Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Ontziratutako fruitu lehorrak, eztabaidagai

Fruitu lehorrek beren propietateak gal ditzakete frijituak eta ontziratuak kontsumituz gero.

  • Egilea: Egilea
  • arabera: Astelehena, 2008ko apirilaren 07a
Img frutos secos Irudia: Chris Chidsey

Fruitu lehorrak ur gutxi eta koipe asko duten haziak dira. Nutrizio-berezitasunengatik, bereziki interesgarriak dira kirolarientzat edo esfortzu fisiko handia eskatzen duten pertsonentzat, energia-eduki handia baitute. Hala ere, oso kalorikoak dira eta, neurri batean, indigestioak; beraz, ez dira oso gomendagarriak digestio-arazoak dituzten pertsonentzat. Hala ere, neurrizko dosietan (eskukada bat), edozein pertsona osasuntsuren dietan parte har dezakete.

Ezaugarri interesgarriak
Nutrizioaren ikuspegitik, deigarriena den fruitu lehorrekin lotutako alderdietako bat bere energia-eduki handia da: 500 kaloria baino gehiago ematen ditu 100 gramo bakoitzeko (gaztaina izan ezik, 300 kcal inguru 100 gramoko).

Izan ere, ur gutxi dute (konposizioaren %10 baino gutxiago), eta gantz asko dute (pisuaren %50 baino gehiago). Hori dela eta, behazun- eta pankrea-arazoak dituzten pertsonek, edo gantzak xurgatzeko zailtasunak dituztenek, ez dituzte maiz jan behar fruitu lehorrak. Gehiegizko pisua eta obesitatea izanez gero ere jan egin behar da.

Gantz gutxien duten fruitu lehorrak gaztainak eta datilak dira %40tik jaisten direnak. Hala ere, kontuan hartu behar da fruitu lehorretan dauden gantzak gantz-azido asegabeak direla nagusi, azido oleikoa eta linoleikoa, hain zuzen, gantz-ekarpenaren % 75. Gainera, kolesterolik ez duten elikagaiak dira, eta, beraz, gaixotasun kardiobaskularrei aurrea hartzeko gaitasuna dute.

Azido oleikoa almendretan eta hurretan agertzen da batez ere; linoleikoa, berriz, intxaurretan eta kakahueteetan. Gantz-azido horiek daudenez, fruitu lehorrak maiz kontsumitzeak lagundu egiten du LDL kolesterol-maila murrizten (kolesterol ‘txarra’) eta HDL kolesterol-maila handitzen (kolesterol ‘ona’), eta, gainera, organismoa arteriosklerosietatik babesten du.

Fruitu lehorrek zuntz, bitamina eta mineral ugari dute
Jende askok uste duen bezala, fruitu lehorrak karbohidratorik ia ez duten elikagaiak dira, konposizioaren %5 baino ez baitira. Gaztainaren kasuan, ordea, kontrakoa gertatzen da, hau da, osagai nagusia karbohidratoak dira, eta gainerako fruitu lehorren lipido-edukia baino askoz txikiagoa da.

Oro har, zuntz asko duten elikagaiak dira, eta, beraz, heste-igarotzea errazten dute, idorreriarekin lotutako sintomak prebenituz edo hobetuz. Proteina kopuru handiak ere badituzte, beren pisuaren %20 inguru. Proteina horiek aminoazido esentzial mugatzailea dute, metionina (kantitate txikiagoan), eta, beraz, zerealekin konbinatu behar dira balio biologiko handiko proteinak emateko, arrautzarenaren parekoak (erreferentziako elikagai proteikoa). Gainera, bitamina- eta mineral-iturri oparoa dira, E bitamina ugari dute, eta eragin antioxidatzaile handia dute, batez ere hurretan eta almendretan. Halaber, B multzoko bitamina ugari ematen dituzte, hala nola folatoak, B1, B2, B3 eta B6 bitaminak, eta kaltzioa, magnesioa, burdina, kobrea, potasioa, selenioa eta zinka.

Azkenik, fruitu lehorrek esterolak eta beste elementu fitokimiko batzuk dituzte, kolesterol-maila murrizten eta gaixotasun kardiobaskularren arriskua murrizten laguntzen dutenak. Hala ere, kontuan hartu behar da, aberastasun elikagarria izan arren, noizean behin eta kantitate txikitan kontsumitzen direla, eta, beraz, oro har, elikagai gehienek ez dutela ekarpen handirik egiten dietan.

Ontziratutako fruitu lehorrak, berdin osasungarriak?
Fruitu lehor naturalek dituzten onura asko desagertu egiten dira frijituak, gaziak eta, oro har, ontziratuak kontsumitzen direnean. Normalean, fruitu lehor frijituak ez dira soltean saltzen, gordinetan gertatzen den bezala, ontziratuta baizik. Kontsumitzaileak, askotan, ez du jakiten zer koipe erabiltzen den frijitzeko; izan ere, batzuetan, etiketek ez dute kontsumitzaileek behar duten informazio guztia ematen. Kasu horietan, “landare-koipe” terminoa duten osagaien berri ematen da soilik, eta horrek nahasmena eragin diezaioke kontsumitzaileari.

Maiz, termino hori osasunari mesede egiten dioten efektuekin lotzen da, gantzaren landare-jatorriagatik. Hala ere, fabrikatzaileak ez badu olio mota zehazten, kokotik edo palmatik datorrelako izan ohi da, beste landare-olio batzuk baino dezente merkeagoak direlako. Egia esan, koko- eta palmondo-olioak landare-olioak dira, baina koipe saturatu asko dutenez, gehiegi kontsumitzen dute kolesterol-maila, eta, beraz, ez dituzte beste olio batzuek, hala nola oliba olioak edo haziak (ekilorea, artoa eta soja), ematen dituzten bihotzerako ondorioak. Interesgarria da, beraz, erosi behar diren produktuen etiketak irakurtzea eta, ahal bada, erabili behar den olio-mota adierazten dutenak aukeratzea.

Frijituez gain, fruitu lehorrak ere txigortuak edo gaziak izan daitezke. Txigortu diren fruitu lehorrek badute eragozpen bat: B1 eta E bitaminen zati bat suntsitu egiten dira prozesuan. Fruitu lehor gazien kasuan, kontuan hartu behar da neurriz kontsumitu behar direla, sodio dieta kontrolatuak egiten badira (hipertentsioa edo likidoen atxikipena, besteak beste).

GORDINAK BADIRA, HOBE

Elikaduraren ikuspegitik, osasungarriagoa da gordinik aurkezten diren fruitu lehorrak kontsumitzea, eta, beraz, elikagai mota horien ezaugarri diren elikagai eta osasunarentzako abantaila guztiak izango dituzte. Frijitzeko prozesu bat izan badute, kaloria-balioa handitzeaz gain, propietate osasungarrien zati bat galtzen dute, gantz saturatu ugari dituzten landare-olioak erabiltzen dituztelako. Era berean, bai gordinik, bai frijituta, kontuan hartu behar da energia-balio handia dutenez, neurriz kontsumitzea gomendatzen dela.

Fruitu lehorrak entsaladetan eta postreetan sar daitezke, edo barazkiekin eta haragiarekin batera (adibidez, oilaskoa edo arkumea), ordu artean jateko elikagai hutsa baino askoz gehiago baitira. Entsaladak fruitu lehorrekin oso iradokitzaileak eta originalak dira, hala nola, eskarola eta laranjarena, kukuluena fruitu lehorren ozpin-olioarekin edo errekularena. Postre edo mokadu oso zaporetsuak dira gazta kanelarekin eta fruitu lehor txigortuekin, jogurt-saltsa karameluarekin eta fruitu lehorrekin edo sagar eta laranja erreak fruitu lehorrekin.

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak