori da, kasu askotan, ezagutarazteko modua, eta horrek pertsona asko animatzen ditu etxean kontsumitzera.

Hainbat gailur daude merkatuan, eta pertsona bakoitzaren gustuetara gehien egokitzen dena aukera daiteke.
Finduak eta integralak daude. Azken horiek zuntz gehiago dute, irin integralarekin egiten direlako, eta horrek heste-igarotzea errazten du.

Ogi-gailurrek, gainera, forma askotarikoak dituzte, biribilduak, luzangak, lodiak edo finak. Mokoak zenbat eta meheagoak izan, orduan eta errazago murtxikatuko dira, eta hori kontuan hartu behar da txikienengan eta helduengan.

Egiaztatu osagaien zerrenda

Gailurren oinarrizko osagaiak gari-irina, ura, legamia eta gatza dira, hau da, ogi-masa tradizionalaren oinarrizko osagaiak. Horietako batzuei koipea ere gehitzen zaie, eta horrek kaloria gehiago ematen ditu. Gantza landare-olioa, txerri-gantza edo gurina izaten da. Koipeak gehitu direla egiaztatzeko, ontziak adierazten duen osagaien zerrenda irakurri behar da. Beste kasu batzuetan baratxuria ere sartzen da, puntei zapore bereziagoa emateko.

Ogi arruntak baino kaloria gehiago

100 g ogi zurik 250 kaloria baditu, erpinak 300era iristen dira, eta batzuetan 400era ere bai.

Beste ogiek baino ur gutxiago dutenez, gailurrek mantenugai-kontzentrazio handiagoa dute batez ere karbohidratoena, eta beste barietate batzuek baino kaloria gehiago dituzte.


Zehazki, erpin sinpleenek 300 kaloria dituzte 100 gramoko. Ogi zuriak 255 kaloria inguru ditu 100 gramoko. Eta koipe edo olioren bat gehitzen bazaie, gantz- eta energia-kantitateak gora egiten du, eta, kasu batzuetan, 400 kaloria baino gehiago hartzen ditu.


Landare-olioak dituzten gailurrek ez dute kolesterolik. Aldiz, gehitzen den koipea zerri gantza edo gurina bada, kolesterola ematen dute. Hala ere, landare-olio guztiak ez dira berdinak; beraz, landare-koipea gehituz gero, hauek dira osasungarrienak: oliba-olioa edo haziak -ekilorea, soja…-, gantz asegabeetan aberatsak direnak, eta ez koko- edo palma-olioak, gantz-azido aseetan gantz aberatsak direnak, gantza edo gurina bezala.

Kontsumoaren abantailak eta eragozpenak

Erraz digeritzen den ogia da, digestio astuna duten pertsonentzat, haurdun dauden emakumeentzat edo digestio-arazoak dituztenentzat egokia.

Gailurrek ur gutxi dute, ogi txigortuak bezala, eta, ondorioz, erraz digeritzen dira. Horrek esan nahi du digestio astunak dituztenek edo digestio-arazoak dituztenek, hala nola gastritisa edo ultzera, ogi arruntak baino hobeto jasaten dituztela.

Hortzetan arazoak dituzten pertsonek mastekatze gutxien behar duten alerik finenak aukeratzea komeni da. Esnetan ere disolba daitezke, bigundu eta errazago jateko.

Banakako ogi-makilatxoak direnez, oso elikagai erosoak dira, edozein lekutan eta edozein ordutan jateko errazak. Hala ere, kontuan hartu behar da zenbat karbohidrato eta energia ematen duten eta zenbat kontsumitzen den, gorputzak behar dituenak baino kaloria gehiago ez hartzeko.

Azkenik, gatz asko dutenez, hipertentsioa, likido-erretentzioa edo dietako gatz kantitatea kontrolatu behar duten bestelako afekzioak dituztenek, komeni da horrelako ogien kontsumoa mugatzea edo saihestea.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak