Saltatu nabigazio-menua eta joan edukira

EROSKI CONSUMER, kontsumitzailearen egunkaria

Bilatzailea

Fundazioaren logotipoa

EROSKI CONSUMERen kanalak


Kokaleku honetan zaude: Azala > Elikadura > Ondo jaten ikasten > Bitxikeriak

Artikulu hau itzulpen automatikoko sistema batek itzuli du. Informazio gehiago, hemen.

Euskarara itzultzeko sistemek aurrerapen handiak izan dituzte azken urteotan, baina oraindik badute zer hobetua. Hobekuntza horren parte izan nahi? Aukeratu esaldi osoak nahieran, eta klikatu hemen.

Osasun kapilarra eta nutrizioa, zertan dute antza?

Kapilarren osasuna eta elikadurarekin zerikusia dutenak epe luzerako estrategien araberakoak dira, eta ez itxurak soilik hobetzen dituzten tratamendu puntualak

img_pelu dieta hd

Ilearen itxura hobetzeko diseinatuta dauden produktu, artikulu eta tratamendu asko daude: eskuila eta lehorgailutik plantxara eta lakara, amoniadun tindagaiak, olioak edo kimikariak ahaztu gabe. Nutrizioan gauza bera gertatzen da. Gorputzaren itxura hobetzeko diseinatutako produktu, metodo eta tratamendu asko daude, osagarrietatik eta dieta kuasimmagikoetatik dieta kuasimmagikoetara edo pisua azkar jaisteko elikagai multzo osoak kentzen dituzten metodoak. Baina gauza bat da itxura eta beste bat, errealitatea. Ilea osasuntsua izan daiteke, baina ez dago, eta organismoak osasun-egoera ona izan dezake, eduki gabe. Artikulu honek azaltzen du garrantzitsua dela erabaki egokiak hartzea epe luzera osasuna zaintzeko, gure “nutrizio-erantzukizuna” ez eskuordetzeko eta itxura barrutik hobetzea proposatzeko.

Img pelu dieta
Irudia: Terry Robinson

Nork kontrolatzen du gure osasun-osasuna?

Osasuna zaintzeko hainbat modu daude. Psikologian “kontrol-locus” esaten zaion horretan laburbiltzen da horietako bat. Locus hitzak bere sustraia latinean du eta “lekua” esan nahi du. Barne-kontroleko locus bat duten pertsonek uste dute beren osasunarekin lotutako alderdiek, neurri handiagoan edo txikiagoan, beren ekintzekin edo erabakiekin zerikusia dutela, hau da, “barnekoan”. Beren osasunari dagokionez, beren erantzukizuna baloratzen dute, eta eguneroko trebetasunak eta ezagutzak hobetzen saiatzen dira. Kanpo-kontroleko locus bat duten pertsonek, aldiz, beren osasuna kontrolatzen dute, eta honelako adierazpenak egiten dituzte:

  • Gaitza saihesteko modurik onena, sarritan nire medikua bisitatzea da.
  • Osasun-profesionalek nire osasuna kontrolatzen dute.
  • Ondo sentitzen ez bazara, osasun-profesional bati galdetu behar diozu.
  • Gaixotasun bat sendatzen dudanean, normala da beste pertsona batzuek (medikuak, erizainak, familiak, lagunak) nire burua ondo zaindu dutelako.
  • Sendagile bikain bat modu erregularrean bisitatzen baduzu, ez duzu nire osasuna kaltetuko.
  • Ziur naiz nire osasuna halabeharrezko egoeren eraginpean dagoela.

Esaldi horiek eskala ezagun batzuen zati dira, pertsonen osasunari buruzko sinesmenak ebaluatzeko diseinatuak. Kenneth A doktorea da sortzailea. Wallston, psikologiako irakaslea, “kontrol-locusean” autoritatetzat hartua. Sistema hau beste gai batzuei buruz hausnartzeko erabil daiteke; kasu honetan, ile-apaindegiak eta zentro dietetikoak zer leku hartzen duten. Edo, zehatzago esanda, gure osasun kapilarra eta nutrizionala egunez egun nola erabiltzen ditugun.

Denok dakigu bi espazioak zentzuz eta zentzuz erabiltzen direla, baina nola jakin horiek erabiltzen ari garen? Zein puntutan bihurtzen gara dietaren edo edertasun-aretoen zale? Jakin badakigu zenbait praktika, denboran eutsita, osasunean eragina izan dezaketela eta nahi dugun helburuaren kontrako efektua eragin dezaketela? Galdera horiei erantzuteko, Wallston doktorearen eskaletan jartzen ditugu gure ohitura estetikoak eta dietetikoak.

Ile-apainketa eta dietetika, zer erabiltzen dugu?

Wallstonen esaldiak berraztertzen baditugu, eta ile-apaindegi bateko hizkuntzara egokitzen baditugu, honela egin ditzakegu:

  • Nire ilearen osasuna hobetzeko modurik onena ilea sarritan garbitzea eta edertzeko substantziak erabiltzea da.
  • Ile-apaintzaileek nire ilearen osasuna kontrolatzen dute.
  • Nire ilea ondo ateratzen denean, normalean ile-apaintzaile batek ondo zaindu izan nau.
  • Nire ustez, nire ilearen osasuna ustekabeko egoeren eraginpean dago.

Dietetikaren kasuan, hauek dira esaldiak:

  • Elikadura hobetzeko modurik onena dieta etengabe egitea eta dieta osagarriak kontsumitzea da.
  • Dietistek nire nutrizioa kontrolatzen dute.
  • Baldin eta pisu-bajan moda-dieta egin dudalako bada.
  • Ziur nago nire pisua ustekabeko egoeren eraginpean dagoela.

Esaldi horiek guztiak baliozkotzat hartzeak, modu akritikoan adierazteak, egoera desiragarri eta arriskutsuak ekar ditzake, ondoren zehazten den bezala.

Osasun kapilarra eta dieta dietetikoak eskuordetzeko arriskuak

Dermatologiako Amerikako Akademia (AAD) ‘Zure ilearen zainketa’ post batean, hondatua dago? ‘zehaztu hausnarketa hau: “Ile ederra bilatzen dugunean, askotan hondatzen duten gauzak egiten ditugu. Kaltetutako ilea hauskorra da, eta hautsi egiten da. Hausturaren ondorioz, itxura ez-osasungarriko ilea sor dezakegu. Hondatzen jarraitzen badugu, baliteke denborarekin ahulago bihurtzea, orbanak edukitzea edo erortzea”.

Hala, AADak hainbat aholku ematen ditu gure ilea ez hondatzeko, hala nola, leungailua, orrazi beroa edo lisatzeko xafla ez erabiltzea. AADren arabera, ekintza horiek ez lukete astean behin baino gehiagotan egin behar. Finkagailuak erabiltzea ez da gomendatzen, txirikorda estutuak eta hortz estuak dituzten orraziak erabiltzea, baina baita koloreztatzea edo iraunkorra egitea ere. Hau da, normalean, ilea erasotzeko gai diren produktu kimikoak edo tresnak erabili ohi dira, nahiz eta hasieran ez nabaritu.

Antzeko zerbait ikusten da dietetikaren eremuan. Pertsona askok behin eta berriro egiten dute “erregimen” ugari pisua galtzeko, irudi polit bat edo osasunean irabazteko, eta ez da ohartzen dieta horiek berak direla hasierako helburuak betetzea eragozten dutenak, ‘Hiru arrazoi, yo-efektutik ihes egiteko’ artikuluan azaltzen den bezala. Mota guztietako metodoak dira (arazgarriak, alkalinoak edo beste batzuk), eta ile-apaindegian bezala, askotan ondorio kaltegarrietatik salbuetsitako produktuak izaten dituzte. Hau da, antioxidatzaileak, polibitaminikoak edo “erre gabeak”, naturalak izan ala ez. Estrategia horiek epe laburrean eragin ikusgarriak izan ditzaketen arren, epe ertain edo luzera kaltegarriak dira.

Osasun kapilarra eta elikadurarekin zerikusia duena epe luzerako estrategien mende daudenez, denboran zehar mantendu ahal izango ditugun ohiturak hartu behar ditugu, ondorio kaltegarririk ez sortzeko eta erreferentziazko erakundeek abalatzeko. Gainera, adatsaren eta dietetikaren osasuna ez dira diruditen bakarrak, lotuta daude. Jakina denez, “Adatsaren osasuna hobetzeko elikagaiak” artikuluak dioenez, alkoholismoa edo dieta miragarria dira ilea galtzeko arrazoi nagusiak.

RSS. Sigue informado

Hau interesa dakizuke:

Infografiak | Argazkiak | Ikerketak