Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Ondo jan txandakako lan batekin

Ordutegi-aldaketek eta hobetu daitezkeen elikadura-ohiturek kalte egiten diote osasunari

  • Egilea: Argitaratze-dataren
  • arabera: Astelehena, 2008ko urriaren 27a
img_inmigrante trabajo

Txandakako lana egiteak zuzenean eragiten dio langilearen bizimoduari. Haien ordutegiak biztanleria aktiboaren gehiengoaren aldean desberdinak dira, eta, beraz, haien bizitza sozialean, loaren ordutegietan eta jatorduetan eragina dute. Ordutegi horiekin modu osasuntsu eta ordenatuan elikatzeko zailtasuna da txandakako langileek izaten duten arazo handienetako bat, eta bere osasunean ondorio garrantzitsuak ditu.

Img inmigrante trabajo art

Gaur egun, industria, zerbitzu-establezimendu (gasolina-zerbitzuguneak, adibidez), ospitale eta ostalaritzako negozio askok lan-erritmoa dute, eta, ondorioz, langileek txandakako ordutegia izan behar dute: goizez, arratsaldez eta gauez. Txandakakoak direnean eta astero aldatzen direnean, oso zaila da langile bakoitzari egokitzea.

Lotutako arazoak
Aurrez prestatutako plateren abusua, janari lasterra eta orduen arteko mokadua dira ohiturarik ohikoenak.

Asteko ordutegi aldaketa hain nabarmenak direla eta, arazoak sortzen dira langilearen osasunean. Sukaldean erraz prestatzen diren baina nutrizioaren aldetik neurriz kanpokoak diren aurrez prestatutako platerak neurriz kanpo jateak eta orduen artean mokokatzeak gehiegizko pisua, hipertentsio arteriala eta dislipemiak eragiten dituzte.
Jateko ohitura txar horiek, loaren ordutegiaren etengabeko aldaketekin batera, umore-aldaketak, suminkortasuna, nekea eta beste hainbat alterazio fisiologiko eragiten dituzte, hala nola hesteetako arazoak, ultzera peptikoa eta digestio txarrak. Arazo horietako askok konponbidea izan dezakete, ahalik eta modu ordenatuenean elikatzen saiatuz.

Goizez lan egitea

Goizeko txandan lan egiten duen pertsona batek (normalean, goizeko seietatik eguerdiko ordu bietara) bost eta erdietan gosaltzen du, gutxi gorabehera; beraz, gosari sendoa egitea gomendatzen da, zerealez edo deribatuz (ogia, galletak, biskoteak), esnekiz eta fruta osorik edo zukuz, kontuan hartu behar baita hamaiketakoa egin arte ez dela elikagairik irentsiko. Hala ere, goizeko une horretan goserik ez izatea konpentsatu egin daiteke ordu gutxiren buruan hamaiketakoa sendoagoa bada. Arazoa ez da gosaltzea, gero bazkaltzeko eta barau-ordu luzeak jateko. Hamaiketakoa, normalean, txanda erdian izaten da, hau da, hamarretan, eta ohikoak izaten dira hestebete- edo tortilla-ogitartekoak, freskagarri bat eta kafea.

Gehiegizko koipea saihesteko eta digestioa errazteko, hestebetearen ordez urdaiazpiko ondua, urdaiazpiko egosia edo indioilar-bularkia erabiltzea komeni da. Light freskagarriak hautatzeak azukre gehigarri gutxiago izatea bermatuko du, eta pisua irabazteko aukera gutxiago ekarriko du, joera izanez gero. Goizean gutxienez fruta bat sartzea ere aukera osasungarria da.

Txanda amaitutakoan, bazkaria ordu bietan edo hirutan egiten da, langileak unean bertan prestatu behar ez duela pentsatuz. Aurreko egunean janaria prestatzea da egokiena, aurrez prestatutako jaki koipetsuak eta energetikoak eta janari lasterra gehiegi ez erabiltzeko. Normalean ez da askaririk egiten. Horren ondorioz, afari sendoa egiteko joera dago, eta hori saihesten saiatu behar da, txanda horretan goiz oheratu behar baita, eta horrelako afariak loa zaildu eta atseden egokia galarazi baitezake.

Komeni da gantzak saihestea eta entsalada, barazkiak, arraina, oilaskoa, indioilarra edo arrautza (tortillan, plantxan edo galdarraztatuta) eta fruta-pieza bat afaltzea. Une horretan kafeina edo gasdun edariak hartzeak digestioa zaildu eta loa kaltetu dezake.

Arratsaldez
Arratsaldeko txandan arazoak goizez eta gauez agertzen dira. Goizean, litekeena da goizeko hamaikak arte ez gosaltzea. Biekin lanean hasten dela kontuan hartuta, janaria baterantz egingo da, edo are lehenago ere, eta, beraz, ez da gosaltzen. Horrek ez du inolako arazorik gosaria arina bada, hala nola ogia, galletak edo zerealak eta esnea.

Bazkaltzeko ordua ohi baino gehiago aurreratzen da, eta askaria ez da sei ordu ingurura arte egiten; beraz, janariak karbohidrato konplexu ugari izan behar ditu, eta horiek ematen dute langileak askarira arte behar duen energia. Barazkiz, patataz, pastaz, arrozaz edo lekalez osatua egon liteke, eta bigarren platera haragiz edo arrainez, fruta-pieza batekin edo jogurt batekin, postrerako. Askaria goizeko txandan egiten den hamaiketakoaren antzekoa izan daiteke. Azkenik, afaria ohi baino gehiago atzeratzen da, eta, beraz, goizeko txandan bezala, komeni da ez dadila ugaria izan, digestioa errazago egiteko eta behar bezala atseden hartzeko.

Gauez

Gaueko txandak eragiten du, oro har, nahasmendu handiena langilearen ordutegian eta bizimoduan. Lanaldia 22:00etan hasiko da, eta horrek esan nahi du zortzi eta erdietan edo bederatzietan afaria egingo dela. Afaria trinkoa izan ohi da, hau da, pasta, barazkiak patatekin edo arrozarekin, eta bigarren platera haragia edo arraina gehi postrea. Kontuan hartu behar da txanda horretako atsedenaldia ez dela goizaldeko ordu biak arte izaten. Ordu horretan mokadu handi samar bat hartzeko joera dago; izan ere, lanetik ateratzean, ez da gosaltzen, baizik eta langilea oheratu eta bazkalordura arte ez du elikagairik hartzen.

Horrek 12 ordu baino gehiago darama baraurik, eta horrek nabarmen aldatzen du organismoa. Hori saihesteko, gomendagarria da gauerdiko atsedenean gainerako txandetako atsedenean jan ohi denaren antzeko zerbait hartzea, eta, hala, oheratu aurretik etxera iristean, osasungarria izango litzateke kafeinagabea hartzea esnearekin edo jogurtarekin, edo baso bat esne epel hartzea. Zerbait jateak gose-sentsazioa desagerrarazten du, baina lo hartzea ez du galarazten.

BEHARREZKO AHALEGINA

Horrelako lan-ordutegiekin ahalik eta bizimodu osasuntsu eta ordenatuena izatea elikadura-ohitura osasungarriak hartzea da kontua. Hasiera batean, pertsona baten ohiturak eta ohiturak aldatzeak, bai ordutegiari bai elikadurari dagokienez, ahalegin batzuk eska ditzake. Hala ere, langilearen bizi-kalitatea nabarmen hobetzen da; hobeto atseden hartzen da eta modu orekatuan jaten da, eta horrek lan-errendimendu handiagoa ekartzen du eta osasuna hobetzen du.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak