Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Oinarririk gabeko dietak

Gaur egungo metodo dietetiko asko modan zeuden duela bost hamarkada baino gehiago, eta orduko osasunerako arrisku berberak zituzten.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Asteazkena, 2011ko martxoaren 30a
Img obesidad Irudia: Colin Rose

Gizarte garatuen elikaduran izandako aldaketak izan dira azken mendeko berrikuntza handienetako bat. Hala ere, elikagai batzuen ohiko kontsumoa alde batera utzi eta beste elikagai berri batzuena bultzatzen zen bitartean, aldaketa horiekin lotutako zenbait osasun-arazo bereziki bortitzak eta larriak izan dira. Loditasunak gaur egun duen eragina, lotutako beste gaixotasun batzuen (diabetea, bihotzeko eritasuna, hipertentsioa, osteoporosia, minbizia, etab.) aurrean. ), neurri batean, hobetu daitezkeen bizi-ohituren emaitza da, non elikadurak funtsezko zeregina baitu. Konponbidearen zati gisa, “dieta” terminoak biztanleria orokorraren alde egin du. Hala ere, estrategia horietako gehienek ez dute frogatu eraginkorrak edo seguruak direnik epe luzera. Gure gurasoak, baita gure aitona-amonak ere, emaitza ez oso pozgarriekin hasi ziren dietan. Gaur egun, funtsean, dieta horietako askok iraun dute urte batzuk geroago, orduko kontzeptu-akats berberekin. Aurpegian garbitutako metaforiko batek baino ez du balio biztanleen artean aldian-aldian zabaltzeko. Adibidez, dieta monotematikoak, hala nola sagarraren edo alkatxofaren dieta, dieta-dietak, hiperproteikoak edo berriak diruditen baina duela hamarkada batzuk modan zeuden beste batzuk, hala nola odol-taldearen dieta.

Dieta arraroak eta ez oso seguruak

Gaur egungo dietarik ezagunenak jatorrian famatu bihurtu zituzten ildo berei jarraitzen diete —batzuentzat zazpi hamarkada baino gehiago pasatu dira—, eta orduan bezain eraginkorrak ez dira.

  • Proteina ugari eta/edo karbohidrato gutxi duten dietak. Lehen dieta herrikoia William Bantingi egozten zaio, 1863an bere “Banting metodoaren” bidez dieta egitea zabaldu zuen ingelesari. “Letter on Corpulence, Addressed to the Public” (Jendeari zuzendutako gorpuzkerari buruzko gutuna) adierazpenean, Banting-ek iradokitzen du baztertu egin behar direla ogia, gurina, esnea, azukrea, garagardoa eta ohiko dietako patatak, eta, haren arabera, haien loditasunaren arrazoia, haragi-kopuru handien truke. Laburbilduz, dieta-sistema bat proposatzen du, puntu ugarirekin, gaur egun arrakasta lortzen duten zenbait metodo dietetikorekin. Proteina ugariko eta/edo karbohidrato gutxiko dieta gisa katalogatutakoak (Atkins-en dieta, Dukan metodoa, Kut sistema, Siken Diet, Pronokal sistema, etab.). adibide batzuk dira. Gaur egun, sistema horiek freskotasun zientifiko berrituaren itxura dute, baina ez dago haien eraginkortasuna eta segurtasuna bermatzen duen ebidentzia zientifikorik.

    Eragozpenak, arriskuak eta/edo kontraindikazioak: eragozpen nagusiak ere ohikoak dira eta osasun publikorako arrisku larria dakarte, hala nola idorreria eta halitosia, larritasun handiagoko egoerak, hala nola giltzurrunen gainkarga, minbizia, zetosia, osteoporosia eta abar izateko arriskua.

  • Dietak. Denbora gutxian, XIX. mendearen amaieran, “disoziazioan” oinarritutako argaltzeko beste sistema berri batzuk garatu ziren (orduan bai), hau da, elikagai zehatzik ez zegoenean. Herbert Shelton izan zen dieta disoziatu bat proposatu zuen lehena, nahiz eta XX. mendeko lehen hamarkada arte ez zen zabaldu W medikuaren lanari esker. H Bada (1866-1944) dieta horrekin hiru hilabetean 20 kilo galdu zituela esan zuena. Garai hartan, iraultza handia izan zen planteamenduaren izaera arau-hausleagatik, elikadura-ohiturekin alderatuta. Gaur egun, oraindik badira estrategia zorigaiztsu horiek jarraitzeko jarraibideak dituzten liburuak, aipatutakoetatik (oraindik ere liburuen izenak erreklamo gisa dituztenak) beste askoraino, hala nola Antoineko Dieta, Montignac edo “disoziatutako dieta”.

    Eragozpenak, arriskuak eta/edo kontraindikazioak: Elikagaien Segurtasunaren eta Nutrizioaren Espainiako Agentziaren arabera (AESAN), mota horretako prozedura dietetikoek ez dute oinarri zientifikorik, eta lortutako emaitzak, iragankorrez gain, energia gutxiago kontsumitzearen ondorio dira. Gainera, disoziatutako kontsumoa ezinezkoa da, ez baitago proteinak edo karbohidratoak soilik dituen elikagairik.

  • Egiaztapen zientifikorik gabeko estrategia estrafalarioak. Urteak igaro ahala, maniobra dietetiko xelebreenak ugaritu egin ziren, gehiago saldu nahi zuen prozesu baten esparruan, benetako konponbidea bilatu baino lehen. 1949an, Espainian, lan bat argitaratu zen, eta izenburu hau zuen: “Argaldu jan gabe”. Boxa). 24 pezetagatik, besteak beste, “txalupa sendatzeko” metodoa proposatzen zuen, hau da, “ontzi txiki baten hondoan etzatea, ontzia ez da urrutira ainguratzen” eta “horrela geratzea ordubetetik egun osora arte”, obraren izenburuaren kontra. Dieta “teknologikoak” oinarri zientifiko gutxiko dieten beste adibide bat izan dira, aspaldi modan jarri zirenak eta oraindik ere mantentzen direnak. Horietako bat, agian garrantzitsuena, odol-taldearen dieta da, berrogeita hamarreko hamarkadako jatorria duena. Dieta hori eguneratu egin da, eta genetikan oinarritutako ñabardurak gehitu zaizkio; horrek ez du sinesgarritasun handiagoa eman.

    Eragozpenak, arriskuak eta/edo kontraindikazioak: odol-taldearen arabera elikagai jakin batzuk murriztuz, eraginkortasunik gabeko sistema baten jarraipena sustatzen da. Gainera, sistema horrek osasun-arazoak ekar ditzake, funtsezko mantenugaien ekarpena urritzeko arriskua areagotzen baitu.

  • Monodietak: elikagai bakar batean oinarrituak.
    Azkoinaren beste itzulera bat dieta monotematikoei dagokie, eta dieta horiei elikagai bakar baten kontsumoa deitzen zaie (pomeloaren, orburuaren, ananaren eta abarren dieta). ). Horietako lehena, edo ondorio gehien eragin dituenetako bat, “sagarraren dieta” izan zen, nahiz eta jatorrian azterketa zientifiko batean oinarritu zen. “Adelgazar sagar batekin hasten da” izenburu deigarriarekin, ospetsu egin zen dietan fruta-kantitate handiak sartzea, bereziki sagarrak, argaltzeko neurriz gaineko dohainak eman ondoren. Gertaera ia historiko horren ondorioa kalkula daiteke herri-dieten eta mirarien liburuen azalak berrikustean: liburuen ehuneko handi batean etxesail bat dago, nahiz eta, orrialdeen barruan, proposatutako sistemak beste bide batzuk hartu.

    Eragozpenak, arriskuak eta/edo kontraindikazioak: likido eta elektrolitoak, glukogeno-erreserbak edo gorputzeko proteinak galtzearen kontura argaltzen da, baina ez hainbeste gorputzeko gantza, eta hori galdu egin behar da obesitatea diagnostikatzen bada. “Monodieta” horien jarraipen etengabeak digestio-arazoak eragin ditzake, bizi-funtzioak erregulatzen dituzten mantenugaien garestitasuna baitago, eta horrek ezinegon emozionala eragiten du, elikadura-erritmo normala errotik hausten baita.

Argaltzea, interesa ebidentziaren aurrean
Hainbesteko dieta eta interes komertziala izan arren, gizentasunaren oinarri zientifikoak aspalditik daude ondo ezarrita, eta irtenbideak ere bai.

Aurrekaririk ez duen elikadura-eskuragarritasunaren babesean garatutako herri-dieten edo mirari-dieten katalogo ikaragarri hori gorabehera, obesitatea duten pertsonen kopurua handitu egin da, Osasunaren Mundu Erakundeak (OME) epidemia hartu arte. Hala ere, gizentasunaren kausei eta, batez ere, horien tratamenduari buruzko ebidentzia zientifikoa baztertzailea da metodo zentzugabe horiekin. Aitona-amonek ere, obesitatearen eragina harritu eta txandako dieta miragarrietan izena eman zutenek, gaur egun ezagutzen diren datuak eta tresnak zituzten. Horren erakusgarri da 1929an argitaratutako “Gordos y Flacos. Gregorio Marañónen “Estado actual de la patologia del peso humano”. Liburu txiki honetan, garai hartako 2 pezetaren prezioan, gaur egun bezain baliotsuak diren irtenbide asko aurki daitezke. “Gizena[…]kontuan izan behar da argaltzea ez dela plan mediko baten ondorio izango, baizik eta haren bizi-erregimena erabat aldatzea.[…]horretarako, beharrezkoa da konbentzitzea eta gaitasuna[…]gainezka egiten dute, lodia argaltzeko”. Obesitatea konpontzeko arau orokorrei dagokienez, Gregorio Marañonek honela zioen hitzez hitz 1929an:

  • 1. “Gizenak egiten duen ariketa bikoitza egin behar du”. .
    gaur egungo gomendioa da dieta orekatua egitea bizimodu aktiboaren esparruan, ariketa fisikoa maiz eginez. Frogatuta dago ezen, ariketa fisikorik egin gabe argaltzeko plana egiten bada, hezurrak ahuldu egin daitezkeela; izan ere, argaltzen denean, pisua ez ezik, hezur-masa ere galtzen da, batez ere hausturak izateko joera handiena duten eremuetan, hala nola bizkarrezurrean, aldakan eta hanketan.
  • 2. “Gizenak jaten duenaren erdia jan behar du”. Gaur egun, ontziteriaren tamainak eta formak eragin handia dute energia kontsumitzean; beraz, plater lau bat jatean, onddo baten ordez, %22 gutxiago jaten da. Frogatuta dago, halaber, plater batean kantitate handiagoa zerbitzatzen denean gehiago jateko joera dagoela, goserik izan ez arren.
  • 3. “Gizen, kontu handiz aztertu behar da sistema neuro-endokrinoaren oreka-egoera, nutrizioaren erregulatzailea”. Gaur egungo ezagutzari esker, jateko gogoa erregulatzen duten hormonek (grelinak gosea pizten du, eta leptinak jateko gogoa inhibitzen du) eragina dute dieta hipokalorikoen “errebote-” edo “yo-yo” efektuan.

Nolanahi ere, ordutik aurrera, testu serioetan gizentasunaren tratamenduari zailtasun handia egozten zitzaion arrakasta lortzeko, eta prebentzio neurrietan oinarritzen ziren berme handienak. “Hori da funtsezkoena: gehiegizko argaltasuna eta obesitate handia sendatzen zailak diren egoerak dira, baina erraz prebenitzen direnak”. Horrela irakur zitekeen Gregorio Marañonen obran. Planteamendu hori moda-dieten oinarriarekin eta funtsean bat dator, eta haientzat beti zen erraza argaltzea beren sistema berritzaileekin.

GAKOAK: EZ EGIN DIETARIK ETA JOAN PROFESIONAL BATENGANA

Gehiegizko pisuaren eta obesitatearen tratamendua arazo bat izan da XX. mendearen hasieran zifrak handitzen hasi zirenetik. Ebidentzia zientifikotik eta egiazko kausetatik urrun dauden herri-dieten ugaritasunak ez du arazoa konpondu edo konponduko. Julio Basulto Dietista-Nutrizionisten Espainiako Elkarteko (GREP-AEDN) Azterketa, Azterketa eta Jarrera Taldearen arduradunak dioenez, “modako dieta ‘pseudomilagrosoak’ askoz ere ezagunagoak dira herritar guztientzat, behar den bezala jateko eredu dietetikoak baino”, eta dieta bat (herri-dietak) inoiz ez egitea proposatzen du.

Argaltzeko beharraren pertzepzioaren aurrean, lehenik eta behin, komeni da sinetsita egotea bizi-estiloetan hainbat hobekuntza egin behar direla, biziartean, eta uste izatea aldaketa horiek, epe luzera, onura estetikoak zein osasunekoak ekarriko dituztela. Bizi-estiloen azterketa zehatza egiteko beharrezko tresnak ez baditugu, oso gomendagarria da osasun-espezialista edo -profesional baten, dietista-nutrizionista baten, eskuetan jartzea, irtenbide egokiak ematen jakin dezan, salmentan edo modan nagusi diren metodoetatik urrun, pazienteak aplika ditzan.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak