Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura > Ondo jaten ikasten > Bitxikeriak

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Ogi motak: Ogi gozoa

Fruta zitrikoen edo espezien zaporea eta bizkotxoaren antzeko trinkotasuna direla eta, ogi gozoa oso tentagarria da.

img_pandulce_portada Irudia: Pixabay

Ogi gozoa eboluzionatu egin da historian zehar, eta gaur egun mota asko daude. Izan ere, gaur egun, herrialde bakoitzak bere errezeta du: ohiko ogi-masan fruta lehortuak edo konfitatuak, fruitu lehorrak (pinaziak, almendrak eta intxaurrak), baita txokolatea ere.

Jatorria eta bilakaera

Jatorria ezezaguna da, baina badakigu, erromatarren garaian, ogi bat eztiz egiteko ohitura zegoela, zapore gozo bizi eta atseginekoa. Aniztasun horren erreferentzia historiko hurbilagoak bilatzen badira, Alemanian kokatu behar da. Dirudienez, herri honetan betidanik izan da ohitura, Gabonetan, jatorriz legamiaz eta mazapanaz egindako ogia hartzeko. Ogi horren errezeta aldatu egin da urteen poderioz, frutak eta fruitu lehorrak barne. Errezeta XV. mendean iritsi zen Italiara, non panettone izena eman baitzion. Gero Europan zehar hedatu zen eta, azkenik, Amerikara iritsi zen.

Gaur egun Stollen edo Alemaniako Kristoren ogia deitzen zaio, Italiako panettonea eta Pazko ogia edo kreolea Txilen. Kasu guztietan, batez ere Eguberrietan hartzen den ogia da. Errezetaren osagaien arabera aldatzen da zaporea; izan ere, batzuek fruta gehiago dute, eta beste batzuek, berriz, anis gehiago.

Azukre eta koipe ugarikoa

Ogi zuriak baino askoz kaloria, azukre eta koipe gehiago ditu, eta, beraz, neurrian eta kantitate txikitan kontsumitzea gomendatzen da. Ogi gozoak, ogi orearen ohiko osagaiez gain, fruitu lehorrak eta konfitatuak, fruitu lehorrak, gurina eta gurina, azukrea, zaporea eta lurrina ematen duten zitrikoak, arrautzak eta esnea ditu, eta horrek kaloria asko ematen ditu.

Gantz-edukia ogi zuriarena baino askoz handiagoa da, hain zuzen, gurin, gurin, arrautza eta esne osoarekin egiten delako, fruitu lehorretatik datorren gantzaz gain. Multzo osoak nabarmen handitzen du koipe-kantitatea; batzuk fruitu lehorrek asetzen dituzte, baina gehienak saturatuak dira, gainerako osagaiak direla eta. Gozoki-barietatearen kalorien beste zati bat da ohiko ogiak baino azukre sinple gehiago dituela, azukre arruntetik edo sakarosatik datozenak, eta ogia egiteko erabiltzen diren fruta idortu eta konfitatuetatik datozenak.

Hobe noizbehinkako kontsumoa

Bere ezaugarri eta osagaiak direla eta, bere nutrizio osaera bizkotxo batena baino hurbilagoa da ogiarena baino, eta, ondorioz, oso elikagai energetikoa da, kantitate txikitan eta noizbehinka kontsumitu beharrekoa. Interesgarria izan daiteke aparteko energia-ekarpena behar dutenen dietan sartzea, hala nola kirolarien, haur eta nerabeen edo elikatu gabeko edo pisu gutxiko pertsonen dietan.

Zuntz asko dute, eta hori onuragarria da hesteetako igarotze-arazoak dituztenentzat. Ez da ahaztu behar, ordea, ez dela erabili behar, ez modu arruntean, ez kantitate handian, kaloria, gantz eta azukre asko baititu.

Era berean, ogi hori ez da egokia pisua galtzeko dietetan. Halaber, ez zaie gomendatzen arrisku kardiobaskularreko faktoreren bat duten pertsonei (gehiegizko kolesterola edo triglizeridoak odolean), diabetesa dutenei eta osagairen bati edo batzuei alergia diotenei. Adibidez, behi-esnearen proteinari, arrautzari edo fruitu lehorrei alergia diotenak. Gaixotasun zeliakoa edo glutenarekiko intolerantzia dutenei ere eragiten die, gari-irinarekin egiten baita.

Ogi gozoa egitea

Proba lortzeko hainbat formula dauden arren, proba etxean egiteko oso erraza da. Hona hemen xehetasunak: 4 pertsonarentzako osagaiak: 4 koilarakada garagardo lehor (edo pikortatu). 3/4 katilukada esne epel. 4 koilarakada irin zuri. kilo erdi irin zuri. litro laurden esne epel. Limoi-azal birrindua. Laranja-azal birrindua. 200 g azukre. 200 g gurin giro-tenperaturan. Gatz apur bat. 2 arrautza. 150 g mahats beltz hazi gabe. 150 g mahats mahats gorri hazi gabe. Katilukada bat ron, koñac edo brandy. 40 g almendra zuritu eta zatitu. 40 g intxaur zuritu eta zatitu (aukerakoa). 40 g fruta konfitatu xehatu (zatitxotan). 2 koilarakada gurin urtu. 2 koilarakada azukre glas. Irudia: Pixabay Nola egiten den: Legamia lehorra esne epelean disolbatu, azukrearekin eta 4 koilarakada irin. Pasta egin eta jalkitzen utzi, harik eta gogor egin arte. Jarri gainerako irina bol batean, eta gehitu gurina, azukrea, gatza, limoi- eta laranja-birrinak. Gehitu ondo nahasitako legamia eta esne epela. Oratu ondo eta masa elastiko baina ez biguna sortu (bereizi zuhaitzaren paretetatik). Masa leku epelean hartzitzen utzi, zapi batez estalita, bolumena bikoiztu arte. Bitartean, mahaspasak ron, koñac edo brandy eran eragin, gero ondo egosi eta irinetatik pasatuz. Almendrak, intxaurrak eta fruta ere irineztatzen dira mahaspasekin nahasteko. Masako airea kendu esku bateko ukabilarekin eta bitan banatu. Zabaldu zati bakoitza forma angeluzuzenean, arrabol baten edo beirazko botila baten laguntzaz. Bakoitzaren erdian fruta irineztatuaren erdia sartzen da. Ondoren, nahastu ondo fruta eta orea, eta oratu ondo. Tolestu laukizuzen bakoitzaren alde luze bat erdirantz, baina ez erabat. Itxi laukizuzen bakoitza beste alde luzearekin, gainean jarriz eta pixka bat zulatuz. Laberatu 170 °C-an 35-40 minutuz. Kendu ogiak labetik, busti gurin urtua eta hautseztatu azukrearekin, beroak dauden bitartean. Hozten utzi eta zerbitzatu.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak