Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Ogia, kolesterola jaisteko beta-glukosarekin

Elikagaiei erantsitako beta-glutanoek (ogia, adibidez) kolesterolaren edo odoleko glukosaren zifrak kontrolatzen lagun dezakete

Img pan betaglu hd Irudia: monticello

Kolesterol eta odoleko glukosa-kopuru handiak, Espainiako biztanleriaren zati handi batean ikusten direnak, kezka handia dira osasun-agintarientzat. Gaixotasun kardiobaskularra izateko arriskuarekin eta heriotza goiztiarrarekin duen harremana frogatua dago, eta, beraz, merezi du kolesterola edo gluzemia kontrolatzen lagunduko duten estrategiak balioestea. Artikulu honetan zehazten da elikagaiei erantsitako beta-glukosa nola baliagarria izan daitekeen hiperkolesterolemia edo 2 motako diabetesa prebenitzeko.

Img pan betaglu
Irudia: monticello

Beta-glucanoak: zuntz mota ikertua

Elikagaien Segurtasunerako Europako Agintaritzaren (EFSA) arabera, beta-glucanoak zerealetan dagoen zuntz dietetikoa dira. Modu naturalean aurkitzen dira garagarra, oloa, zekalea edo garia bezalako aleen zahian; beraz, osoko zerealak kontsumitzean (ogi integrala), beta-glucanoak hartzen dira.

Substantzia horiek ez dira berriak nutrizioaren arloan. 2008an, “El papel de los betaccanos en el control de la diabetes” izeneko artikulu bat argitaratu zen EROSKI CONSUMEr-en. Bertan, beta-glucanoen kontsumoa eta gluzemiaren erregulazioa hobetzen zituzten hainbat ikerlan zehaztu ziren, baina baita odoleko kolesterol-maila ere. Hurrengo atalean azaltzen den bezala, EFSak babestu egin zituen, urte batzuk geroago, onura horiek, neurri batean, AbUmweis-en eta haren kolaboratzaileen (2010), Tiwari eta Cummins (2011) eta Whitehead eta haren kolaboratzaileen (2014) ikerketei esker.

Hala ere, 2000. urtea baino lehen, zientzialari askok uste zuten ezen, bai zuntz dietetikoak, bai beta-glucanoek, organismoan ez zutela inolako funtziorik egiten, eta, gainera, kaltegarriak gerta zitezkeela iradokitzera iritsi zirela, elikagaien beste mantenugai batzuen xurgapena edo aprobetxamendua zailduz. Begi-bistakoa da, hain zuzen ere, balizko kalte hori dela, hain zuzen ere, beta-glucanoen onura handia: EFSArentzat, hestean beta-glucanoek sortzen duten likatasuna, hesteak elikadura-boloan dauden elikagaietatik xurgatzen duen glukosa edo kolesterol kantitatea murriztea. Hori garrantzitsua izan daiteke diabetea kontrolatzeko edo gaixotasun kardiobaskularrei aurrea hartzeko, nahiz eta baldintza batzuk bete behar diren ondorio positibo egiaztagarri bat egon dadin, jarraian azalduko dugun moduan.

EFSaren kopia beta-glukosaren onurei

Gizakietan egindako azterketak ebaluatu ondoren, EFSak frogatutzat jotzen du, gaur egun, beta-glukosak odoleko glukosa-maila normalei edo odoleko kolesterolari eusten lagun dezakeela, baita murriztu ere, betiere zenbait baldintza betetzen badira.

Kolesterola mantentzeari edo murrizteari dagokionez, EFSak eskatzen die ekoizleei beren elikagaiak (adibidez, ogia beta-glucanoarekin) osasun-deklarazio batean aurkezteko, produktuak gutxienez gramo bat beta-glucano eduki ditzan lehen aipatutako zerealetan. Gainera, kontsumitzaileei adierazi behar zaie egunean gutxienez 3 gramo beta-glucano kontsumitzen badira (eguneko hainbat unetan banatuta).

Odoleko glukosaren goraldiak gutxitzearekin zerikusia duten onurei buruzko informazioa emateko (bereziki interesgarria da diabetesa duten edo jasateko arriskua duten pertsonentzat, adibidez, obesitatea duten pertsonentzat), elikagaiak 4 gramo eduki behar ditu oloz edo garagarraz beta-glukanoak, 30 gramo karbohidrato bakoitzeko.

EFSA ez da beta-glucanoak arrisku koronarioaren jaitsieran izan dezakeen eragina aitortu duen elikadura agentzia bakarra (kolesterol handia edo diabetea areagotzen da). Halaber, Estatu Batuetako Elikagai eta Sendagaien Administrazioak (Food and Drug Administration, FDA), Kanadako Osasun Sailak (Health Canada), Australiako eta Zeelanda Berriko Elikadura Arauen Agentziak (Food Standards Australia New Zealand) eta Malaysiako Osasun Ministerioak (Ministry of Health Malaysia) egin dute.

Gehitu beta-glucanoa ogiari kolesterola murrizteko

2007an, 2009an (Diabetes and Metabolism aldizkaria) eta 2014an (ARYA Atherosklerosia) argitaratutako azterketak direla eta, beta-glucanetan aberastutako ogia lagungarria izan daiteke odoleko kolesterola murrizteko edo odoleko glukosa kontrolatzeko. Kontuan hartzeko estrategia da; izan ere, ogia kontsumo handiko elikagaia da Espainiako populazioan, eta, beraz, ez litzateke ohitura-aldaketa handirik izango ohiko irenste-ereduan.

Garrantzitsua da ogia integrala izatea, gaixotasun kronikoen prebentzioan dituen onura ugariengatik. Eta zentzuzkoa da, gainera, gatz gutxi izatea, ogia baita elikaduran sodio iturri nagusietako bat.

Kolesterol handia kontrolatzea bezain garrantzitsua da?

Munduko Osasun Erakundearentzat (OME), urtean 2,6 milioi heriotza izaten dira hiperkolesterolemiarekin (kolesterol maila handia), batez ere gaixotasun koronarioa dela-eta, bihotzari eragiten dioten gaitz gehienak. Datu kezkagarria da, are gehiago Espainiako populazioaren erdialdetik hurbil hiperkolesterolemia duela jakinda, ENRICA azterketaren arabera (Espainiako Nutrizio eta Arrisku Kardiobaskularraren Azterketa). Ez da harritzekoa, beraz, hiperkolesterolemia Espainiako agintari sanitarioei modu batez kezkatzea. Kolesterolarekin lotutako hilkortasun-arriskua, nolanahi ere, hainbat faktoreren araberakoa da, eta ez kolesterolaren araberakoa, hala nola adina, tabakismoa, hipertentsioa edo obesitatea eta, zalantzarik gabe, bizi-estiloa.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak