Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura > Ondo jaten ikasten > Bitxikeriak

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Oliba-olioa, “elikagai osasungarria” etiketa

Oliba-olioaren etiketetan kolesterola eta oxidazio-estresa mantentzeak dituen onurei buruzko adierazpenak jaso daitezke.

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Asteazkena, 2011ko azaroaren 23a

Gantz-azido monoasegabeak eta E bitamina antioxidatzailea, beste osagai antioxidatzaile batzuekin (karotenoideekin eta polifenolekin, esaterako) kontaktuan jartzean ondorio horiek mantentzen dituztenak, oliba-olioaren konposatu naturalak dira, “birjina estra” barietatean ugariagoak direnak. Baina zenbat onura ditu produktu honek osasunarentzat? Ikerketa epidemiologiko eta kliniko ugarik erakutsi dute lotura estua dagoela elikagai horren kontsumoaren eta osasun kardiobaskularraren markatzaileen hobekuntzaren artean (ldl-kolesterola, hdl-kolesterola, hantura-markatzaileak). Hala ere, Elikagaien Segurtasunerako Europako Agintaritzak (EFSA) onartzeko moduko ebidentzia bihurtu behar dute, eta nutrizio-adierazpenak eta propietate osasungarrien adierazpenak erabil daitezke etiketan.

Irudia: Pawel Kryj

Etiketatzeari buruzko Europako legediak egiaztatze-prozesu luze bat egitera behartzen du. Hori dela eta, EFSAk onartzen du kaloria-ekarpen handia duen produktua, olioa bezain handia baina nutrizio-dohain ugari dituena, osasungarria dela. Baliteke etorkizun hurbilean oliba-olioaren etiketek gantz-azido monoasegabeen edukia eta kolesterolarekiko lotura ona adierazten duten mezuak izatea, eta polifenolek oxidazio-estresa prebenitzen laguntzea.

“Elikagai osasungarria” etiketa ez dago ondo

Duela egun batzuk Madrilen egin zen I. Kongresu Medikoa, Oliba-olioa, Nutrizioa eta Osasuna izenekoa, azken ebidentzia zientifikoak eta osasun- eta nutrizio-alegazioen egoera aztertu zituen. José López Miranda oliba-olioari eta osasunari buruzko Ikerketako Bikaintasun Zentroko (CEAS) hitzetan, paradoxikoa da Estatu Batuak bezalako herrialde batean osasun-agintariek adieraztea, duela hamarkada batetik, oliba-olioak produktu kardio-osasungarria direla, eta oliba-olioak sortzen dituen kontinente nagusiak, berriz, ezin dituela ebidentzia horiek adierazi produktuaren sustapenean eta etiketan.

Ikuspuntu zientifikotik frogatuta badago soilik esan daiteke elikagai baten etiketak ezaugarri osasungarriak dituela

CEASek hainbat ikerketa-ildotan zuzentzen ditu proiektuak, oliba-olioaren prebentzio-gaitasunari (baita sendatzeko ahalmenari ere) dagokionez. Hala ere, ez da oliba-olioaren nutrizio- eta babes-bertuteak beste gozatze-koipe batzuen gainean nabarmentzen dituen erakunde edo organismo bakarra.

Etiketatzeari dagokionez, elikagai batek bere propietate nutrizional eta osasungarriei buruzko alderdi nabarmenetara jotzen duten mezuak izan ditzan, EFSAk ezartzen du froga zientifikoen bidez emandako funtzioak frogatu behar direla, 1924/2006 Erregelamenduari jarraiki.

Oliba-olioa eta osasun kardiobaskularra

Predimed azterketak (Mediterraneoko Dietak Gaixotasun Kardiobaskularraren Prebentzio Primarioan duen eragina) agerian utzi ditu Mediterraneoko dietaren ondorio positiboak eta babesgarriak. Dieta hori oliba-olio birjina estrarekin (edo fruitu lehorrekin) osatzen da arrisku kardiobaskular handiko pertsonengan (jatorri kardiobaskularreko heriotza, miokardioko infartua eta/edo garun-hodietako istripua), eta koipe gutxiko dietarekin alderatuta.

Bestalde, EFSAren arabera, oliba-olioak odoleko ldl-kolesterol-kontzentrazioetan duen eragin positiboa gantz-azido monoasegabeen osaerari dagokio. Erakunde ofizialaren arabera, kolesterolaren gainean ezin zaie eragin onuragarririk eman oliba-olioaren beste osagai natural batzuei, hala nola polifenol antioxidatzaileei.

Oliba-olioa eta oxidazio-kaltearen babesa

Hauek dira oliba-olioari eskatzen zaizkion ondorioak: “oxidazio-estresa murrizten du”, “propietate antioxidatzaileak”, “lipidoen metabolismoa”, “jarduera antioxidatzailea, gorputzeko eta LDL kolesterolaren zelulak oxidazio-kalteetatik babesten dituena” eta “propietate antioxidatzaileak”. EFSAko aditu-taldearen arabera, kausa-efektu erlazioa dago finkatuta oliba-olioaren polifenolen kontsumoaren (hidroxitirosol-edukiak eta haren deribatuek estandarizatua) eta LDL partikulak oxidazio-kaltetik babestearen artean.

Taldeak uste du, erreklamoa eramateko, egunean 5 mg hidroxitirosol eta haren deribatuak (oleuropeina eta tirosol konplexuak) kontsumitu beharko liratekeela. Dosi horrek oliba-olio kantitate neurritsua eman dezake, eta hori erraz kontsumi dezake herritar guztiek dieta orekatu baten testuinguruan.

CEASetik, oliba-olioaren babes- eta sendatze-propietateei buruzko ikerketa-ildoak eremu kardiobaskularretik haratago doaz. Diabetea, minbizia edo zahartze-prozesua bezalako eritasun kroniko eta endekapenezkoen ondorio positiboak aztertzen dituzte.

GOSARIA OLIBA-OLIOAREKIN

Oliba-olioa ez da jakien gozagarri hutsa izango, baina osagarri ezin hobea izango da, bai zapore nabarmena eta estimatua duelako, bai nutrizio-onura nabarmenak eta osasungarriak dituelako. Adibidez, ogi txigortua oliba-olioarekin, ukitu zaporetsua eta diferentziala eman dakieke baratxuriarekin edo belar finekin aromatizatzen badira. Ogi txigortuekin batera jaten badira, kalitatezko osagarri baten alde egin behar da, hala nola urdaiazpiko ondua, gazta freskoa, atun eta antxoa pixka bat edo tortilla frantsesa, edo tofua bezalako landare-osagarriak aukeratu. Ukitu gozoa ogi txigortuei edo eztiari gehitutako azukreak ematen dio; beraz, proposamen horiek une berezietarako utz daitezke.

Praktika osasungarria da oliba-olio birjina erabiltzea gosari edo askarietako gozoki tipikoak egiteko, hala nola etxeko magdalenak edo era guztietako bizkotxoak (sagarra, udarea eta intxaurrak; mandarinak; almendrak, hurrak eta mahaspasak; masustak; pinaziak; jogurta…).

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak