Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Ondo afaltzen ari naiz?

Tres profesionales de la nutrición nos ayudan a despejar las principales dudas (y los principales mitos) que nos acompañan al preparar la cena

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Astelehena, 2019ko martxoaren 11
img_puedo cenar esto hd

Entzuten dugu gosaria dela eguneko otordurik garrantzitsuena, baina arreta jartzen badugu, podiumaren leku horrek afarian hartu beharko luke parte. Bai, afaria. Eta arrazoia ez da nutrizionala, soziala baizik. Gosariak ez bezala, askotan presaka eta bakarrik egiten dugu, edo janaria, oso funtzionala izan daitekeena (batez ere etxetik kanpo lan egiten badugu),afarian, jatetxeez eta lasaitasunez gozatzeko aukera dago. Nola prestatu ondo? Hainbat gako ematen ditugu.

Espainiako Nutrizioaren Fundazioak (ENPE) 2015ean egin zuen Espainiako populazioaren Nutrizio Ohituren eta Elikadura-Ohituren arabera (FEN) eta EROSKI Fundazioaren arabera, %40k bakarrik gosaldu dute, %85ek afaldu dute. Eta telebista etxe askotan egoten bada ere, gauez ere, egunaren amaieran etxean egotea errazagoa da elkarrizketa. Abiapuntu on bat, baina beti ez dugu erabat aprobetxatzen.

Zer gertatzen da? Afariak hainbat mito eta zalantza ditu. Ondo afaldu nahi dugu, baina beti ez dugu argi zertan den afari osasungarria. Gure pisua zaindu nahi dugu, eta erabaki arbitrarioak hartu, fruta bakarrik afaltzeko edo, alderantziz, dietatik ateratzeko. Zerbait aberatsa hartzea nahi dugu, baina ez hainbeste janaria prestatzea. Hori dela eta, etxeko janari-eskaerak nabarmen igo dira azken urteotan gure herrialdeko hiri nagusietan. Erreportaje honetan, elikadurako profesionalen eskutik, afaltzeko garaian izaten ditugun zalantza nagusiak (eta mito nagusiak) aztertuko ditugu.

Elikagai jakin batzuk saihestu behar ditugu?

“Gauean saihestu beharreko elikagaiak gosaltzeko, jateko edo edozein pertsonak egiten duen beste edozein janaritan saihestu beharreko elikagai berberak dira. Asko prozesatutako produktuez ari gara (elikagaiak baino gehiago), eta azukre, gantz edo gatz kopuru handiak ematen dituzte eta osasunerako ondorio kaltegarriak dituzte”, azaldu du Juan Revalvak. Hau da:haragi prozesatuak, freskagarriak, edari alkoholdunak, gozokiak, galletak eta opilak, mokadutxoak, janari azkarra… Horietatik, zenbat eta gutxiago, hobe. “Alferrikako produktuak dira, edozein ordutan elikadura osasungarria egiten dutenak, afaria barne”, espezialistaren iritziz.

Eta zer gertatzen da pastarekin, arrozarekin eta beste karbohidratoekin?

“Pastarik, arrozik, ogirik edo karbohidratotan aberatsa den beste elikagairik afaldu ezean, ez du ez hankarik ez bururik, logika alboratu batek kontrakoa esan arren. Norbaitek esaten badigu argaltzeko (edo ez gizentzeko) ezinbestekoa dela elikagai horiek afaltzea, egin beharko genukeen lehen gauza frogak emateko eskatzea da. Gaur egun, nik behintzat ez dut ezagutzen proba hori”, erantzun du Revengak. Baina zehaztu egiten du elikagai horien presentzia berriro aztertu beharko litzatekeela dietan, “edozein ordutan”. Adituaren arabera, hobe da elikagai begetal freskoak (frutak, barazkiak eta barazkiak) lehen aipatutakoak baino lehenagokoak izatea.

Afariak bazkaria baino arinagoa izan behar du?

Esaera ezagun batek dio errege gisa gosaldu behar dugula, printze gisa jan eta eskale gisa afaldu. Julio Basultto dietista-nutrizionistarentzat, esaera hori baino zentzu handiagoa duten hiru aholku daude: “Prozesatu gabeko edo gutxi prozesatutako elikagaiak kontsumitzea, errazioen tamaina murriztea eta landare-jatorriko elikagaiak lehenestea”. Afariari dagokionez, Juan Revellak nabarmendu duenez, “oheratzeko ordua gutxi gorabehera gertu edukita, ez da gomendagarria digestio-prozesuan egitea, eta, beraz, arrazoizkoa da eguneko beste ordu batzuetan baino kantitate gehiago sartzea”. Kontua da lanaldia bukatzea, eta horrek ez du esan nahi egun osoan kalitatea edo jaten dugunaren kopurua alde batera utzi behar dugunik.

Fruta bai ala fruta ez?

Irudia: Txokolaterik ez

Batzuek fruta afaldu baino ez dute egiten, arina delako, eta ez dute sekula egiten, elikagai hori gauez ferekatzen dutelako. Hori egia al da? “Norbaitek esaten badigu fruta gauez jan ondoren ferekatzen duela (baina ez goizean), bere baieztapenaren oinarri diren frogak eskatu behar dizkiogu. Eta, aldi berean, gogorarazi behar dizugu digestio-hodian gauekoa dela beti”, erantzun du Revivak. Afaltzeari dagokionez, fruta bakarrik, nutrizionistak aukera ona izan daitekeela esan du, baldin eta gainerako dietak laguntzen badu: “Afaldu baino ez da egin behar lekaleak bakarrik afaltzeko bezain ona; legatz errazio bat bakarrik labean, barazkiekin edo aguakatea eta ganbak dituen entsalada bat baino ez. Ongi dago aukera osasuntsu bati erantzuten badio, ohitura osasungarrietan txertatuta baitago. ‘Fruta bakarrik’-aren alderdirik txarrena da asmo konpentsatzaile batekin egitea, kitatzeko eta puzteko aukera gisa, penitentzia-ezaugarriak dituen aukeraketa gisa (aurreko diaspora dietetikoentzat). Hori bai, kontu txarra da”, ohartarazi du.

Eta nabaritzen ez badut?

Pertsona batzuek ez dute afaldu pisua zaintzeko. Algizan afaldu? Alabamako Unibertsitateko ikertzailea den Krista Casazza doktoreak egindako ikerketa luze baten arabera, ez dago afarian kontsumitutako kaloriak obesitatea sustatu nahi duen ebidentzia zientifikorik. Bestela esanda: pisua handitzeko arriskuak zerikusi handiagoa du kontsumitzen dugun elikagai motarekin, egiten dugun egunean baino. Osasuntsu ez afaldu. Baina ez al duzu alerik afaldu?

“Eremu arriskutsu batean sartzen gara -ohartarazi du Revengak-: estrategia dietetiko puntualak eta iragankorrak onartzea, epe labur batez bakarrik mantenduko direnak… Hau da, ez afaldu ‘dieta egin’ eremuan. Eta aukera hori erabat hezigarria da elikadura-ohitura egokiekin alderatuta; epe luzerako estrategia oso txarra da, edozein dela ere bere itxaropen haztatuena”. Beste gauza bat da, estrategia horrekin, barau keinukari ospetsuaren abantailak bilatzea; izan ere, adituak dioen bezala, “nolabaiteko adostasuna du, betiere, behar bezala ikusten bada eta gutxienez profesional batek gidatzen badu”.

Zer da, orduan, afari osasungarria?

Isabel Megías dietista-nutrizionistak azaldu duenez, dieta osasuntsua da gorputzak modu ezin hobean funtzionatzea ahalbidetzen duena, eta, horretarako, elikadurarekin lotutako gaixotasunak saihestu behar dituzten elikagaietan oinarritu behar da, hala nola obesitatean edo arazo kardiobaskularretan. “Afari orekatu eta arin batek barazki gordinak edo prestatuak eduki behar lituzke, elikagai proteiko giharrak (haragia, arraina edo arrautzak) eta elikagai feesteroen kopuru neurritsua (ogia, pasta, zerealak eta lekaleak)”, zehaztu du. Bestalde, Juan Revellak dio afari osasungarria edozein janari osasungarriren modukoa dela: “Aholku praktiko bat da beti sartzen dela -behin eta berriro, behin eta berriro, landare-elikagaien errazio bat, freskoan edo kozinatuta-, eta postreko fruta sartu”.


Para acceder a más contenidos, consulta la revista impresa.

Etiquetas:

afari

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak