Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Ohitura osasungarriak lortzeko dieta arazgarria

Ez dira nahastu behar organismoa garbitzen laguntzen duten elikadura-arau puntualak dieta miragarriekin. Dieta horiek gorputza desintoxikatuko dutela agintzen dute eta ez dute egiten.
Egilea: Maite Zudaire 2011-ko urriak 11
Img caldo
Imagen: Javier Lastras

Organismoa garbitzea, udako gehiegikeriak atzean uztea eta ohitura osasungarriak hartzea helburu ona da, hobeto sentitzeko eta defentsak indartzeko. Egun eta ohitura batzuetarako dieta prestatu behar da, ongizatea lortzeko. Menuak osatu behar dituzten elikagaiak aukeratzea da gakoa, oso argi izatea egun batzuetarako zein baztertuko diren, eta alakan infusioak eta elikagai integralak sartzea, desintoxikatzeko asmoa bultzatzeko.

Organismoa garbitu nahi den egunetan ahaztu egin behar dira kafea, te kontzentratua eta kafeinadun freskagarriak. Tabakoa eta alkohola ere utzi behar dira, eta ez da ardorik dastatu behar. Digestio-propietateak dituzten infusioak erabiliko dira, hala nola mihilua, anisa, kamamila eta erregaliza, gosari ona egiteko, eta janarien edo postreetako lagunen aurreko aperitibo gisa ere erabil daitezke. Digestio- eta karmina-propietateak dituzte, hau da, digestioaren ondoren sortzen diren gasak kanporatzen laguntzen dute.

Dieta horretan osoko elikagaietara pasatzea komeni da. Beti da positiboa ohitura bihurtzea, baina irin finduei betiko uko egin nahi ez bazaie, elikagai horiei tarte bat egiten saiatu behar da maiz samar. Ogiak, arrozak eta pastak, integralak direnean, asetasun-sentsazioa areagotzen dute, eta gutxiago jaten dute eta kaloria gutxiagoko elikagaiak aukeratzen dituzte.

Egun horietan, gatza gutxitzen ere proba daiteke, eta muztioa, piperbeltza edo iltzea bezalako espezie indartsuak baztertu; horiek mukosa gastrikoa narritatu eta urdaileko azidotasuna handitzen dute. Digestio usaineko belarrak erabil daitezke, hala nola erramua, ezkaia, salbia edo kuminoa.

Egun bat frutaz?

Egun batean frutak ez du argaltzeko inolako eraginik, eta, aldiz, funtsezko elikagaiak ditu, hala nola proteinak eta hidratoak.

Dieta desintoxikatzailea egiteak ez du esan nahi dieta osasungaitza egiten duenik. Frutak dira nagusi elikadura osasungarrian, eta haien bitamina- eta hidratazio-balioa eta zuntz eta antioxidatzaile-aberastasuna aprobetxatu behar dira, baina ez horietara mugatu. Egun batean frutak ez du argaltzeko inolako eraginik, eta, aldiz, funtsezko mantenugaiak ditu, hala nola proteinak eta hidratoak; beraz, organismoa despistatzea baino ez da lortzen, baina ez desintoxikatzea. Hala ere, arazketa-dietan, fruta-irenstea ugaldu egin behar da: gosarian, bazkaltzeko, postrerako eta askarirako.

Kopuru horri eustea zaila da, baina, hamabost egunez ezinbesteko elementua bada fruta, gero ere izango da, kopuru txikiagoan bada ere. Antzeko zerbait gertatzen da ura edatearekin. Pertsona batek litro bat edo litro eta erdi irensten badu (egunean bi edo hiru aldiz bete behar duen litro erdiko botila bati lagun dakioke), zaila da ohitura galtzea dieta desintoxikatzailea modu kontziente eta arautuan uzten duenean. Horrez gain, koiperik gabeko saldak, infusioak eta saldak edo barazki-zukuak hidratatzen laguntzen dute.

Barazkiek osatzen dute menua

B6 bitamina ugari duten elikagaiak hartu behar dira, hepatozitoen, gibeleko zelulen, berreskuratzea bultzatzen baitute.

Ura, frutak, saldak, elikagai integralak eta, gainera, barazkiak. Hosto berdekoak eta azaren familiakoak flavonoideetan aberatsak dira. Konposatu natural horiek sistema kardiobaskularra babesten dute eta glutation peroxidasa eta katalasa entzimak aktibatzen dituzte, gibelaren ekintza detoxifikatzailea estimulatzen baitute. Garbitu nahi denez, organo hori funtsezkoa da. Horregatik, B multzoko bitamina asko duten elikagaiak saiatu behar dira, bereziki B1, B6 eta B12, hepatozitoen, gibeleko zelulen, berreskuratzea bultzatzen baitute.

Barazkiei ere zor zaie gehiegizko likidoak kentzeko gaitasuna. Sodio gutxi eta potasio asko dute, eta, ondorioz, gorputzak gehiegizko likidoak kanporatzen ditu gernuaren bidez, hondakin-substantziekin batera. Garbiketa egunak, barazkiak, gordinik edo kozinatuta, ez dira goarnizio bat, errazio nagusia baizik. Tortilla bat afaltzen bada, harekin batera doazen judu berdeek bikoitza okupatu behar dutela kalkulatu behar da. Horrela, errezeten neurria kalkula daiteke. Ezin da saiatu organismoa garbitzen 300 g oilasko-bularki plantxan irentsita, proportzioa bete beharko litzatekeelako eta, zalantzarik gabe, edozein barazkiren kilo erdi baino gehiago asko delako.

KARDOAK ETA ORBURUAK, GERTU DAGO DENBORALDIA

Kardua eta orburua neguko barazkiak dira. Beraz, hauek kontsumitzeko denboraldirik onena hau da, abenduko lehen izozteetara arte, eta udaberria, orburu-uzta amaitzen den arte. Klima hotz eta lehorraren ondorioz, ehunek zapore mikatza eta itxura ez oso erakargarria hartzen dute. Baina bere garaian bilduak, barazki horiek, sukaldean hainbat aukera dituen jakia izateaz gain, lagun ukiezinak dira dieta desintoxikatzaile batean.

Alkohola, animalia-jatorriko gantz eta proteina gehiegi eta zenbait sendagai dira gibelaren funtzionamendu egokirako mehatxu nagusiak. Zenbait elikagaik funtzio hepatikoa errazten dute, hala nola zapore mikatz pixka bat duten barazkiek (orburua edo kardua), propietate horiek txikoria, endibia, eskarola, arbia eta errefauarekin partekatzen baitituzte. Gainera, zuntz ugari dago hesteetako igarotzearen alde. Potasioan ere aberatsak diren barazkiak dira, nerbio-bulkada transmititzeko eta sortzeko eta muskulu-jarduera normalerako beharrezkoa den minerala.

Orburuak eta karduak izan dira sendabelar osasuntsuen prototipoa, sendabelar ugarikoa. Maiz gomendatu izan dira nutrizioaren arloan, haien kontsumoa oso osasungarria baita organismoaren maila desberdinetan, ezaugarri koleretiko, hepatobabesle eta diuretikoei esker.