Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Ondo elikatzen gara?

Kaloria eta mantenugaien kontsumoa nutrizio gomendioetatik urruntzen da maiz, AESANek egindako lehen inkesta nazionalaren arabera.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Asteazkena, 2012ko irailaren 05a
Img ensalada Irudia: Ivan Prole

Proteina asko, karbohidrato gutxi eta kalitate txarreko koipe gehiegi. Horrela laburbil litezke espainiar askoren elikadura-hauteskundeak, AESAN erakundeak emandako datuen arabera. Elikadura arloko Segurtasunaren eta Nutrizioaren Espainiako Agentziak egindako lehen inkesta nazionalak agerian uzten du gure kaloria eta mantenugaiak gomendatutako balio eta kopuruetatik urruntzen direla maiz. Datu horietatik abiatuta, hurrengo artikuluak espainiarren elikadura nolakoa den baloratzen du, gure elikaduraren gehiegizko eta defizit nagusiak nabarmentzen ditu eta horiek zuzentzeko aholku praktikoak proposatzen ditu.

Img ensalada 01
Irudia: Ivan Prole

Estatistikako Institutu Nazionalaren inkesta batean, espainiarren % 70ek esan zuen osasun-egoera “ona” edo “oso ona” zela. Hala ere, hamarretik seik botika bat hartu zuten inkesta egin aurreko bi asteetan. Norberaren pertzepzioa ez da beti zuzena. Era berean, esan daiteke “modu orekatuan elikatzen zara?” bezalako galderen aurrean edo “denetik pixka bat jaten duzu? “, herritar gehienek baietz erantzungo lukete. Hala ere, kaloria eta mantenugaiak hartzea nutrizio-gomendioetatik urruntzen da maiz.

AESANek 2011n egin zuen lehen inkesta nazionaleko datuek adierazten dute gure elikadura-erabakiak hobetu egin behar direla, elikagai jakin batzuk baino gehiago jan behar ditugulako eta, aldi berean, gutxi jaten dugulako. Zehazki, proteina asko, karbohidrato gutxi eta kalitate txarreko koipe gehiegi hartzen ditugu.

Proteina gehiegi karbohidratoen kontura

Gizonek kontsumitzen dituzten 2.500 kcal eta emakumeek kontsumitzen dituzten 2.000 kcal karbohidrato, proteina eta gantzetatik datoz, energia ematen duten mantenugaietatik. Hala ere, bakoitzak proportzio desberdina izan beharko luke, eta oreka mantendu, AESAN inkestaren arabera ez baita betetzen.

Proteinen kontsumoa gomendatutakoaren bikoitza da

Karbohidratoak, Elikagaien Segurtasunerako Europako Agintaritzaren arabera, kontsumitutako eguneko kalorien %45 eta %60 artean eman behar lituzkete, eta %40ra baino ez dira iristen espainiarren elikaduran. Proteina (eta koipe) gehiegi kontsumitzeak eragiten du defizit hori. Izan ere, gizonezkoetan, egunean 54 gramo eta emakumezkoetan 41 gramo kontsumitu beharrean, 109 gramo hartzen ditu egunean, eta 88 gramo egunean, gomendatutakoaren bikoitza.

Eta zergatik gehiegizko proteina hori? Izan ere, gure dietako lehen kaloria-iturria haragia eta haren eratorriak dira, eta, energiaz (eta gantzez) gain, proteina asko ere ematen dituzte. Izan ere, kontsumitzen ditugun proteinen %60 baino gehiago animalia-jatorriko elikagaietatik datoz (haragia, arraina eta arrautzak). Desoreka hori hobetzeko proposamena karbohidratotan aberatsak diren elikagaien kontsumoa handitzea eta proteinena murriztea da, bereziki animalia-jatorrikoak badira. Azken batean, ogi, pasta eta arroza gehiago (integralak lehenetsiko dira), lekale gehiago eta haragi eta deribatu gutxiago.

Koipe asko eta kalitate txarrekoa

Gehiegizko gantz-kontsumoa ere gure elikaduraren beste puntu ahul bat da: %30-35 gomendatzen dugu, eta egunero hartzen ditugun kalorien %42 gantzetatik dator. Baina mantenugai horren kantitatea baino garrantzitsuagoa ere bada kalitatea, hau da, gantz-mota. Izan ere, gehiegizko hori gantz aseen desproportzioaren ondorio da. Gaixotasun kardiobaskularrak eta bestelako minak eragiten dituzte, eta, beraz, ez lukete izan behar eguneko energia-kontsumoaren %10 baino gehiago, hau da, galdetutako biztanleen %5 baino gutxiago.

Haragi-produktuak eta esnekiak dira koipe saturatuen iturri nagusia. Beraz, beste behin ere, haragien kontsumoa moderatzeak eta barietate magrak eta esneki gaingabetuak lehenesteak nutrizioa hobeto egokitzen lagunduko dute. Gantz poliasegabe eta monoasegabeen ekarpenari dagokionez, osasunarentzat paper positiboagoa dutenak, %5 eta %20 bitarteko portzentajearekin agertu beharko lukete, hurrenez hurren. Kasu honetan, gure herrialdean egiten den oliba-olioaren (gantz monoinsaturatuen iturria) eta arrainen (koipe poliasegabeen iturria) kontsumoari esker, errealitateak nahiko hurbil daude gomendioak.

Nola hobetu gure elikadura

Baliteke urte batzuen buruan antzeko ezaugarriak dituen beste inkesta bat egitea eta biztanleen kontsumoaren bilakaera egiaztatzeko aukera ematea. Elikadura komunitarioko eta osasun publikoko hainbat kanpaina eta proiektu obesitate-indizeak eta egungo elikadura-kontsumoari lotutako bestelako minak murrizten saiatzen dira, eta, beraz, inkestetako datuek estrategia horien eraginkortasuna eta eragimena ebaluatzen laguntzen dute.

Hona hemen gure elikadura hobetzeko gomendioak (eta 2011ko inkestako datuak):

  • Egunean bost anoa fruta eta barazki jan.
  • Eguneroko elikaduran osoko ogia, pasta eta/edo arroza sartzea.
  • Lekaleak eta fruitu lehorrak astean behin baino gehiagotan jatea.
  • Haragi eta deribatuen kontsumoa murriztea.
  • Esne gaingabetuak aukeratzea.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak