Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura > Ondo jaten ikasten > Bitxikeriak

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Oliba-olioaren eginkizuna Mediterraneoko dietan

Dieta mediterraneoaren eta kolesterol-maila onen arteko lotura bere osagai nagusian oinarritzen da: oliba-olioan.

aceite dieta mediterranea Irudia: ubert

Mediterraneoko dietan, oliba-olioa da oinarrizko osagaia, erdikoa. Baina, ondoren ikusiko dugun moduan, fruta eta barazki ugari kontsumitzeko ereduaren barruan baloratu behar da haien eginkizuna, eta, aldiz, haragi gorri eta prozesatu gutxi hartu behar dira. Denbora batez denostatua, gaur egun oinarrizko produktua da eta gure platerak ontzeko eta elikagaiak frijitzeko egokiena eta osasungarriena. Zergatik? Lerro hauetan kontatuko dizugu.

María Puy Portillok, Espainiako Nutrizio Elkarteko lehendakariak eta Euskal Herriko Unibertsitateko (UPV-EHU) Farmazia Fakultateko Nutrizio eta Bromatologia Saileko katedradunak, honako hau adierazi du: “gaixotzeko gure modua gure jateko moduaren araberakoa da, neurri handi batean”. Zientzialarien artean adostasun handia dago elikaduraren eta gaixotasunaren arteko loturari buruz, eta hidrogenazio-prozesuen ondorioz gure dietatik azukrea, gatza, irin finduak edo trans koipeak kentzeko beharrari buruz. Eskema horrek zuzenean laguntzen du odoleko triglizeridoen eta kolesterolaren presentzia handitzen. Gaitz horrek ez du beti sintoma fisikorik izaten, baina Espainiako populazio helduaren % 55i eragiten dio. Hala ere, Espainiako Bihotzaren Fundazioak azpimarratzen duenez, gehienek ez dakite hori.

Oliba-olioa eta osasun kardiobaskularra

Predimed (Prebentzioa Mediterraneoko Dietarekin) azterlaneko ikertzaileek ikusi zuten Mediterraneoko dietaren eta kolesterol-maila onen arteko lotura oliba-olioaren funtzioagatik azal zitekeela, fruitu lehorrena baino eraginkortasun handiagoa erakutsiz —omega 3an aberatsak—, HDL kolesterol-maila (“pareta ona”) handitzeko, non HDL kolesterola (“txarra”) kentzen baitu. Prozesu fisiologiko horrek metabolismoa errazten du, intsulinarekiko erresistentzia ekiditen du —2. motako diabetesa eragiten duen faktorea—, eta bihotza babesten duen armarria sortzen du; hala Predimed saiakuntzan nola nazioarteko beste ikerketa batzuetan, gaixotasun kardiobaskularraren arriskua %30 murrizten da. Era berean, bigarren bihotz-hodietako gertaera bat izateko probabilitateak %70eraino murrizten dira, hipertentsioa erregulatzeaz gain, adinarekin markatzaile horren igoerak ekidinez.

Baina kontua ez da oliba-olioa mirarizko elikagaitzat hartzea. Miguel Ángel Martínez-Gonzálezek, Nafarroako Unibertsitateko Osasun Publikoko katedradunak eta Predimed saiakeraren arduradunak, elikagai hori Mediterraneoko dietaren ontzi bereizgarria dela argitu du. “Baina ez da zuzena modu isolatuan baloratzea, baizik eta fruta eta barazki ugari kontsumitzeko ereduaren barruan, haragi gorri eta prozesatuak murriztuta”, dio. Izan ere, dieta mediterraneoaren onurak ez dira elikagaiengatik bakarrik azaltzen, errezeta-liburuengatik ere bai.

Ildo horretatik, Ciberobn Ikerketa Biomedikoko Zentroak, Bartzelonako Unibertsitatearekin lankidetzan, tomate-frijitu baten onurak ere azpimarratu ditu, bereziki su motelean egiten denean, eta tipula eta baratxuria gehitzen zaizkionean. Olioan gertatzen den nahastearen beroak konposatu fenolitiko eta karotenoide batzuk askatzen laguntzen du. Konposatu horien errepikapenek osasun kardiobaskularra eta intsulinarekiko sentikortasuna hobetzen dituzte, eta horrek odoleko glukosa-maila murrizten du, baita hantura-markatzaileak ere.

Koiperik gabe jatea (olioa) ez da osasuntsua

Oliba-olioaren gantz monoinsaturatu ugari dagoenez, hainbat hamarkadatan pentsatu izan da gure “urre likidoak” osasuna arriskuan jar dezakeela; beraz, oliba-oliorik gabe kozinatu ziren. Martínez-Gonzálezek akats horren jatorria azaldu du: “1980ko eta 90eko hamarkadetan, Estatu Batuetako elikadura-gidari askok aldeztu zuten dieta kardiobaskularrik onena gantz gutxi izatea zela, eta horrek eragin handia izan zuen Espainiako kardiologo batzuengan, eta pentsarazi zuen oliba-olioak areagotu egin zezakeela arrisku kardiobaskularra. Baina funtsik gabeko mitoa da”. Predimed saiakerak frogatu zuen akatsa dela koipe gutxiko dietaz hitz egitea, eredu kardio-osasungarri gisa. “Dieta mediterraneoak eta oliba-olioak gaixotasun kardiobaskularra urruntzen dute, ez dute areagotzen”.

Puntu honetara iritsita, pentsatu behar da elikadura osasuntsuaren herri-nozioa sinesmenengatik deabrutu ote den, ebidentziengatik baino gehiago, “oliorik gabe frijitzeko” tresna kopuruaren arabera. Berri onak sukaldaritza-mota hori gustuko dutenentzat, baina oliba-olioarekin egiten direnean eta neurriz kontsumitzen direnean bakarrik; kontuan izan behar da sukaldaritza-teknika horrek plateraren kaloria-balioa handitzen duela, eta, batez ere, frijitzeko denborak eta tenperaturak bitamina-edukiaren zati handi bat suntsitzen dutela.

Martínez-Gonzálezek dio, halaber, desmitifikatu egin behar dela oliba-olioa frijitzeko egokia ez izatea. “Egokiena da, berrerabiltzea hobekien jasaten duena eta elikagaiak hobekien babesten dituena. Frijituen kasuan, ikerketetan ikusi dugunez, pisua zenbat eta handiagoa izan, orduan eta handiagoa da gaixotasun metabolikoaren arriskua. Baina beti esaten dugu arrisku txikiagoa dagoela ultraprozesatuen, haragi gorrien eta hestebeteen kontsumo handiarekin hautematen dena baino”, gehitu du katedradunak.

Eduki gehiago ikusteko, jo papereko aldizkarira.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak