Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura > Ondo jaten ikasten > Bitxikeriak

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Ogi motak: Sobao ogia

Azal leuneko eta mami trinkoko ogia

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Larunbata, 2007ko apirilaren 28a

ImgImagen: cnice
Sobao ogia barietate askoko ogia da, non ekoizten den kontuan hartuta. Izenak zerikusi handia du bere lantze-prozesuarekin. Antzinatik, ogi hori eskuz oratzen da prestaleku txikitan, eta, hala, masa bat lortzen da, ondoren, zilindro edo burdinazko arrabolen artetik pasatu eta loditasun handiagoa hartzen duena. Hasieratik esaten zen ogi hori ekoizteko “masa asko ukitzen zela”. Horregatik deitu zioten sobao ogia.

Ezaugarri elikagarriak

Oratze biziaz gain, beste ogiekin duen desberdintasun nagusia sorkuntza-prozesuan parte hartzen duen ur-kantitatea da. Ogi arruntean irinaren %57 erabiltzen da oratzean, eta erromatar ogian, berriz, %75era iristen da, eta sobaorako, %50era. Horren ondorioz, azal- eta mami-ogia beste barietate batzuk baino gogorragoa eta trinkoagoa da.

Sobao ogia karbohidrato konplexutan aberatsa da (almidoia). Horregatik, beste ogiak bezala, elikagai energetikotzat hartzen da funtsean. Zenbait barietatek olioa izaten dute orean, baina, oro har, gantz gutxi izaten dute, eta gari-irinetik datozen proteinak ere bai. Bitamina-iturri ere bada, hala nola B1, B2, B6 eta B3; baita sodioa, potasioa eta magnesioa ere.

Sobao ogia barietate energetikoenetako bat da, koipe gutxi eta bitamina eta mineral asko dituena.

Ogia eta dieta orekatua

Azken hamarkadetan oso fama txarra izan du ogiak, gizendu egiten duela uste baita. Hala, askotan, FAO (Food Agropecuure Organization) eta OMS bezalako osasun-erakundeek emandako gomendioetatik nahiko urrun kontsumitzen da.

Ematen dituen mantenugaiak kontuan hartuta, eguneroko elikaduran zati nabarmena izan beharko luke eta ia otordu guztietan egon beharko luke, gosaritik afarira.

Maiz ez kontsumitzeak dieta nabarmen desorekatzen laguntzen du. Ogirik eza handitu egiten da, adibidez, gantz edo proteina ugariko elikagaietatik datozen kaloria guztien ehunekoa, eta nabarmen urruntzen da elikadura orekatuari buruzko gomendioetatik; izan ere, elikadura horretan, eguneroko kaloria guztien %55 karbohidratoetatik etorri behar dute, %15 proteinetatik eta gainerako %30-35 gantzetatik. Hori dela eta, ogiaren kontsumoa murrizten bada, karbohidrato ugariko beste elikagai batzuk (arroza, pasta, patata edo lekaleak) jan behar dira, elikadura nabarmen ez desorekatzeko.

Sobao ogia egin

Sobao ogia etxetik ere presta daiteke, erraz eta azkar:

Osagaiak:

  • 500 g kandea-irin, ore gogorreko ogiak egiteko berezia. Irin arruntarekin nahastea ere gomendatzen da, oratu ahal izateko.
  • 225 g ur.
  • 10 g gatz fin.
  • 100 g masa ama.
  • 2 g okindegiko hobetzaile, ogia lehortzea saihesten duena eta oratze-prozesuan hedagarritasuna eta manipulazio egokia ematen duena.
  • 12 g legamia fresko.

ImgImagen: Ove Topfer
Nola egin
Osagai guztiak 5 minutuz gutxi gorabehera oratu. Ondoren, nahasketa 3 edo 5 minutuz birfindu eta aldi berean pausatzen utzi, orea bete dadin. Ondoren, ogiari forma ematen zaio (nahi dena) eta 45 minutuz hartzitzen uzten da. Nahi den azken bolumen urria lortzeko, hartzidura ez da luzatu behar. Azkenik, labean sartu, urez betetako ontzi batekin eta labean 300 °C-an berotuta, 25 minutuz, 220º-ra.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak