Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura > Ondo jaten ikasten > Bitxikeriak

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Ogi motak: Moldeko ogi integrala

Jende askok uste du ogi integrala zuria baino kaloria gutxiago dituela, baina zuntzak ez du kaloria gehiago ematen, ezta kaloria gutxiago ere.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Asteazkena, 2007ko maiatzaren 09a

Mamitsua eta erraz murtxikatzen dena, moldeko ogi integrala oso aukera interesgarria da ogi integral normala onartzen ez dutenentzat. Horrela, egunero zuntz gehiago hartzea lortzen da, osagai nagusia baita. Idorreria dutenei ez ezik, beste osasun-arazo batzuk dituztenei ere mesede egiten die horrek.

Osagaiak

Moldeko ogi integrala zereal-ale oso eta ehoarekin egiten da; beraz, irin zuriz egindako ogia baino elikagarriagoa da, eta horri zahia (alearen kanpoko estalkia) bakarrik gehitzen zaio. Gainera, irina bitamina eta mineralez aberastuta egoten da. Gatza, legamia eta ura ere baditu, nahiz eta balio elikagarria handitzen duten beste elementu batzuk ere gehitu daitezkeen: gari-glutena proteina gisa, zuntz, esne edo osagai gisa salbatua, arrautza, lekadunen edo maltaren irina, azukreak eta gantzak.

Pertsona batzuek ez bezala, moldeko ogi integralaren kaloria-ekarpena, ogi zuri arruntarenarekin alderatuta, oso antzekoa da. Egia esan, zuntzak ez ditu kaloriak handitzen edo murrizten, zeren eta, egiazki, elikagai bat kaloria gehiago edo gutxiago ematen baititu gantz- eta karbohidrato-edukiak. Egia da moldeko ogi integralak ogi zuri arruntak baino koipe gehiago duela, baina hezetasun pixka bat duenez, ia kaloria berak ematen ditu.

Barietate integral horretan mantenugai ugariena almidoia da, karbohidrato konplexua, eta horregatik jotzen da funtsean elikagai energetikotzat. Proteina-ekarpenari dagokionez, kalitate ertainekoak dira, lisina izeneko aminoazido esentzial baten eskasak baitira. Hala ere, moldeko ogi integrala esnekiekin edo animalia-jatorriko beste edozein elikagairekin edo lekalerekin batera kontsumitzen bada, haren balio biologikoa proteina osoen balio biologikoarekin parekatzen da (funtsezko aminoazido guztiak dituztenak).

Zuntz asko duenez, idorreriaren aliatu handia da. Asetasun-sentsazio handia ematen du, eta horrek behar baino gehiago ez jaten laguntzen du.

Koipeei dagokienez, esan bezala, moldeko ogi integralak ogi zuri arruntak baino gehiago ditu. Zehazki, barietate bakoitzaren 100 gramokoa da, eta integralak 2,3 eta 5 g arteko koipea du; zuriak, berriz, 1,5 g. Lipido gehiago izatea ez da ausazko kontua, bere urtsutasuna hobetzeko eransten baitzaizkio. Ogi horren koipearen kalitatea elaborazioan eransten zaion koipe-motaren araberakoa izango da. Marka batzuek, adibidez, oliba-olioa edo hazi-olioak erabiltzen dituzte, hala nola ekilore-olioa (gantz asegabeak); beste batzuek, berriz, koko- edo palma-olioak edo koipe hidrogenatuak erabiltzen dituzte, eta horiek gantz saturatu gisa jokatzen dute organismoan.

Ez da ahaztu behar dietan gehiegizko gantz aseak odoleko kolesterol-maila handitzen duela, eta hori arrisku kardiobaskularreko faktorea dela. Batzuetan, etiketak ez du zehazten erantsitako landare-olio mota, eta horrek zaildu egiten dio kontsumitzaileari produktuaren koipearen kalitatea baloratzean.

Moldeko ogi integralaren onurak

Zuntz asko ematen du

Zuntzak funtzio ugari betetzen ditu organismoan. Lehenik eta behin, ura hartzen du, eta, beraz, gorozkien bolumena eta heste-igarotzearen abiadura handitzen ditu, idorreriaren kasuan ona baita. Gainera, urdailean puztuta, asetasun-sentsazio handia ematen du, eta horrek gose-sentsazioa murrizten du, eta horrek behar baino gehiago ez jaten laguntzen du. Hesteetan kolesterola bezalako substantziak ere finkatzen ditu, kolesterola xurgatzea eragotziz, eta glukosa odolera astiroago igaroarazten du (ez da bat-batean gluzemia areagotzen); alderdi hori onuragarria da diabetesa dutenentzat. Adituek gomendatzen dute egunean 25-30 g zuntz kontsumitzea, eta moldeko ogi integraleko 4 xerra bakoitzarekin 8 eta 8,5 g zuntz artean lor daitezke (ogi zuriak, kantitate berarekin, 4 edo 5 gramo besterik ez du ematen).

Bitamina- eta mineral-iturria
Ogi horietako gehienak bitaminaz (B1, B2, B6, B3 eta B9) eta mineralez (kaltzioa, magnesioa eta burdina) aberastutako irinekin egiten dira, halako moldez non osagai horien beharren zati bat betetzen baitute.

Murtxikatzeko erraza
Moldeko ogi integrala bereziki murtxikatzeko zailtasunak dituztenentzat diseinatuta dago, hala nola haurrak elikagai solidoak jaten hasten direnean edo hortz guztiak ez dituzten adineko pertsona batzuentzat.

Sodio-dieta murriztaileak dituzten pertsonek kontsumoa kontrolatu beharko dute, baita gaixotasun zeliakoa edo kaseinarekiko alergia dutenak ere.

Eragozpenak

Ogi arrunta baino gantz gehiago
Ogi-mota horrek 2,3-5 g gantz ditu 100 g produktu bakoitzeko. Batez beste, gantz horren erdia asea da, ogi arruntarekin ez bezala (nahiz eta alderdi hori marka komertzialaren araberakoa izan). Horregatik, komeni da etiketako osagaien zerrenda berrikustea, baita ontzian zehaztutako nutrizio-informazioa ere.

Sodioari arreta
Moldeko ogiek 500 miligramo baino sodio gehiago dute 100 gramo bakoitzeko. Hala, mineral hori osasunagatik (hipertentsioa, bihotz-gutxiegitasuna edo likidoen atxikipena) kontrolatzen dutenek neurrian kontsumitu beharko dute.

Osagai alergenoak
Gaixotasun zeliakoa edo glutenarekiko intolerantzia (garian, zekalean, garagarrean, oloan eta tritikalean edo gariaren eta zekalearen hibridoan dagoen proteina) duten pertsonek ezin dute moldeko ogirik hartu, salbu eta moldeko ogia arto- edo arroz-irinarekin egiten bada, glutenik gabeko zerealekin. Gainera, kaseinari (behi-esnearen proteina) edo arrautzari alergia diotenek osagaien zerrenda zehatz-mehatz irakurri beharko dute, marka batzuek esnekiak eta oboproduktuak baitituzte. Kasu horretan, ez dira kontsumituko.

Moldeko ogi integrala egitea

ImgImagen: Sue Kinzelman
Hona hemen moldeko ogi integrala egiteko eman beharreko pausoak:

  • Astuna. Osagaiak egiteko formularen arabera pisatzen dira.
  • Nahasketa. Osagai guztiak nahasgailu izeneko ekipo berezi batean nahasten dira.
  • Oratzea. Moldeko ogia hiruzpalau minutuan oratzen da ogi arruntean.
  • Hartzitzeko lehen fasea. Orea 24 eta 29 °C bitarteko tenperaturan hartzitzen uzten da zenbait orduz, %75eko hezetasun-kondizioetan; hala, legamiak ogiaren osagaiak hartzitzen hasten da.
  • Nahasketa. Orea nahasgailura itzultzen da eta bertan irina, ura eta beste osagai batzuk gehitzen zaizkio (koipea, azukrea, esnea, gatza eta arrautzak).
  • Moldekatzea. Orea duten piezak moldeetan jartzen dira, ogiari forma bereizgarria emateko.
  • Hartzitzeko bigarren fasea. Moldeetan, hartzitzeko lehen faseko tenperatura- eta hezetasun-baldintza beretan jartzen da masa. Prozesuak 20 ordu inguru irauten du orain, eta, denbora horretan, almidoia degradatzen hasten da legamiaren eraginez, eta karbono dioxidozko burbuilak sortzen ditu.
  • Laberatzea. Azal meheko moldeko ogia lortzea, neurri handi batean, moldearen lodieraren eta egoste-tenperaturaren araberakoa izango da. Tenperatura ideala 220º C-koa da 35 minutuz.
  • Desmoldatua. Ogia egosten amaitzen denean, berehala desmoldatzen da, hoztu dadin.
  • Ontziratzea. Moldeko ogia osorik edo xerratan ontziratu daiteke.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak