Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura > Ondo jaten ikasten > Bitxikeriak

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Olibak eta kolesterola: organismoarentzako babes naturala

Olibek eta oliba olioak polifenol kopuru interesgarriak kontzentratzen dituzte, eragin antioxidatzaileak dituzte eta "kolesterol txarretik" babesten dute.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Asteazkena, 2012ko ekainaren 13a

Oliben polifenolak LDL kolesterola edo “txarra” murrizteko duten eraginagatik nabarmentzen dira, eta hori gero eta arriskutsuagoa da aterosklerosiarentzat. Elikagaien Segurtasunerako Europako Agintaritzak (EFSA) baieztapen horien alde egiten du, oliben muga nagusiaren kontra: gatz asko dute, gatzunetan kontserbatutako elikagaia baita. Produktu horiek asko kontsumitzen eta preziatzen dira aperitibo gisa, baina hori baino gehiago dira, entsaladetako osagai gisa edo zaporea, kolorea eta testura desberdina ematen duten errezetetan erabil baitaitezke.

Img aceitunas colesterol
Irudia: Steve Jurvetson

Olibak, polifenolak eta LDL kolesterola

Olibak kontsumitzeak babestu egiten ditu dentsitate txikiko lipoproteinen oxidaziotik (LDL kolesterola edo “kolesterol txarra” izenez ezagunagoak), ondoren metatzetik eta arteria-paretak gogortzetik. Horrela laburbildu daiteke Elikagaien Segurtasunerako Europako Agentziaren (EFSA) ebaluazioa; haren berrikuspen-taldearen arabera, LDL partikulen oxidazioa saihestea onuragarria da organismoarentzat.

EFSAren arabera, oliba-olioaren polifenolen kontsumoak LDL kolesterolaren oxidaziotik babesten du

Hiru asteko jarraipenaren ondoren, ikerketek oliba-oliotik eratorritako polifenolen kontsumoak eragin nabarmena izan zuen LDL kolesterolaren oxidazio-markatzaileen murrizketan. Emaitza horietatik abiatuta, EFSAren ondorioa da kausa-erlazio bat dagoela oliba-olioan (hidroxitirosola eta haren deribatuak, oleuropeina eta tirosola) dauden polifenolen kontsumoaren eta LDL kolesterolaren oxidazioaren babesaren artean.

Argudioak olibetarako ere balio du, oliba-olioa egiteko erabiltzen den lehengai naturalerako. Baina efektu onuragarri hori gertatzeko, dosia funtsezkoa da. Berrikuste-taldearen arabera, egunean 5 mg hidroxitirosol eta horren deribatuak kontsumitu beharko lirateke. Kopuru hori, dieta orekatu baten testuinguruan, arazorik gabe berma daiteke kalitate handiko oliba-olioa neurriz kontsumituta, hala nola lehen presioko oliba birjina estra edo oliba-olio birjina estra.

Olibei dagokienez, zailagoa da kopuru hori lortzea. Proportzioan, antioxidatzaile gutxiago kontzentratzen dituzte, olioaren pisu-berdintasunagatik, eta, gainera, sodio-eduki handiak mugatzen du.

Olivas, aperitibo bat baino gehiago

Olibak, beren osaeragatik, berez aperitiboak dira, hau da, jateko gogoa ematen edo irekitzen dute. Eta digestio-aparatuagoak eta gustagarriagoak dira, belar usaintsu hautatuak erabiliz gero. Haren zaporea hain nabarmena da -eta, barietatearen arabera-, saltsa edo osagai-nahasketa batekin batera, beste plater batzuen zaporea indartzeko gai da, hala nola makarroiak, espagetiak edo arroza.

Bigarren plateretan, olibek testura- eta zapore-kontrapuntua ematen diete gehitzen dituzten prestakinei, hala nola oliba-tortillari, legatz bat proventzako saltsan edo oilasko-izterrak.

Aperitiboen produktu nagusi gisa, bakarrik zerbitza daitezke edo kanapeak osa ditzakete. Oliba-pateak -ogi txigortu baten gainean igurtziak- eta olibak osatzen dituzten saltsak ere oso gustagarriak dira (eta ikusmenerako erakargarriak), oliben kolorearen arabera tonu eta zapore bereziak eta deigarriak hartzen baitituzte.

Gatza, oliben puntu flakoa

Olibak gatzunetan bakarrik kontserbatzen diren produktu naturalak dira. Hori dela eta, gatz ugari biltzen dute, aperitibo honen elementu mugatzailea. Hain zuzen, 100 gramo olibak 2 eta 3 gramo bitarteko sodioa dute, egun osoan kontsumitu beharreko kantitate maximo gomendatua, Osasunaren Mundu Erakundearen arabera. Hamar olibako eskukada batek 30-40 gramo inguruko pisua du, oliba hezurdunak ala gabeak diren.

Hala ere, gatza uretan disolbatzen denez, sodio gutxiago eduki daiteke gau osoan uretan utzi eta hurrengo egunean xukatu egiten badira. Aperitibo hau gehiago gezatu nahi izanez gero, berriro egin daiteke prozedura. Praktika hori urdaiazpikoari edo bakailao gazituari ere aplikatzen zaio, oso elikagai gaziak baitira, kontserbatzeko erabiltzen den metodoaren arabera.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak